تبیان، دستیار زندگی
شیخ ابوعلی سینا نسبت به ابوسعید ابوالخیر ارادتی تام داشت و از این رو شیخ وصیت نامه خود را برای ابوسعید ابوالخیر نوشت و فرستاد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وصیت نامه بوعلی سینا و ترجمه آن

شیخ ابوعلی سینا نسبت به ابوسعید ابوالخیر ارادتی تام داشت و از این رو شیخ وصیت نامه خود را برای ابوسعید ابوالخیر نوشت و فرستاد.

وصیت نامه بوعلی سینا و ترجمه آن

متن وصیت نامه به زبان عربی است. اما در اینجا ترجمه  آن به فارسی و روان درج می شود.
لیکن الله تعالی اول فکر له وآخره، وباطن کل اعتبار وظاهره. ولتکن عین نفسه مکحولة بالنظر الیه، وقدمها موقوفة علی المثول بین یدیه. مسافرا بعقله فی الملکوت الاعلی، وفیه من آیات ربه الکبری. واذا انحط الی قراره، فلینزه الله تعالی فی آثاره، فانه باطن ظاهر تجلی لکل شی بکل شی:
ففی کل شی له آیة.
تدل علی انه واحد.
فاذا صارت هذه الحال له ملکة انطبع فیها نقش الملکوت، وتجلی له قدس اللاهوت. فالف الانس الاعلی، وذاق اللذة القصوی، واخذ عن نفسه من هوبها اولی، وفاضت علیه السکینة، وحقت له الطمانینة. وتطلع علی العالم الادنی اطلاع راحم لاهله، مستوهن لحیله، مستخف لثقله، مستحسن به لعقله، مستضل لطرقه. وتذکر نفسه وهی بها لهجة، وببهجتهابهجة. فتعجب منها ومنهم تعجبهم منه وقد ودعها، وکان معها، کانه لیس معها .
ولیعلم ان افضل الحرکات الصلاة، وامثل السکنات الصیام، وانفع البر الصدقة وازکی السر الاحتمال، وابطل السعی المراء.
ولن تخلص النفس عن الدرن ماالتفت الی قیل وقال، ومناقشة وجدال، وانفعلت بحال من الاحوال .
وخیر العمل ما صدر عن خالص نیة، وخیر النیة ما ینفرج عن جناب علم. والحکمة ام الفضائل، ومعرفة الله اول الاوائل، الیه یصعد الکلم الطیب والعمل الصالح یرفعه .
وصیت نامه بوعلی سینا و ترجمه آن

خداوند متعال، اولین و آخرین چیزی است که انسان باید بدان بیندیشد و چشم نفس و روح خود را با نظر به او تقویت کند و در پیشگاه او خشوع نماید، درحالی که با عقلش در ملکوت اعلی - که در آن نشانه های پروردگار بزرگ است - سیرکند. هنگامی که از این سیر و سفر به دنیا برمی گردد خداوند متعال را تنزیه می کند ومی یابد که حضرت حق باطن و ظاهر است و، بر هر و به هر چیز، تجلی کرده است.
در هر چیزی برای خدا نشانه ای است.
که دلالت می کند بر این که او یگانه است.
پس هنگامی که این حالت، برای شخص سالک ، ملکه شود، ملکوت در اونقش می بندد و عالم لاهوت بر او تجلی می کند، با حضرت حق، مانوس می شود، بالاترین لذت را می چشد و از نفسش آن چه را که شایسته است می ستاند، سکینه بر او افاضه می گردد و آرامش بر او متحقق می شود و بر عالم مادی، سیطره می یابد به گونه ای که بر اهل عالم، شفقت می ورزد، راه هایش راست می گیرد، سنگینی آن را سبک می پندارد، با عقلش دنیا را نیکو می بیند و نفسش دائما متذکر خداست و از این سلوک، بهجت و سرور عجیبی به او دست می دهد .
همانا برترین حرکات، نماز و بهترین سکون ها روزه و سودمندترین نیکی، صدقه و پاکیزه ترین سر صبر و بیهوده ترین تلاش، جدال است.
نفس آدمی تا هنگامی که به جدال و قیل و قال مشغول است از بدی ها رها نمی شود و از حالی به احوال دیگر، در می آید.
و بهترین عمل آن است که از نیت خالص بر می آید و بهترین نیت آن است که از راه علم به دست می آید. حکمت ، مادر فضایل و شناخت خدا اولین معرفت است . سخنان پاکیزه به سوی او بالا می رود و کار شایسته به آن رفعت می بخشد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.