تبیان، دستیار زندگی
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان ماه و زمین بود، آن ها با ایجاد سوال در ذهن خود سعی در مورد ارتباط میان زمین و ماه و پاسخگویی به آن با استفاده از منابع سعی در شناسایی ارتباط این دو داشتند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوستی ماه و زمین

دوستی ماه و زمین

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: دوستی ماه و زمین
نام ارائه دهنده/دهندگان: ایلیا سلیمانی - پارسا رهبر
زمینه و نوع پروژه: فیزیک - نجوم
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبستان غیر دولتی سروش هدایت

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان ماه و زمین بود، آن ها با ایجاد سوال در ذهن خود سعی در مورد ارتباط میان زمین و ماه و پاسخگویی به آن با استفاده از منابع سعی در شناسایی ارتباط این دو داشتند.

روش

دانش آموزان جهت دستیابی به اهداف پژوهش از شیوه مطالعات میدانی و کتابخانه ای استفاده کردند، آن ها با مطالعه کتب و منابع موجود در مورد ماه و زمین و همچنین پرسش سوال در مورد ارتباط ماه و زمین اقدام به پاسخگویی به سوال های خود و سایر دانش آموزان گرفتند.

مقدمه

کره ماه که تنها قمر طبیعی زمین است، که پوشیده از سنگ بوده و قطرش یک چهارم قطر زمین می باشد.

ماه، نوری از خود ندارد اما نور خورشید را منژس کرده و قابل رویت میشود. کره ماه پوشیده از غبار بوده، آب و حیات در آن یافت نمی شوند.

بخاطر جاذبه بسیار ضعیفش نمی تواند ذرات گاز را نگه دارد و بنابراین فاقد جو است. در سطح ماه هزاران گودال شهاب سنگی وجود دارند که گدازه آتشفشانی در بعضی از این گودال های بزرگ تراوش کرده و باعث تشکیل دریا (ماریا) در سطح ماه شده است.

چنین به نظر می رسد که ماه پیش از تشکیل، پوسته اش حالتی مذاب داشته است. سن قدیمی ترین سنگی که از ماه به زمین آورده شده نشان می دهد که این پوسته حدود 4.48 میلیارد سال پیش تشکیل شده است.

دوستی ماه و زمین

طی 500 میلیون سال بعد از تشکیل پوسته، بمباران شدید شهاب سنگ ها باعث شکستگی، تغییر شکل و ذوب مجدد پوسته شد. ضربات ناشی از دو شهاب سنگ عظیم اخیر باعث تشکیل دو حوزه (دریا) ارینتال و ایمبریوم شده اند.

جو جاذبه سطحی ماه به قدری ضعیف است که نمی تواند مانع از فرار ذرات گاز به فضا شود. در نتیجه، جرم کل جو کره ماه به اندازه جرم هوای درون یک استادیوم بسکتبال است.

ماه تنها قمر زمین است و از همان ابتدای پیدایش زمین به همراه آن به وجود آمده و چندین میلیارد سال است که ساکنان زمین را در ساختار حرکتی منظومه شمسی همراهی و در برابر ناملایماتی همچون جاذبه مشتری حفظ می کند.

قمر ما به طور کلی با بقیه اقمار موجود در منظومه شمسی متفاوت بوده و این تفاوت آن را منحصر به فرد کرده است. اما بی شک ضرورت وجود آن برای زمین و ساکنانش چیزی بیش از زیبایی آسمان و روشنایی مهتابی شب های آن است.

مهارت های کسب شده

1. ایجاد توانمندی در آشنایی با ماه و خصوصیات ظاهری و فیزیکی آن، نحوه شکل گیری و سیر تکاملی شناخت آن توسط انسان ها

2. ایجاد توانمندی در درک حرکت ظاهری ماه و تشخیص گام های آن و مدار گردش واقعی آن به دور زمین

3. تسلط بر سامانه حرکتی ماه و زمین با در نظر گیری جایگاه خورشید و شناخت کامل پدیده خسوف و انواع آن

4. شناخت پدیده های ناشی از وجود و گردش ماه به دور زمین همچون جزر و مد

5. شناخت تاثیر ماه بر توسعه تکنولوزی و ایجاد این دیدگاه در افراد که چگونه می توان از حضور ماه در گسترش صنعت استفاده نمود.

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه:مهدی رحمانی، تنظیم:نیلوفر یاقوتی