تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر بحث و بررسی در مورد سلول های بنیادی و محیط کشت برای آن ها بود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهیه محیط کشت برای سلول های بنیادی جدا شده از مغز استخوان موش

تهیه محیط کشت برای سلول های بنیادی جدا شده از مغز استخوان موش

یازدهمین دوره از پروژه  های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال  های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح  ها و ایده  های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه  ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده  های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح  های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: تهیه محیط کشت برای سلول های بنیادی جدا شده از مغز استخوان موش
نام ارائه دهنده/دهندگان: پارمیس میرزائی
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: مجتمع آموزشی غیر دولتی صبا

چکیده

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر بحث و بررسی در مورد سلول های بنیادی و محیط کشت برای آن ها بود.

روش

دانش آموزان با جستجوی در منابع کتابخانه ای و سایت های اینترنتی به گرد آوری اطلاعات در مورد سلول های بنیادی پرداختند.

مقدمه

چهل سال پیش، محققان از کشف سلول هایی صحبت کردند که آغازی برای تحولی بزرگ در حوزه علوم زیستی بود. در دهه 1960، محققان متوجه شدند که مغز استخوان انسان شامل دو نوع سلول غیرتخصصی و غیرمتمایز است که از آن ها سلول های خونی به وجود می آیند. دانشمندان این سلول ها را، «سلول های بنیادی بالغ» نامیدند.

از آن سال تاکنون، تحقیق و بررسی بر روی «سلول های بنیادی» ادامه داشته و کشفیات بزرگی نیز حاصل شده است. تحقیق بر روی سلول های بنیادی، دانش جدید و در حال پیشرفتی است که به ما امکان می دهد چگونگی تکوین یک مجود زنده از یک سلول منفرد را دریابیم.

این دانش جدید، به دانشمندان این امکان را می دهد که «درمان سلول محور» را در درمان بیماری ها برگزینند، که اکنون، به عنوان «پزشکی احیاکننده» شناخته می شود.


کاربرد سلول های بنیادی در بازسازی سلول ها

از سلول های بنیادی می  توان برای بازسازی سلول ها یا بافت هایی استفاده کرد که بر اثر بیماری یا جراحت صدمه دیده  اند. این نوع درمان به درمان سلولی معروف است. سلول های بنیادی برای درمان بیماری های قلبی، کبد، قرنیه، پارکینسون، دیابت نوع یک، آلزایمر و سکته مغزی استفاده می شود.

تهیه محیط کشت برای سلول های بنیادی جدا شده از مغز استخوان موش

سلول های بنیادی دو ویژگی مهم دارند که آن ها را از انواع دیگر سلول ها جدا می کنند.

1. این سلول ها، سلول هایی غیرتخصصی هستند و قدرت بازسازی و احیای خودشان را از طریق تقسیم سلولی دارا هستند.


2. این سلول ها تحت شرایط آزمایشگاهی یا فیزیولوژیکی معینی می توانند به سلول هایی با کارکرد تخصصی مانند سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس، یا سلول های عضله قلب که توانایی تلمبه کردن خون را دارند، تبدیل شوند.

سلول های بنیادی تقریبا در همه بافت های بدن یافت می شوند و به نوعی مسئول ترمیم آن ها هستند.

این سلول ها دارای انواع متفاوتی می باشند. بدون توجه به انواع سلول های بنیادی این خواص در همه آن ها دیده می شود.


انواع سلول های بنیادی

سلول بنیادی جنینی: اولین مرحله تكامل انسان ایجاد یك سلول تخم است كه سپس شروع به تقسیم شدن می كنند و گروهی از سلول های بنیادی را می سازند كه امبریو یا جنین نامیده می شود. در داخل یك جنین 3- 5 روزه مجموعه ای از سلول ها به نام توده ای سلو لی داخلی وجود دارد كه بلاستوسیست نام دارد و مسئول تولید انواع سلول های تخصص یافته بافت های بدن نظیر: قلب،  ریه و پوست است.

سلول های بنیادی جنینی بیش از 200 نوع سلول مختلف را می توانند تولید كنند.
سلول های بنیادی بالغ:  سلول های بنیادی كه پس از دوره جنینی در بافت های بدن ( مثل پوست، مغز، عضلات، عروق خونی،  قلب، مغز استخوان، كبد و سایر بافت ها) و هم چنین در خون بند ناف یافت می شوند. سلول های بنیادی بالغ موجود در بافت های بدن مسئول تولید و ترمیم همان بافت هستند. به نظر می رسد سلول های بنیادی بالغ می توانند بسته به فراهم سازی شرایط مناسب به سایر سلول های تمایز یابند.

فرایند ایجاد سلول های تخصصی از سلول های بنیادی را تمایز می نامند. قدرت تمایزی سلول های بنیادی بالغ از انواع جنینی كمتر است.

سلول های بنیادی خون بند ناف: پس از تولد نوزاد، بند ناف جدا و دور ریخته می شود در حالی كه خون داخل بند ناف منبع گروهی از سلول های بنیادی می باشد. این سلول ها نیز قادر به تمایز یافتن به انواع سول های تخصصی می باشند.

سلول های بنیادی خون بند ناف بسیار جوان هستند و در صورت انتقال به گیرنده، جایگزینی سلول های پیوندی در بدن گیرنده نسبتا تاخیری می باشد. تعداد سلول های بنیادی موجود در خون بند ناف معمولا برای بیمارانی كه جثه كوچك تری دارند مناسب هستند.

مهارت  های کسب شده

1. آشنایی با حیطه زیست شناسی
2. آشنایی با چگونگی انتخاب موضوع
3. آشنایی با روش تحقیق
4. آشنایی با چگونگی طراحی آزمایش

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه:مهدی رحمانی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی