تبیان، دستیار زندگی
دانش آموزان پژوهش را با هدف تولید یک صایون مایع با مواد اولیه ارگانیک و طبیعی مانند عصاره گل همیشه بهار، عصاره خیار و ... انجام دادند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت صابون مایع با مواد ارگانیک

ساخت صابون مایع با مواد ارگانیک

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ساخت صابون مایع با مواد ارگانیک
نام ارائه دهنده/دهندگان: پویان پیرایی- آیدین طهماسقلی زاده- رادین پیشوا- متین حقی
زمینه و نوع پروژه: شیمی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبستان غیر دولتی سروش هدایت

چکیده

دانش آموزان پژوهش را با هدف تولید یک صایون مایع با مواد اولیه ارگانیک و طبیعی مانند عصاره گل همیشه بهار، عصاره خیار و ... انجام دادند.

مقدمه

از ابتدای خلقت نظافت و پاکیزگی مورد توجه انسان قرار داشته است و همواره دارای جایگاه خاصی بوده، از این رو بشر برای نظافت و بهداشت خود از مواد طبیعی استفاده کرده است که اولین آن آب بوده است.

موادی که قابلیت برگشت به محیط زیست را داشته و قابل تجزیه بوده و هیچگونه خطری برای اسنان و محیط زیست نداشته است. با افزایش روز افزون جمعیت و استفاده هر چه بیشتر از مواد پاک کننده و تنوع در آن ها برای از بین بردن آلودگی که در اثر زندگی صنعتی و شهری بشهر به وجود آمده است دیگر مواد طبیعی جوابگوی انسان نبود، به همین علت رو به تولید مواد شوینده شیمیایی آوردند.

امروزه با ارتقا فرهنگ بهداشت فردی، اجتماعی، محیطی و پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری ها، از انواع مواد شوینده به صورت گسترده استفاده می شود.

اغلب آن ها محتوی ترکیبات شیمیایی سمی از جمله مواد آلی فرار هستند که به سرعت در فضا منتشر شده و دارای اثرات متعددی می باشند.

مواد شوینده هر چند باعث پاکیزگی می شوند اما رعایت نکردن نکات دقیق مصرف، می تواند سلامتی را به مخاطره اندازد. استفاده نادرست از این مواد در کوتاه مدت و طولانی مدت می تواند ناراحتی های پوستی و تنفسی را برای انسان به وجود آورد و صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد کند. به همین علت تولید محصولات طبیعی مورد توجه قرار گرفته است.

دانش آموزان تصمیم گرفتند برای شناخت بیشتر محصولات طبیعی و اصلاح الگوی مصرف که بهترین روش آن فرهنگ سازی است در این مقطع تحصیلی این پروژه را مورد بررسی، آموزش و تولید آزمایشگاهی قرار دهند، تا بتوان شناخت بیشتری با این گونه محصولات پیدا کرد.

ساخت صابون مایع با مواد ارگانیک

وسایل مورد نیاز: میکسر، ترازو، بشر کوچک، بشر بزرگ، دماسنج، استوانه مدرج، پی اچ متر، بورت و اتو کلاو

روش ساخت

برای ساخت این محصول تکنولوژی خاصی لازم ندارد و با داشتن چندین وسیله اولیه آزمایشگاهی که ذکر شد می توان محصول را تهیه و حتی آزمایشات اولیه را انجام داد.

برای تهیه یک نمونه در آزمایشگاه ابتدا مواد اولیه لازم را طبق فرمول که قبلا بررسی و تهیه شده است به وسیله ترازو دقیقا وزن کرده، سپس یک میکسر آزمایشگاهی مناسب با شرایط مورد نظر را تهیه شد. یک بشر زیر میکسر قرار داده شد و آب فرمول را درون آن ریخته بعد به ترتیب با شرایط زمانی و دمای خاص ایم محصول مواد اولیه اضافه شد.

 پس از اتمام اضافه نمودن مواد اولیه اجازه داده شد مدتی عمل میکس شدن ادامه پیدا کند، بعد از آماده شدن نمونه مقداری از آن را برداشته و آزمایشات لازم را بر روی آن انجام داده تا مشخص شود که این محصول آماده مصرف است و یا باید اصلاحاتی بر روی آن انجام شود. بعد از تایید نهایی آزمایشگاه محصول تولید شده آماده بسته بندی و مصرف می شود. لازم به ذکر است که پی اچ محصول باید به پوست بدن نزدیک باشد.

مهارت های کسب شده
1. شناخت اهمیت و توجه به محیط زیست و پاکیزگی و این که لازم نیست برای نظافت و پاکیزگی شخصی و اطراف خود، محیط زیست را از بین ببریم. در همین راستا باید محصولات سازگار با محیط زیست و کاملاً طبیعی تولید کرد.
2. مطالعه و شناخت گیاهان اطراف خود
3. کسب اطلاعات از خواص دارویی و درمانی گیاهان
4. دانش آموزان با صنعت شوینده آشنا و تا حد ممکن با مواد اولیه و روش ساخت آگاه می شوند
5. دانش آموزان با اطلاعات و آگاهی به دست آورده روش مصرف این محصول را آماده تا از طریق مصرف صحیح آن تأثیر این محصول بر پوست و لکه پیس آن مشخص می شود.
6. دانش آموزان با حضور در آزمایشگاه با لوازم و تجهیزات آزمایش نیز آشنایی کامل پیدا می کنند.

بخش پروژه های دانش آموززی سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی، تنظیم:نیلوفر یاقوتی