تبیان، دستیار زندگی
د 85 ) امروز ، پنجشنبه دهم اسفند ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با یازدهم صفر 1428 هجری قمری و یکم مارس 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند: *** لیلة الهریر در جنگ صفین ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ ( 10 اسفند 85 )


امروز ، پنجشنبه دهم اسفند ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با یازدهم صفر 1428 هجری قمری و یکم مارس 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

***


لیلة الهریر در جنگ صفین

1390سال پیش در چنین روزی در سال 38 ه. ق ، خاتمه جنگ صفین نبرد «لیلةالهریر » در شب جمعه یازدهم ماه صفر رخ داد.در آن شب سپاه معاویه از شدت سرما در سختی بودند .

امیرالمومنین (ع) ذوالفقار به دست و سوار بر اسب پیامبر (ع) شمشیر می زد و به هر شمشیری که می زد تکبیر می گفت و فردی را برخاک می افکند .

مقتولین در آن شب به دست آن حضرت در آن شب ، بیش از 500 نفر بودند . آن حضرت تا صبح مشغول جنگ بودند به گونه ای که ذوالفقار چند مرتبه خمیده شد .

در این جنگ جمعی از لشگر امیرالمومنین (ع) به شهادت رسیدند ، که ازجمله آنان عمار یاسر ، اویس قرنی ، هاشم مرقال ، پسر هاشم ، خزیمة بن ثابت ، صفوان بن حذیفه ، عبدالله بن بدیل با برادرش عبدالرحمن بن بدیل و عبدالله بن حارث برادر مالک اشتر بودند که جملگی از خواص امیرالمومنین به شمار می رفتند .

از لشگر معاویه جمع کثیری به درک واصل شدند . این جنگ 14 ماه به طول انجامید .(1)و سرانجام با حیله عمروعاص و نفاق عده ای مثل اشعث بن قیس کندی کار به حکمیت کشید.

***


فتح اندلس ( اسپانیای جنوبی ) توسط اعراب

1293 سال پیش در چنین روزی در سال 714 میلادی ، اعراب اسپانیا را فتح کردند.گفته می شود در جریان فتح اندلس، قبایل ویزوگت ساکن اسپانیا که از حکومت خود ناراضى بودند، با مسلمانان همکارى کردند.

سپاهیان عرب به فرماندهی طارق بن زیاد در ژوئیه سال 711 از تنگه هركول - كه از آن پس به نام وی جبل طارق خوانده می شود - گذشتند و قدم به اسپانیا گذاردند . آنها واحدهای ارتش « رودریك » پادشاه ویزوگت ( ژرمن ) اسپانیا را شكست دادند و نزدیك به سه سال طول كشید تا اسپانیا ی جنوبی را تصرف كردند كه « اندلس » نامیده شد .

اعراب سالها بعد از اسپانیا وارد فرانسه شدند و تا « پواتیه » در مركز فرانسه پیش رفتند و در آنجا از «شارل مارتل» سردار فرانكها شكست خوردند.

***


اعزام سفیران دربار عباسی به بلغارستان

1119سال پیش درچنین روزی درسال 309 ه.ق ، سفیران دربارعباسی به منظور قرائت نامه های خلیفه و تقدیم هدایای خلیفه بغداد به شاه بلغارشهربغداد را ترك كردند.

این هیئت بنا به تقاضای شاه بلغارهای ولگا برای تعلیم آیین مقدس اسلام رهسپاراین كشورشد. هیأتی كه دربارعباسی اعزام كرد، مركب ازچند عالم دینی، فقیه و مدرسان علوم دینی بود و درجمع اعضای آن اِبن فَضلان جهانگرد و نویسنده معروف عرب نیزحضورداشت.

***


درگذشت اِبن سَرّاج ، فقیه ، محدث وقاری بزرگ قرن 6

927سال پیش درچنین روزی درسال 501 ه.ق ، «جعفربن حسین بن احمد» مشهوربه اِبن سَرّاج ازفقیهان و محدثان و قاریان بزرگ قرن6ه.ق ، درشهرصوردرگذشت.

او به قرائت، نحو، عروض و لغت دانش فراوان اندوخت. ابن سرّاج برای كسب این دانشها به سرزمینهای دور و نزدیك بسیارهمچون مصرو شام سفركرد.

ازآثارابن سرّاج «نَظمُ المَناسِك، زُهدُ مَصاریحِ العُشاق و نَظمُ التَّنبیه» را می توان نام برد.

***


در گذشت نظامی گنجوی

796 سال پیش در چنین روزی در سال 1211 میلادی ، الیاس بن یوسف نظامی گنجه‌ای شاعر داستان‌سرا و رمزگوی سده ششم ایران، دیده ازجهان فروبست .

نظامی بزرگترین داستان سرای منظومه های حماسی عاشقانه به زبان پارسی است که سبک داستان محاوره ای را وارد ادبیات داستانی منظوم پارسی کرد .

نام پدرش یوسف نام جدش " ذکی " و نام جد اعلایش " موید " بوده و سه همسر و یک فرزند به نام محمد داشته است. زادبوم نظامی شهر گنجه (واقع در جمهوری آذربایجان کنونی) می باشد. نام مادرش رئیسه بود. وی در سنین کم یتیم شد و دایی اش خواجه عمر بزرگش نمود.

گفته اند وی تنها یکبار به دعوت قزل ارسلان ، سفر کوتاهی به سی فرسنگی گنجه داشته است و باقی عمر خویش را در همین شهر گذرانده است .

سبک سخنسرایی وی را مابین دو سبک خراسانی و عراقی دانسته اند . می توان گفت که اندیشه ها و نوع گویش و سرودن وی بیشتر به سبک عراقی نزدیک است . او در داستانهای خود صور خیال را به زیبایی بسیار به کار می برد و آنها را با انواع جلوه های زبانی می آراید . ارزشهای دراماتیک آثار او در ادبیات فارسی بی نظیر است .

در واقع می توان جنبه های زیبایی از خلق موقعیتهای نمایشی را درآثار نظامی مشاهده کرد . او همچنین به لحاظ اندیشه ورزی در سطح بالایی از کلام قرار دارد و سعی می کند با به کار بردن عبارات نغز ، اندیشه های نغز و زیبای عرفانی را به زیبا ترین وجه ممکن و در قالب داستانهایی زیبا تجسم بخشد

نظامی مانند اغلب اساتید باستان از تمام علوم عقلی و نقلی بهره مند ، در علوم ادبی و عربی تمام عیار ، در وادی عرفان و سیر و سلوک راهنمای بزرگ و در عقاید و اخلاق ستوده ، پایبند و استوار و سرمشق فرزندان بشر بوده است . او در فنون حکمت از طبیعی و الهی و ریاضی دست داشته و گویند که اگر وارد مرحله شاعری نمی شد و به تدریس و تالیف علوم حکمیه می پرداخت قطعا در ردیف بزرگان حکمت و فلسفه به شمار می آمد .

مهمترین اثر نظامی مخزن الاسرار نام دارد . او در این اثر علاوه بر بیان توحید و مناجات به ذکر و ثنای پیامبر اکرم (ص) می پردازد . وی در سرودن این اثر به آثار سنایی و بویژه حدیق الحقیقه نظر داشته و در مسیر وی حرکت کرده است . خسرو و شیرین ، لیلی و مجنون ، هفت پیکر و اسکندر نامه از جمله آثار گرانسنگ این شاعر نامی ایران زمین است .نظامی در سن شصت و سه سالگی درگذشت . آرامگاه وی در باکو می‌باشد.

***


در گذشت جرج هربرت شاعر مشهور انگلیسی

374 سال پیش در چنین روزی در سال 1633 میلادی ، جرج هربرت شاعر و خطیب مذهبی مشهور انگلیسی درگذشت . وی در 3 آوریل 1593 میلادی متولد شده بود .

***


در گذشتآلفونس لامارتین، شاعر فرانسوی

138 سال پیش در چنین روزی در سال 1869 میلادی ، دولامارتین شاعر فرانسوی درگذشت .

آلفونس دولامارتین شاعر ، نویسنده ، و سیاستمدار بزرگ فرانسوی در شهر ماکون فرانسه چشم به جهان گشود .وی را به لحاظ عظمت اثار و روح بزرگ وی به عنوان بزرگترین شاعر فرانسه می شناسند .

او قطعات مختلف کتاب « تفکرات شاعرانه » را در حدود بیست و شش سالگی سرود . انتشار این کتاب آغاز فصل تازه ای در تاریخ شعر فرانسوی به حساب می آمد .

وی در مکتب رمانتیک ها با انتشار این شعر به ارج واعتبار فوق العاده ای دست یافت . چندین اثر دیگر از او نیز در افواه عموم فرانسویان قرار دارد.

لامارتین در چهل سالگی عضو آکادمی فرانسه و در چهل و چهار سالگی نماینده پارلمان شد . وی در سال 1848 میلادی ، حکومت موقتی فرانسه را به عهده گرفت اما در انتخابات ریاست جمهوری در برابر ناپلئون سوم شکست خورد .

لامارتین ازآن پس تنها به فعالیت های ادبی مشغول شد . وی درسن هفتاد و هشت سالگی درگذشت.

«تاریخ ژیروندون ها » عنوان مهمترین اثر اوست و از دیگر آثار او می توان به مرگ سقراط ، حکومت عقلی ، سقوط یک فرشته ، زندگی اسکندر کبیر ، زندگی میکل آنژ ، مردان بزرگ خاور ، تاریخ روسیه و رازهای جدید اشاره کرد .

***


خلع ناپلئون سوم و خانواده ی او از سلطنت

136 سال پیش درچنین روزی درسال 1871 میلادی ، مجلس ملی فرانسه به اتفاق آراء، ناپلئون سوم و خانواده وی را ازسلطنت درآن كشور رسماً خلع كرد .

با خلع ناپلئون سوم از قدرت و تقریبا یکسال پس از انقلاب کبیر فرانسه بساط سلطنت از این کشور برچیده شد و جمهوریت در این کشور رخ نمود.

كارل ماركس معتقد بود که ناپلئون سوم در واقع نماینده خرده‏ مالكانى بود كه «قادر به نمایاندنِ خویش نیستند و باید نماینده داشته باشند.»

***


افتتاح پل کارون در اهواز

77 سال پیش در چنین روزی در سال 1308 ه ش ، پل اهواز در این شهر برروی رود کارون تاسیس شد . این پل به عنوان نخستین پل بزرگ ایران برروی روخانه عظیم کارون احداث گردید.

امروزه یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر اهواز پل های این شهر هستند. هم اکنون 6 پل بر روی کارون در اهواز وجود دارد که از این میان پل سفید(پل اول) و پل هفتم به دلیل سبک خاص مهندسی و طراحی چشم انداز زیبایی به شهر داده اند.

***


افتتاح ضرابخانه

75 سال پیش در چنین روزی در سال 1310 ه.ش ، ضرابخانه دولتی مجهزبه دستگاههای چاپ اسکناس و ضرب سکه آغاز به کار کرد . این ضرابخانه 57 سال قبل ازاین تاریخ درایران دایرشده بود اما بعلت كمبود دستگاههای مورد نیازبرای ضرب وجوه رایج مملكتی بی‎استفاده مانده بود. ضرابخانه نوبنیاد، روزانه 250000ریال سكه ضرب می‎كرد.

این ضرابخانه روزانه مقادیر بسیاری سکه ضرب می‎کرد.در حال ضرب سکه و انتشار اسکناس از جمله وظایف بانک مرکزی جمهوری اسلامی است . ضرب سکه و چاپ اسکناس بر اساس سیاست های دولت و بر مبنای پشتوانه طلا و نقره کشور صورت می گیرد .

***


تاسیس اداره کل هواشناسی

48 سال پیش درچنین روزی در سال 1337 ه.ش ، مجلس شورای ملی قانون تأسیس اداره کل هواشناسی ایران که تشكیلاتی وابسته به وزارت راه و ترابری بود به تصویب رسید.

این سازمان در حال حاضر به عنوان یک سازمان که عضو سازمان هواشناسی جهانی نیز است در حوزه های مختلف هواشناسی فعالیت می کند و جدید ترین اطلاعات خود را با استفاده از نقشه های هوایی به مراکزی از جمله سازمان هواپیمایی کشوری ، سازمان صدا و سیما و...ارایه می کند .

محمدحسن گنجی، جغرافیدان ایرانی ، این ‌مركز را براساس اصول ‌علمی پایه‌گذاری و از سال ? 1335 خورشیدی به مدت ?12 سال آن را اداره كرد.سازمان هواشناسی ایران ازسال ? 1338 خورشیدی به عضویت‌سازمان هواشناسی جهانی درآمده است.

***


فرودنخستین سفینه فضایی بشربرسطح سیاره زهره

41سال پیش درچنین روزی در سال 1966 میلادی ، نخستین سفینه فضایی بشربرسطح سیاره زهره فرود آمد.

این سفینه را كه وزنش به یك تن می‎رسید شوروی سابق به فضا پرتاب كرده بود. سفینه یاد شده كه«ونوس3» نام داشت فاصله كره زمین تا سیاره زهره را درمدت سه ماه و نیم پیمود .

***


بازگشت امام خمینی (ره) به شهر قم

28سال پیش درچنین روزی در سال 1357 ه.ش ، حضرت امام خمینی(ره) رهبرفقید انقلاب اسلامی پس از15سال تبعید و دوری ازوطن به خاك مقدس قم پای گذاشتند واین شهر سراسر علم وفضل را که مدت ها در متن و صحنه انقلاب اسلامی قرار داشت ، دوباره دیدار کردند .

مدرسه فیضیه قم و بسیاری از مناطق این شهر از سالهای نخستین انقلاب اسلامی در دهه چهل ، محل شروع انقلاب اسلامی بود .بدین ترتیب امام (ره) بعد از سالها دوری ازقم دراین شهرمقدّس به هدایت نهضتهای دینی و سیاسی میهن اسلامی پرداختند.

***


آغاز حمله موشکی به تهران

19 سال پیش درچنین روزی در سال 1366 ه.ش ، نخستین حملات موشکی عراق به تهران آغاز شد .

رژیم بعثی عراق پس از آنکه خود را در جنگ رو در رو با رزمندگان اسلام ناتوان دید نهایتا به جنگ شهرها روی آورد و با پرتاب موشک علیه شهرهای مسکونی خواستار چرخش نتیجه جنگ به نفع خود شد .

این حملات ابتدا با پرتاب چند موشک در روز آغاز شد که در روزهای آتی دفعات و شمار موشک های آن افزایش یافت . به نظر می رسید اتخاذ این استراتژی از نظر نظامیان عراقی ، روشی بود که تنها دلیل آن ایجاد فرافکنی نسبت به نتیجه جنگ بوده است . رژیمی که نتوانست در جبهه های رودررو نتیجه ای بگیرد به کشتار مردم در مناطق مسکونی پرداخت . علی الاصول مردم مناطق مسکونی در هنگام جنگ از مصونیت برخوردارند و طبق قواعد جنگی و کنوانسیون های بین المللی در این حوزه ، نمی توانند مورد تعرض قرار گیرند با این اوصاف کشورهای حامی حقوق بشر علیرغم وجود چنین امری در برابر موشک پرانی علیه مناطق مسکونی از سوی رژیم بعثی ، سکوت کامل اختیار کردند .

***


استقلال بوسنی و هرزگوین

15 سال درچنین روزی در سال 1992 میلادی ، کشور بوسنی و هرزگوین که در شرق کرواسی و غرب صربستان واقع شده و توسط دالان کوچکی به دریای آدریاتیک پیوسته به استقلال دست یافت .

بیش از چهل در صد مردم این کشور اسلاو مسلمان و سی و یک در صد از آنان صرب ، و هفده در صد نیز کروات اند .غالب مردم این کشور به زبان بوسنیایی صحبت می کنند . اکثر مردم این کشور از دین اسلام پیروی می کنند و بقیه نیز تابع مذاهب کاتولیک و ارتدوکس هستند . حکومت این کشور اروپایی جمهوری است .

***

پی نوشت:

منتخب التواریخ

منابع :

مهر

ویکی پدیا

روزنامک

صداوسیما

تبادل نظر

لوح

MGHAED

ویکی گفتاورد