تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از انجام این پروژه بررسی چگونگی اجرا و توسعه این گونه ساختمان ها در کلان شهرها و شهرهای آلوده است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساختمان های سبز

ساختمان های سبز

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: ساختمان های سبز
نام ارائه دهنده/دهندگان: داتیس کیوانپور- علی جعفری- امیرعباس شمس
زمینه و نوع پروژه: محیط زیست- معماری
درجه سختی: ساده
نام مدرسه: دبستان غیر دولتی سروش هدایت

چکیده

هدف دانش آموزان از انجام این پروژه بررسی چگونگی اجرا و توسعه این گونه ساختمان ها در کلان شهرها و شهرهای آلوده است.

روش

با توجه به آلودگی هوا در این روزها، ضرورت ساخت این گونه ساختمان ها با شیوه های مدرن مد نظر دانش آموزان در این طرح، به طور کاملاً محسوسی در ایران مشاهده می شود.

استفاده از گیاهان برای ساخت این نوع ساختمان ها نه تنها از نظر زیبایی شناختی ساختمان اهمیت دارند بلکه قادرند همانند فیلتر طبیعی هوا عمل کرده و دما و رطوبت را تنظیم کنند.

روش کار دانش آموزان در این پژوهش به صورت کتابشناختی و از پژوهش های میدانی بود، در این پروژه دانش آموزان با جستجوی در اینترنت و بررسی وضعیت کشورهای پیشرفته به کسب اطلاعات در مورد ساختمان های سبز پرداختند.

مقدمه

ساختمان سبز روندی است که با محیط زیست و حفظ منابع زمین سازگار در طول عمر ساختمان سازگار می باشد. از خود ساختمان گرفته تا طراحی، ساخت و ساز، بهره برداری، نگهداری، تعمیر و تخریب آن با محیط زیست همگام بوده ساخت ان نیازمند همکاری متقابل اعضای تیم طراحی می باشد.

معماران و مهندسین و خریداران در هر مرحله از تکمیل پروژه ساختمان سبز درتلاشند تا توسعه دهنده و تکمیل کننده طراحی کلاسیک ساختمان باشند تا از نظر صرفه اقتصادی، ماندگاری و تامین آسایش در سطح بالایی قرار گیرد.

اگرچه تکنولوژی روز به طور پیوسته توسعه یافته اند تا تکمیل کننده فعالیت ها در ساخت ساختمانی سبز تر می باشد.

ساختمان های سبز

ساختمان های سبز طراحی شده اند تا از تاثیر کلی محیط ساخته شده بر سلامتی انسان و محیط زیست از طریق:

مصرف مفید از انرژی، آب و دیگر منابع
محافظت از سلامت محیط زیست و بهبود کارایی کارکنان
کاهش اسراف، آلودگی و تخریب محیطزیست
 
مفهوم مشابه، ساختمان طبیعی است، ساختمانی که معمولاً زیر بنای کوچکتری دارد و هدف اصلی استفاده از مواد اولیه طبیعی که به طور بومی در هر ناحیه مو جود است، می باشد. دیگر موضوع های مرتبء طراحی زیست مدار و معماری سبز است.

زیست مداری به معنای بر طرف ساختن احتیاجات نسل حاضر به دون به خطر انداختن توانایی نسل های آینده در تامین نیازهایشان است.

اگرچه بعضی از برنامه های ساختمان سازی سبز به عمل مقاوم سازی بناهای موجود رسیدگی نمی کنند اما بقیه اهمیت می دهند. اصول ساختمان سبز به راحتی می تواند در فعالیت های مقاوم سازی ساختمان های موجود همچون ساخت سازه ای جدید تعبیه شوند. خدمات دولتی ایالات متحده طبق گزارشی در سال 2009 میلادی, 12 ساحتمان با طراحی پایدار و قیمتی کمتر و کمترین میزان مصرف انرژی بنیان نهاده است.
 
مهارت های کسب شده
1. آشنایی با آلودگی های زیست محیطی در کلان شهرها و ضرورت ایجاد فضای سبز مناسب برای کمک به تمیز شدن هوا و زیبا شدن چهره شهر
2. توانایی جستجو در محیط اینترنت و مطالعه درباره موضوع پرژه
3. ساخت ماکت از نمای یک ساختمان سبز
4. شناخت پروژه های داخلی و خارجی موفق در این زمینه
5. صحبت با یک استاد راهنما در این زمینه
6. ساخت پاورپوینت، طراحی بروشور و ...

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه:مهدی رحمانی، تنظیم:نیلوفر یاقوتی