تبیان، دستیار زندگی
دانش آموزان پژوهشی را با هدف تشویق و فرهنگ سازی در خانواده ها به تفکیک زباله و استفاده مجدد از مواد اجرا کردند و در این راستا گیاهان دارویی با انواع کود بازیافت پرورش دادند که در نهایت مشخص شد که گیاهان با کود ورمی کمپوست سریعتر رشد می کنند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید کود خانگی با بازیافت زباله تر

تولید کود خانگی با بازیافت زباله تر

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: تولید کود خانگی با بازیافت زباله تر و استفاده از آن در پرورش گیاهان دارویی
نام ارائه دهنده/دهندگان: ایلیا کفایی- برنا جلالی- امیررضا افشاری- امیرپارسا گرجی
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی- محیط زیست
درجه سختی: ساده
نام مدرسه: دبستان غیر دولتی سروش هدایت


چکیده

دانش آموزان پژوهشی را با هدف تشویق و فرهنگ سازی در خانواده ها به تفکیک زباله و استفاده مجدد از مواد اجرا کردند و در این راستا گیاهان دارویی با انواع کود بازیافت پرورش دادند که در نهایت مشخص شد که گیاهان با کود ورlی کمپوست سریعتر رشد می کنند.

روش

دانش آموزان پژوهشی را با هدف تشویق و فرهنگ سازی در خانواده ها به تفکیک زباله و استفاده مجدد از مواد اجرا کردند و در این راستا گیاهان دارویی با انواع کود بازیافت پرورش دادند که در نهایت مشخص شد که گیاهان با کود ورمی کمپوست سریعتر رشد می کنند. فکر این پروژه با پخش کیسه های بازیافت توسط شهرداری آغازشد و دانش آموزان پس از مطالعه درباره مراحل بازیافت و با تحقیق درباره مواد بازیافتی به تولید کود و پرورش گیاه دارویی رسیدند.

مقدمه

با توجه به اهمیت بازیافت زباله تر و تولید کود بازیافتی همچون کود کمپوست و ورمی کمپوست محققان همواره در تلاشند تا توانایی تبدیل پسماندهای آلی را به منابع با ارزش مغذی و معدنی برای گیاهان انجام دهند.

در این راستا دانش آموزان پژوهشی را با هدف تشویق و فرهنگ سازی در خانواده ها به تفکیک زباله و استفاده مجدد از مواد اجرا کردند و در این راستا گیاهان دارویی با انواع کود بازیافت پرورش دادند که در نهایت مشخص شد که گیاهان با کود ورمی کمپوست سریعتر رشد می کنند.

فکر این پروژه با پخش کیسه های بازیافت توسط شهرداری آغازشد و دانش آموزان پس از مطالعه درباره مراحل بازیافت و با تحقیق درباره مواد بازیافتی به تولید کود و پرورش گیاه دارویی رسیدند.

تولید کود خانگی با بازیافت زباله تر

با توجه به فضای زندگی کوچک و آپارتمان نشینی، در نتیجه پرورش گل و گیاه در سطوح کمتری امکان پذیر است و بهتر است برای پرورش گل و گیاه از آن هایی استفاده شود که به سرعت رشد می کنند و نگهداری از آن ها آسانتر است. پرورش آلوورا، بومادران، گلپر، آویشن، زیره، رازیانه، گل گاوزبان از جمله گیاهانی است که پرورش آن ها در منزل آسان تر است.


روش ساخت کود در منزل

این کار این امکان را فراهم می سازد که هر اندازه زباله که تولید شد، به کود قبلی اضافه شود. زباله های خانگی جزو مواد "سبز" هستند.

در نتیجه هر بار که مقداری زباله آشپزخانه ای به

برای تولید کمپوست در خانه می توان از سطل های فلزی در بسته استفاده کرد و آن را در جایی چون بالکن قرار داد.

سطل اضافه می شود باید روی آن را با حدود 20 سانتی متر از مواد "قهوه ای" مثل برگ های خشک، پوشانید. استفاده از برگ های سوزنی کاج هم برای تولید کمپوست توصیه می شود. برای استفاده از این برگ ها لازم است آن ها را در طی فرآیند تجزیه شان خرد کرده و هر چند روز یک بار آن ها را به قطعات کوچکتری برید.

مهارت های کسب شده
1. ترویج فرهنگ جداسازی زباله های تر از خشک در منزل توسط دانش آموزان
2. شناخت تفاوت کود کمپوست با کود ورمی کمپوست
3. شناخت تفاوت کود ارگانیک با سایر کودها
4. مهارت تولید کود ارگانیک
5. شناخت گیاهان دارویی بومی و خواص آن ها
6. پرورش گیاهان دارویی آسان
7. پرورش با کود تولید شده در منزل

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه:مهدی رحمانی،تنظیم: نیلوفر یاقوتی