تبیان، دستیار زندگی
به طبیعت، نزدیك شوید نظر خیلى از كارشناسان این است كه تماس با طبیعت، در خوش‏خلقى انسان‏ها مؤثّر است. فرانسین لانكاستر، یكى از خوانندگان و تو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایستادن ممنوع .حرکت کن !!

مواظب رفتارت باش(2)


برای خواندن مقاله ی قبل اینجا را کلیک کنید.


به طبیعت، نزدیك شوید

نظر خیلى از كارشناسان این است كه تماس با طبیعت، در خوش‏خلقى انسان‏ها مؤثّر است. فرانسین لانكاستر، یكى از خوانندگان و تولیدكنندگان شهر بركلى 1ایالت كالیفرنیا، باغچه‏اش را وجین مى‏كند تا غم و غصه‏اش از بین برود. او مى‏گوید: «موقعى كه دستتان را روى گیاهان هرز مى‏گذارید و آن را از زمین در مى‏آورید، در واقع با دشمنى دست و پنجه نرم مى‏كنید.»

اگر نمى‏توانید از منزل خارج شوید، دست كم، پشت پنجره‏اى بایستید و یا بنشینید و سبزه‏ها، گل‏ها و درخت‏ها را تماشا كنید. در سال 1988 استیفن كاپلان، روانشناس دانشگاه میشیگان و همسرش راشل كه هر دو نویسنده ی كتاب «تجربه طبیعت» هستند، برپایه مطالعه‏اى پى بردند، كارگرانى كه محلّ كارشان روبه‏روى منظره‏اى طبیعى قرار گرفته باشد، میزان بیمارى و فشارهاى روحى‏شان، خیلى كم‏تر از آنهایى است كه مقابل ایستگاه یا تعمیرگاه خودرو كار مى‏كنند.


تحرّك داشته باشید

موقعى كه دیوید پاكرف، بنگاه‏دارِ پنجاه و هشت ساله، روبه‏روى دیوارى خودش را با اسكواش سرگرم مى‏كند، در واقع مى‏خواهد بدخُلقى‏اش را از میان ببرد. او مى‏گوید: «به

این وسیله نه تنها به توپ ضربه مى‏زنم،بلكه سرِ خودم را هم گرم مى‏كنم.»

روانشناسى به اسم "رابرت تایر" ، درباره هجده زن و مرد مطالعه كرد و دریافت كه روزانه ده دقیقه پیاده روىِ تند، نیروى انسان را زیادتر كرده و اختلالات روحى او را در یك چشم به هم زدن كم مى‏كند و آثار این عمل، لااقل تا یك ساعت باقى مى‏ماند.
براد هستفیلد، استاد حركت‏شناسى دانشگاه مریلندایالات متحده‏ عقیده دارد: «داشتن فعالیت‏هاى جسمى پیاپى در خوش اخلاقى تأثیر دارد. آزاد شدنِ «بتا اندورفین» كه مانع پیدایش فشار روانى مى‏گردد، فقط یكى از چند ساز و كارى است كه احتمال دارد به خوش اخلاقى بینجامد. از اینها گذشته، افزایش دماى بدن نیز مانند یك حمّام داغ، در اخلاق افراد اثر مى‏گذارد.»


درست غذا بخورید

انتقال‏دهنده‏هاى عصبى مغز، بر اثر غذاهایى كه مى‏خوریم و یا نمى‏خوریم به كار مى‏افتند یا متوقف مى‏شوند و تغییراتى در خُلق و خوى‏مان بوجود مى‏آورند. الیزابت سومر، كارشناس تغذیه و نویسنده ی كتاب «غذا و خُلق» از گزارشگرى نقل مى‏كند كه همكارانش اسمش را «آدم ناخن خشك و خسیس» گذاشته بودند، مى‏گوید: «از او پرسیدم: صبحانه مى‏خورى؟ جواب داد: نه. در عوض، هر روز صبح، قهوه مى‏نوشید و در عین حال، تعجب مى‏كرد كه چرا این‏قدر با خودش قهر است و براى خودش پاسبان مى‏آورَد.»


نگرش مثبت

به قول مایكل فوردیس، استاد روانشناسى دانشكده جامع ادیسون در فورت مِى‏زر 3ایالت فیلادلفیا: «بعضى‏ها افكار و روحیات منفى را با واقع‏بینى، یكى مى‏دانند؛ امّا تمام چیزهاى اطراف ما، اساساً خنثى هستند. ما هستیم كه براى آنها، اعم از مثبت یا منفى بودنشان، ارزش زیادى قایل مى‏شویم». پرسش این است كه شما چه نگرشى را بر مى‏گزینید؟

استاد مذكور، جهت استوارى كلامش، دانشجویان خویش را واداشت تا چند روزى، اندیشه‏هایشان را یادداشت كنند. او اظهار مى‏دارد كه دانشجویان غالباً از منفى بودن افكارشان درشگفت بودند. چند روز بعد آنها را وادار كرد كه به منظور سنجش صحیح، نوشته‏ها را دوباره بخوانند و اعلام كرد كه بیشتر ترس‏هایشان به واقعیت نپیوستند و آنهایى كه درست از آب درآمدند، معمولاً از اختیارشان خارج بود.»


لبخند بزنید

لبخند، ساده‏ترین راه براى رفع كج خلقى است. پژوهشگران طى آزمایشى به داوطلبان، نقاشى‏هاى متحرّكِ مشابهى نشان دادند. به بعضى از شركت كنندگان گفته شد كه قلمى را بین دندان‏هاى بالا و پایین خود بگذارند تا حالتى شبیه خنده به وجود آید. بقیه، قلم را میان دو لبشان قرار دادند، به طورى كه نمى‏توانستند تبسّم كنند و نتیجه این شد كه افراد خندان، نقاشى‏هاى متحرك را خنده‏دارتر یافتند.


به آینه نگاه کنید

لاندى لارسنِ روانشناس، برپایه چنین یافته‏هایى كوشیده است از وجود هیجاناتى كه خودش پیش بینى كرده، آگاه‏تر گردد. او مى‏گوید: «روزى منشى‏ام رو به من كرد و گفت: انگار عصبانى هستید؟ در آینه نگاهى به صورتم انداختم و دیدم راست مى‏گوید. به این خاطر حواسم را جمع كردم تا حالت چهره‏ام را عوض كنم و فهمیدم انسان با هر عملِ ساده‏اى نیز مى‏تواند اخلاق و رفتارش را عوض كند.

نویسنده: باربارا هاستدكروک - مترجم: ابوالفضل امیر دیوانی


مقالات مرتبط:

چگونه دیگران را برنجانیم

تحمل خو شبختی

روان سالم چگونه است ؟

چگونه خشم خود را مهار کنیم

نقشه ای برای لذت بردن از زندگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.