تبیان، دستیار زندگی
اهل بیت(علیهم السلام) گنجوران دانش اند. رودها و جویب ارهای دان ش ك ه مزرعه ی جان انسان را در چهارده قرن اخیر سیراب و شاداب ساخته است، از بلندای قامت آسمانی این كوه نور، سرچشمه می گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی کتاب «خورشید شب» + فایل کتاب

اهل بیت(علیهم السلام) گنجوران دانش اند. رودها و جویب ارهای دان ش ك ه مزرعه ی جان انسان را در چهارده قرن اخیر سیراب و شاداب ساخته است، از بلندای قامت آسمانی این كوه نور، سرچشمه می گیرد.

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
ر

عنوان کتاب: «خورشید شب»(تبیین، تحلیل و جریان شناسی سیاسی جامعه اسلامی معاصر امام رضا علیه السلام)

نوشته دکتر نعمت الله صفری فروشانی

نشر آستان قدس رضوی

چاپ دوم، 1390ه.ش.

مقدمه

اهل بیت(علیهم السلام) گنجوران دانش اند. رودها و جویب ارهای دان ش ك ه مزرعه ی جان انسان را در چهارده قرن اخیر سیراب و شاداب ساخته است، از بلندای قامت آسمانی این كوه نور، سرچشمه می گیرد. امام عالمان و عارفان علی (ع) فرمود:«ینحدر عنّی السیل و لا یرقی الی الطیر» آبادانی و شادابی دیار علم و آگاهی؛ از تلالوء فروزنده ی دانش این خاندان است كه پیامبر اعظم(ص)فرمود: «انا مدینه العلم و علی بابها.».

دانش اهل بیت(علیهم السلام) از جنس دریافتنی است نه آموختنی، علم حضوری است نه حصولی و این از آن جهت است كه آنان حقیقت علم را با جان آسمانی خویش دریافته اند. حضرت علی(ع) در وصف عارفان (كه خود آن حضرت مولای آنان است) فرمود:«هجم بهم العلم علی حقیقه البصیره و باشروا روح الیقین.»

پیامبر اعظم(ص) سرسلسله ی این خاندان نور و روشنایی، هر چند كه خود درس ناخوانده و مكتب نرفته بود، اما پیام و رسالت او، تلاوت و خواندن، آموختن و فرا گرفتن و علم و آگاهی بود. رسالت او با «اقراء» آغازشد و با دانش وبینش كه جان های شیفته را سرشار می كرد، تداوم یافت. «هوالذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزكیهم و یعلمهم الكتاب و الحكمه.»

او با رسالت خویش، جان های مرده را از مرداب روزمرگی و ضلالت ها تا باغستان بهشتی حیات و زندگی، رهنمون شد و انسان اسیر در كژراهه ها و پرت گاه های تباهی را به شاهراه هدایت و صراط مستقیم فرا خواند و در تن مرده ی آدمیت روحی دوباره دمید:«اذا دعاكم لما یحییكم» و بار گران جهل و نادانی را از دوش آنان فرو نهاد«یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی كانت علیهم.»

و خاندان آن حضرت نیز كه از چشمه ی حیات او سیراب بودند؛ همانند آن بزرگ، خورشید دانش و آگاهی را در گذرگاه اعصار فرا راه جویندگان دانش و بصیرت، تابان و فروزان نگه داشتند و با بهره مندی از انوار الهی او، مسیر پویندگان را روشن و جان جویندگان را تابناك و سرشار ساختند.

و امروز در عصر جاهلیت مدرن نیز، آنچه غبار راه انسان كمال جوی را فرو می نشاند و راه او را می تواند روشن كند بهره گیری و بازگشت به سرچشمه ی همان دانش و بصیرتی است كه پیامبر اعظم و خاندان پاك و مطهر او (علیهم السلام )به انسان هدیه كردند و شاید امروز بیش از هر روز و روزگاری، انسان به آنچه پیامبر رحمت و آگاهی برای بشریت به ارمغان آورده نیازمند و محتاج باشد. بی تردید كاوش در سرچشمه های نور اهل بیت(علیهم السلام) و بازخوانی سیره و آموزه های آن بزرگواران در روزگار ما، مانند همه ی روزگاران خدمتی بزرگ به انسانیت است خدمتی كه فراتر از آن، خدمتی متصور نیست و از این روی بر تمامی كسانی كه دل آنان برای انسان می تپد فرض است كه با ژرف اندیشی و ژرف كاوی در معارف اهل بیت(علیهم السلام) گوهرهای ناب و آموزه های رهایی بخش این گنجینه ی عظیم و الهی را استخراج كنند و به بشر تشنه و جگر سوخته ی عصر حاضر ارائه نمایند.

بر حسب وظیفه در جوار بارگاه عالم آل محمد(ص) برای تمامی رهروان این راه و تمامی كسانی كه در مسیر احیای امر اهل بیت(علیهم السلام) و تعلیم و تعلم معارف و علوم این خاندان مطهر تلاش و كوشش می كنند به ویژه اساتید بزرگوار و گرانمایه ای كه در تالیف و تنظیم این مجموعه ی ارزشمند نقش داشته اند طلب سلامتی و بهروزی می كنیم و توفیق آنان را از درگاه حیّ علیم خواستاریم.

از زایران عزیز نیز می خواهیم نعمت بی نظیر زیارت پاره ی تن رسول الله (ص) را با بهره گیری از اندیشه، كلام و سیره ی آن امام همام به فرصتی برای تامین نیازهای معنوی و فكری خود تبدیل نمایند و با مطالعه ی آثار ارزشمندی مانند این مجموعه، توشه های سعادت و كمال را برای دنیا و آخرت خود برگیرند و خدمتگزاران خود، در این آستان مقدس را نیز از دعا فراموش نكنند

معاونت تبلیغات وارتباطات اسلامی

آستان قدس رضوی

پیشگفتار

بسترشناسی و شناخت وضعیت دوره ی هر یك از ائمه می تواند یاری گر محقق در شناخت و تحلیل سیره ی آنها باشد. همچنان كه این آگاهی به خوبی قادر خواهد بود تا تفاوت سیره های ائمه با یكدیگر به ویژه در مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و نیز حتی چگونگی تفاوت برخوردهای یك امام (ع) در مقابل جریانات مختلف را توجیه كند.

البته باید توجه داشت كه بسترشناسی مخصوص به شناخت دوره ی زمانی نبوده و هر آنچه را كه می تواند به عنوان ظرف یك پدیده و یا مقارنات آن تلقی گردد، شامل می شود كه از آن جمله می توان شناخت وضعیت اجتماعی، مردمشناسی، روانشناسی فردی شخصیت های تأثیرگذار در آن پدیده، روانشناسی اجتماعی، اوضاع سیاسی، فرهنگ حاكم بر جامعه و نیز حتی آداب و رسوم رایج در میان مردم را در این محدوده گنجاند. همچنان كه شناخت وضعیت علمی و تمدنی و نیز آگاهی از جریانات و فرقه های كلامی، فقهی، و همچنین شناخت وضعیت اقتصادی از مهمترین مؤلفه های بسترشناسی می باشند.

و در این هنگام است كه می توان گفت: بسترشناسی نه تنها در فهم بهتر سیره ی عملی ائمه مؤثر است، بلكه باعث فهم بهتر و صحیح تر از گفتار و احادیث آن بزرگواران نیز می شود. نكته ای كه در اینجا باید به آن اشاره كرد آن است كه نه تنها مواد خام لازم برای این آگاهی در میان منابع اولیه به ویژه منابع تاریخی و حدیثی شیعه و اهل سنت یافت می شود، بلكه با كنكاش بیشتر حتی می توان به مواردی دست یافت كه بن مایه های قابل توجهی از تحلیل را در خود ذخیره كرده است.

اما باید اعتراف كرد كه در این راستا حلقات مفقوده فراوانی وجود دارد كه جز با تحلیل های عمیق و دقت در لایه های زیرین مؤلفه های مختلف بسترشناسی نمی توان به آنها دست یافت. اثر حاضر سعی دارد تا در حد توان خود به بررسی اجمالی گوشه هایی از مؤلفه ی سیاسی جامعه ی معاصر امام (ع) بپردازد تا مقدمه ای بر تحقیقات عمیق تر در این راستا باشد. البته سعی بر آن است كه حتی الامكان به جریاناتی بپردازد كه به نوعی در شناخت سیره ی امام رضا (ع) مؤثر می باشد.

برای دریافت فایل این کتاب، اینجا را کلیک کنید!


منبع:
دانشنامه اهل بیت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.