تبیان، دستیار زندگی
اگر هر جایی، جای گفتن اش نیست، ولی دیگر اینجا که می شود درباره آن صحبت کرد. در اتوبوس یا تاکسی نشسته اید، ولی آرام و قرار ندارید. دلتان می خواهد هر چه زودتر به مقصد برسید. از خودرو بیرون بپرید و یک نفس راحت بکشید، یک نفس راح...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین راه فرار از بوی عرق


اگر هر جایی، جای گفتن اش نیست، ولی دیگر اینجا که می شود درباره آن صحبت کرد. در اتوبوس یا تاکسی نشسته اید، ولی آرام و قرار ندارید. دلتان می خواهد هر چه زودتر به مقصد برسید. از خودرو بیرون بپرید و یک نفس راحت بکشید، یک نفس راحت از بوی بد عرق برخی همشهریانی که در کنار شما نشسته اند. به راستی از کجا می آید این بوی نه چندان خوش؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که صبح زود به حمام بروید، لباس های تمیز بپوشید. به دنبال کار و زندگی خود بروید، ولی چند ساعت بعد احساس کنید لباس هایتان بوی خوبی نمی دهند. فرقی نمی کند در چه فصلی باشیم، تابستان یا زمستان. در تابستان به علت گرمای هوا و در زمستان به دلیل پوشیدن چند لباس روی یکدیگر، این مشکل گاه گاهی به شما سر می زند.


عرق مثل یک کولر طبیعی عمل می کند

شاید شما عرق را علت اصلی بوی بد بدن بدانید، ولی واقعیت این است که عرق چیزی جز آب و نمک نیست.

عرق از غدد ترشح کننده عرق که درون پوست هستند تولید می شود و برای خنک کردن بدن بسیار موثر است. هنگامی که این آب به آرامی از روی پوست بدن تبخیر می شود، با گرفتن گرمای بدن، پوست را خنک کرده و مثل یک کولر طبیعی عمل می کند. ولی آنچه موجب می شود عرق کردن بوی بد به وجود بیاورد، باکتری هایی هستند که روی سطح پوست زندگی می کنند.

اگر عرق مدت طولانی روی سطح پوست باقی بماند، باکتری هایی که به صورت طبیعی روی پوست وجود دارند، در اثر واکنش های شیمیایی، بوی بد بدن را به وجود آورند.


زایل شدن زیبایی

بسیاری از افراد به زیبایی ظاهری و چهره خود توجه زیادی می کنند و وقت زیادی را صرف پیراستن خود می کنند ولی یک اصل مهم زیبایی را نادیده می گیرند و آن تمیزی و پاکیزگی است. پاکیزگی حتی پیش از زیبایی می تواند بر نگرش افراد جامعه نسبت به شما در تقابلات اجتماعی مؤثر باشد. بوی بد بدن نیز عاملی منفی است که می تواند به شما امتیاز منفی دهد.

متخصصان اعتقاد دارند احتمال ایجاد بوی بد در بخش های ویژه ای از پوست، مثل زیر بغل و اندام تناسلی بیشتر است و این ویژگی به متفاوت بودن غدد عرق در این نواحی از پوست بستگی دارد. این غدد پروتئین و چربی تولید می کنند که مواد اولیه مناسبی برای تغذیه باکتری های روی سطح پوست به شمار می آیند. این در حالی است که عرق نقاط دیگر بدن بیشتر محتوی نمک است و باکتری ها کمتر می توانند از آن استفاده کنند.

حتماً تجربه کرده اید که اگر پاهایتان مدت زیادی درون کفش و جوراب باشند، این بخش از بدن نیز بوی بد می گیرد. در این شرایط قارچ ها و باکتری ها در پاها رشد و نمو کرده و ترکیبات بد بو تولید می کند.

توجه کنید برای اینکه از بوی بد بدن در امان بمانید، باید به رژیم غذایی تان نیز دقت کنید.

برخی از مواد غذایی مثل سیر و پیاز و ادویه ها پس از گوارش درون بدن، موادی بدبو تولید می کنند که می تواند از طریق عرق یا ریه ها دفع شوند و بوی بد بدن و دهان را به وجود آورند.

دختران نوجوانی که دوران بلوغ را سپری می کنند، باید بیش از دیگران به بهداشت و پاکیزگی پوست خود اهمیت دهند، چون در دوران بلوغ به دلیل افزایش هورمون های جنسی، ترشحات غدد عرق زیر بغل و اندام تناسلی افزایش می یابد.


شست و شو

بهترین راه برای فرار از بوی بد بدن، دوش گرفتن و شست شوی قسمت هایی از بدن مثل زیر بغل و کشاله ران است. فراموش نکنید دوش گرفتن با آب به تنهایی بی فایده است، چون آب نمی تواند این فرآورده های بدبو را از روی سطح پوست پاک کند.

تنها راه حل، کمک گرفتن از شامپو و صابون است. این محصولات می توانند محیط زندگی باکتری های روی سطح پوست و درون عرق را مختل کرده و آنها را از روی بدن پاک کنند. متخصصان اعتقاد دارند بهتر است از صابون ها و شامپوهای بودار استفاده کنید.

اگر شما زیاد عرق می کنید و فعالیت جسمانی زیادی در طول روز دارید، باید بیش از دیگران بدنتان را بشویید.

فراموش نکنید غدد عرق در شب هم مانند روز فعال هستند، بنابراین ممکن است هنگام شب دوش بگرید، ولی اگر فعالیت غدد عرق در پوست شما زیاد باشد، هنگام صبح باز احساس کنید لباس هایتان بوی خوبی نمی دهند.


لباس های تر و تمیز

لازم است هر بار که به حمام می روید و بدنتان را می شویید، تمام لباس هایتان را عوض کنید و لباس های تمیز به تن کنید. بهترین روش این است که در پایان روز به حمام بروید و تمام لباس هایتان را برای شست و شو کنار بگذارید و لباس های تمیز بپوشید. در برخی نواحی مثل جنوب ایران که آب و هوا گرم و شرجی است، شاید مجبور شوید لباس هایتان را روزی چند بار عوض کنید.

توجه به جنس پارچه ی لباس هم بسیار مهم است. لباس های نخی و کتانی عرق را بهتر به خود جذب می کنند، در حالی که لباس های نایلونی عرق را از سطح بدنتان کمتر جذب کرده و با باقی ماندن این عرق در سطح پوست، بوی بد بدن از راه می رسد.

زیر پیراهن نخی برای آقایان بسیار موثر است، چرا که عرق را به خود جذب کرده و این عرق می تواند از سطح پارچه های نخی بخار شود.


کفش هایت کو؟

برای اینکه پاهایتان بوی بد نگیرد، پاهایتان را مرتب بشویید و خشک کنید.

از پوشیدن کفش های بدون منفذ و روبسته به ویژه در فصل گرما خودداری کنید. کفش های ورزشی غیراستاندارد منافذ لازم برای عبور هوا را از درون کفش ندارند.

جوراب های نخی عرق پا را به خود جذب کرده و از بوی بد پا پیشگیری می کنند.


* مطالب مرتبط :

جلوگیری از بوی بد عرق

عرق كردن بیش از حد

چگونه بوی بد بدن را از بین ببریم ؟

علت بوی بد پا چیست؟

بهداشت پوست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.