تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله سعی شده است جایگزینی طبیعی برای داروهای شیمیایی موجود در بازار با استفاده از موادی نظیر مرزه، مورد و دارچین پیدا شود. روش عصاره گیری، ماسراسیون است. داروی پیشنهادی علاوه بر عوارض پایین، منجر به کاهش چربی و قند خون می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داروی ضد اسهال، دستاورد برتر دوره اول پژوهشسرای رشد

درد شکم

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
 
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: داروی ضد اسهال
نام مدرسه: پژوهشسرای رشد منطقه 18
نام استاد: خانم فائزه موسوی
دانش آموزان: فاطمه اسدی جوزانی، مهدیس نعمتی

چکیده:

در این مقاله سعی شده است جایگزینی طبیعی برای داروهای شیمیایی موجود در بازار با استفاده از موادی نظیر مرزه، مورد و دارچین پیدا شود. روش عصاره گیری، ماسراسیون است. داروی پیشنهادی علاوه بر عوارض پایین، منجر به کاهش چربی و قند خون می شود.

مقدمه

اسهال وضعیتی است که در آن فرد بیمار دست کم سه بار در روز دفع مدفوع روان یا مایع دارد. این حالت می  تواند چند روز به طول بی انجامد و موجب کم آبی بدن می  شود که در پی از دست دادن مایعات رخ می  دهد. نشانه  های کم آبی معمولاً با از بین رفتن کشش طبیعی پوست و تغییر در شخصیت آغاز می  شود. این وضعیت می  تواند پیشروی کند و در حالات حادتر منجر به کاهش ادرار، رنگ پریدگی، ضربان سریع قلب، و کاهش در پاسخگویی شود.

کودک

ولی مدفوع روان اما بدون آب در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می  کنند می  تواند طبیعی باشد. عمده ترین دلیل اسهال عفونت روده ها است که ممکن است در پی این شرایط به وجود بیاید: ویروس، باکتری، انگل یا وضعیتی که به عنوان اسهال و استفراغ شناخته می  شود. این آلودگی  ها معمولاً از طریق غذا یا آبی حاصل می  شوند که آلوده به مدفوع شده اند یا مستقیماً از فردی منتقل می  شوند که به این بیماری آلوده شده است. این بیماری را می توان به سه دسته تقسیم بندی کرد: اسهال آبکی کوتاه مدت، اسهال خونی کوتاه مدت، و اگر به مدت بیش از دو هفته ادامه یابد، به عنوان اسهال پایدار شناخته می  شود.

اسهال آبکی کوتاه مدت می تواند در پی آلودگی به وبا باشد. اسهال خونی کوتاه مدت وضعیتی است که به عنوان دیسانتری هم شناخته می  شود. شماری از عوامل غیرعفونی نیز ممکن است منجر به اسهال بشوند. این عوامل شامل این موارد هستند: پرکاری تیروئید، عدم تحمل لاکتوز، بیماری های التهابی روده، مصرف برخی داروها، سندروم روده تحریک پذیر و یک سری عوامل دیگر. در بیشتر موارد، برای شناخت عامل اصلی به کشت مدفوع نیازی نیست.

هدف دانش آموازن از پژوهش حاضر ساخت داروی ضد اسهال و امتحان بر موش بود. در این مطالعه تجربی از 6 رأس موش نر با وزن 20 -22 گرم در شرایط 12 ساعت  200 -250 درجه سانتی گراد استفاده شد که در دمای تاریکی و 12 ساعت روشنایی و دسترسی آزاد به آب و غذا نگه داری شدند. منشور اخلاقی کار با حیوانات آزمایشگاهی مصوب دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در حین انجام آزمایشات رعایت گردید. حیوانات به مدت 24 ساعت قبل از انجام مطالعه از دادن غذا محروم شده و سپس به طور تصادفی به 2 گروه 3 تایی تقسیم شدند. گروه ها عبارت بودند از: گروه تیمار که از داروی تولید شده دریافت کردند، گروه شاهد که فقط حلال را دریافت می کردند. دانش آموزان ابتدا اقدام به عصاره گیری کردند. آن ها برگ  های تازه گیاه مرزه را تهیه و ابتدا در دمای آزمایشگاه خشک و سپس آسیاب کردند.100 گرم از هر یک از پودرها به صورت جداگانه با 500 سی سی آب مقطر مخلوط و به مدت 48 ساعت در انکوباتور، دو بار در روز هم زدند. پس از صاف کردن با کاغذ صافی معمولی محلول به دست آمده با کاغذ آلومینیم پوشانده و در یخچال نگهداری شد.


نحوه ایجاد اسهال: به مدت بیست روز موش های گروه تیمار با عصاره به صورت مخلوط با آب خوراکی تیمار شدند. در روز آزمایش روغن کرچک از طریق گاواژ داده شد. سپس هر حیوان وزن شده و جداگانه در داخل قفس بر روی کاغذ صافی با وزن مشخص قرار داده شد و به مدت چهار ساعت مشاهده گردید. در پایان مشاهده دوباره حیوان وزن شد تا درصد کاهش وزن محاسبه شود. داده هایی که در طی چهار ساعت مشاهده جمع آوری شدند عبارت بودند از: کیفیت مدفوع (شامل معمولی، نرم، آبکی)، تعداد دفعات دفع، شاخص دفع مدفوع و محتوی آب مدفوع. شاخص دفع مدفوع با حاصل جمع تعداد دفعات دفع و کیفیت مدفوع تعیین گردید. برای تعیین محتوی آب مدفوع، ابتدا مدفوع تر وزن شد. بعد از وزن کردن کاغذ صافی به مدت 24 ساعت در انکوباتور در دمای داده شده تا مدفوع خشک شود. با تعیین اختلاف وزن مدفوع تر و خشک، میزان آب مدفوع اندازه گیری شد. در پایان چهار ساعت حیوان وزن شده و میزان کاهش وزن آن نیز محاسبه گردید.
 
مهارت هایی که در این پروژه کسب می کنیم عبارتند از:
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
 
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی