تبیان، دستیار زندگی
حمید سوریان یکبار دیگر باخت. این بار در المپیک. او سال 2008 را هم باخته بود و در المپیک مدال نگرفته بود. این بار هم نگرفت. البته چه بخواهیم و چه نخواهیم او حمید سوریان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمید سوریان اسطوره می ماند

حمید سوریان یکبار دیگر باخت. این بار در المپیک. او سال 2008 را هم باخته بود و در المپیک مدال نگرفته بود. این بار هم نگرفت. البته چه بخواهیم و چه نخواهیم او حمید سوریان است.

فراوری : حسین محمدی - بخش ورزشی تبیان
سوریان

پسری که پر افتخارترین کشتی گیر تاریخ ایران بوده و هست. بالاتر از موحد، امامعلی حبیبی و جهان پهلوان تختی از نظر میزان مدال ها. او بی شک تکرارنشدنی برای ایران عزیز ماست .  کشتی گیری که یا به فینال رفته و بهترین مدال ها را آورده یا اصلا مدال نگرفته است. مدت هاست که محمد بنا مدل شاگردش را می شناسد و می گوید: «حمید آدمی نیست که بتواند پشت سر یکی دیگر برود و نفر بازنده باشد. کشتی اول را که می بازد ویران می شود. »
 بار اول در المپیک پکن، دو سال بعد ازآن در بازی های گوانگژو، دوباره در مسیر انتخابی المپیک ریو و حالا در المپیک ریو.
 حمید همچنان بعد از باخت اول، همه چیزش را می بازد. حتی محمد بنا که به درستی درباره او می گویند سلطان احیای روحیه در ورزش ایران است هم نمی تواند او را برگرداند. وقتی می بازد ، حتما باید ببازد. باخت اول برایش یعنی پایان دنیا. هیچ تلاشی هم نکرده برای تغییر این عادت.
به هر حال هر آنچه که بود حمید سوریان با دو شکست وداع تلخی با کشتی داشت و ناراحتی و اشک های او دل میلیون ها ایرانی را به درد آورد اما مردم ایران نیک می دانند اگر امروز کشتی فرنگی ایران در جهان قابل احترام است بدون شک حاصل زحمات و مدال های طلای افرادی مانند این نابغه دوست داشتنی کشتی جهان است.
کمتر کشتی گیری در ایران و جهان است که اینچنین در قلب ها رسوخ کند و حتی در زمانی که کسب سهمیه المپیک برای او سخت و طاقت فرسا شده بود چهره هایی چون الکساندر کارلین چهره افسانه ای کشتی جهان که 3 طلای المپیک را در ویترین افتخاراتش دارد با ارسال پیامی از این قهرمان تمجید کرد و او را شایسته بهترین ها دانست.
سوریان عزیز هیچ گاه افتخارآفرینی های تو و بارها اهتزاز پرچم سه رنگ ایران در میادین جهانی از یاد ملت قدرشناس ایران نخواهد رفت. هر چند تو از المپیک کنار رفتی اما هیچگاه از یادها نخواهی رفت و همیشه برای مردم ایران همان طلایی دوست داشتنی باقی خواهی ماند.
کشتی فرنگی ایران همیشه مدیون تو خواهد بود قهرمان.
مهمترین عناوین حمید سوریان:
قهرمان جوانان آسیا- 2005
قهرمانی جوانان جهان - 2005
قهرمان بزرگسالان جهان- 2005
قهرمان بزرگسالان جهان- 2006
قهرمان بزرگسالان جهان- 2007
قهرمان آسیا- 2008
قهرمان بزرگسالان جهان- 2009
قهرمان بزرگسالان جهان- 2010
قهرمان المپیک لندن- 2012
قهرمان بزرگسالان جهان- 2014
حضور در سه دوره المپیک 2008، 2012 و 2016



منبع : ایسنا