تبیان، دستیار زندگی
تحقیقات نشان داده است اگرچه فن آوری تلفن همراه ابزار بسیار مناسبی برای تجربه تدریس و آموزش است، بیشتر افراد از آن تنها برای افزایش کارایی و نه فقط اثربخشی استفاده می کنند. این مقاله 5 پیشنهاد برای استفاده موثر از فن آوری تلفن همراه در کلاس درس ارائه م
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده موثر از تلفن همراه در کلاس درس (1)

تحقیقات نشان داده است اگرچه فن آوری تلفن همراه  ابزار بسیار مناسبی برای تجربه تدریس و آموزش است، بیشتر افراد  از  آن تنها برای افزایش کارایی و نه فقط اثربخشی استفاده می کنند.

این مقاله  5 پیشنهاد برای استفاده موثر از فن آوری تلفن همراه در کلاس درس ارائه می کند. تعداد کاربران تلفن همراه در جهان در حال افزایش است. تحقیقات نشان داده است که حدود 20 میلیون کاربر تلفن همراه تنها در آفریقای جنوبی وجود دارد که بخش اعظم آن را دانش آموزان تشکیل می دهند. بررسی های زیادی درباره مزایای استفاده از تلفن همراه در آموزش وجود دارد. دانش آموزان، و همینطور موسسات آموزشی در حال کشف مزایای متنوع و متفاوت استفاده از تلفن همراه در کلاس درس هستند.

کارایی: روشی که امروزه  افراد  از تلفن همراه در کلاس درس استفاده می کنند

برای بررسی میزان اثربخشی و کارایی دانشجویان از تلفن همراه، اخیرا پژوهشی در دانشگاه کازاوالا-نتال در آفریقای جنوبی انجام شده است که 92 درصد از دانشجویان این دانشگاه اذعان داشته اند که استفاده از تلفن همراه برای دسترسی به اطلاعات راحت تر است. دانشجویان راحت ترند تا با تلفن همراهشان، با مشکل برخورد کنند، آنها با تلفن همراه قادرند هر آنچه می خواهند را در همان زمان پیدا کنند. حال این اطلاعات می تواند اطلاعات عمومی در اینترنت یا اطلاعاتی مربوط به درس مورد مطالعه باشد، تلفن همراه به آنان کمک می کند سریع تر به آنچه که مد نظرشان است دست یابند.

استفاده موثر از تلفن همراه در کلاس درس (1)

در تحقیق ما یکی از فارغ التحصیلان دانشگاهی به ما گفت فن آوری تلفن همراه  " به پژوهش کمک می کند و اجازه می دهد تا سریع و آسان از مربیان بازخورد بگیریم".

حدود 95 درصد از دانشجویان بر این باورند که با استفاده از تلفن همراه، ارتباطات سریع تری با همکلاسی های خود خواهند داشت. همچنین، دانشجویان دیگر درباره سهولت و در دسترس بودن اطلاعات درسی در یک وسیله کوچک اتفاق نظر دارند و در گفتگوها به آن اشاره دارند. دانشجویی عنوان کرد که " من قادرم تا همه مطالب و پیشنیازهای درس را همراه داشته باشم تا نیاز به یادداشت برداری زیاد و همراه داشتن کتاب ها در زمان ارائه را کاهش دهم همچنین  این بدان معناست که من می توانم هرجا تلفن همراهم هست درس بخوانم، حتی وقتی در تاکسی هستم."

به طور کلی دانشجویان مزایای فن آوری را در مواردی چون:

سهولت در کارها

سرعت بخشیدن به امور

ارتباطات بهتر و آسانتر

سرعت دسترسی به اطلاعات

مطالعه بهتر و راحت تر و ...

برشمرده اند. تمامی موارد ذکر شده به معنی انجام باکفایت کارهاست. ما فناوری و بالاخص فناوری تلفن همراه چقدر به دانشجویان کمک می کند بیشتر در کارهایشان موثر باشند؟

کارایی در مقابل بهره وری

کارایی در محل کار به معنی مدت زمانی است که انجام یک کار طول می کشد، در حالی که اثربخشی سطح نتایج از فعالیت های مدیران و کارمندان است.

کارایی با به دست آمدن چیزی با حداقل منابع در حداقل زمان سر وکار دارد و قطعا فن آوری در طی سال ها به ما در رسیدن به کارایی کمک کرده است. فن آوری تلفن همراه عموما به ما امکان ارسال پیام الکترونیک به جای ارسال نامه ها و حتی پاسخ به آنها در لحظه، به جای منتظر ماندن تا رسیدن به  دفتر کار، گرفتن بازخورد از مدیران از طریق خدمات گفتگوی شرکت ها به جای منتظر شدن تا برگشتن به محل کار و دریافت آن را می دهد. تمامی آنچه گفته شد تنها باعث کارا شدن افراد و نه موثر بودن آنها می شود.

کارایی در محل کار به معنی مدت زمانی است که انجام یک کار طول می کشد، در حالی که اثربخشی سطح نتایج از فعالیت های مدیران و کارمندان است. کارایی با به دست آمدن چیزی با حداقل منابع در حداقل زمان سروکار دارد و قطعا فن آوری در طی سال ها به ما در رسیدن به کارایی کمک کرده است.

در گذشته در دانشگاه ها و دوره های آموزشی، در بعضی موارد لازم بود که دانشجویان مطالبی را که ارائه می دهند به عنوان پیش مطالعه در اختیار همکلاسی های خود قرار دهند، پیش از گسترش تکنولوژی مواد پیش مطالعه با پرینت به تعداد در اختیار افراد قرار می 7گرفت، اما می دانیم که امروزه به راحتی افراد می توانند پاورپوینت را آماده کنند و فایل های آنها را در سیستم مدیریت آموزش آپلود نمایند به جای اینکه محتوا را برای هر دانشجو پرینت کنند. دانشجویان می توانند موارد درسی را روی تلفن هوشمند خود مطالعه کنند حتی وقتی در رختخواب هستند، به جای اینکه برای دسترسی به آنها، مجبور باشند به آزمایشگاه های کامپیوتر دانشگاه سر بزنند. همانطور که قبلا توضیح داده شد، همه اینها فقط نمونه هایی از استفاده کارا از فن آوری هستند.

استفاده موثر از تلفن همراه در کلاس درس (1)

این بدان معناست که همانطور که استفاده از فن آوری در تحصیل رو به افزایش است، تعداد زیادی از دانشجویان و دبیران از فن آوری تنها برای کارا شدن و نه موثر بودن استفاده می کنند.

فن آوری یک فرصت کاملا جدید را  برای انجام کارها از راه های مختلف ارائه می دهد. می توانیم از ویژگی های قدرتمند فن آوری تلفن همراه به طور خلاقانه ای استفاده کنیم تا امور ما را موثر کنند و به نتایج بهتری دست بیابیم.

استفاده از فن آوری در تحصیل رو به افزایش است، اما تعداد زیادی از دانشجویان و دبیران از فن آوری تنها برای کارا شدن و نه موثر بودن استفاده می کنند. فن آوری یک فرصت کاملا جدید برای انجام کارها است باید در استفاده از آن خلاق هم بود.

شاید بهتر باشد که افراد تنها فن آوری را برای افزایش کارایی به کلاس درس نیاورند، و برای استفاده خلاقانه از تکنولوژی های نو در محیط های آموزشی برنامه ریزی داشته باشند. در مطلب بعد به برخی روش ها اشاره خواهد شد...

مطالب مرتبط:
استفاده موثر از تلفن همراه در کلاس درس(1)
استفاده موثر از تلفن همراه در کلاس درس(2)
ادامه دارد ...

منابع :

elearningindustry.com

5 Effective Uses of Mobile Technology in The Classroom

Are you using mobile technology in the classroom in an effective way?

بخش آموزش الکترونیک سایت تبیان
تهیه:سید خاموشی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی