تبیان، دستیار زندگی
باید توجه داشت وجود عوامل خطر همواره به معنی ابتلا به بیماری نیست و تنها شرایط را برای ابتلا به بیماری بیشتر می ‌کند. تحقیقات پزشکان یک مرکز سرطان ‌شناسى در ژاپن حاکى از آن است که مصرف بیش از حد نمک با سرطان معده ارتباط دار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر تغذیه بر سرطان معده


باید توجه داشت وجود عوامل خطر همواره به معنی ابتلا به بیماری نیست و تنها شرایط را برای ابتلا به بیماری بیشتر می ‌کند.

تحقیقات پزشکان یک مرکز سرطان ‌شناسى در ژاپن حاکى از آن است که مصرف بیش از حد نمک  با سرطان معده ارتباط دارد.

چنان که مصرف 6-4 گرم نمک در غذاى روزانه، خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد و کسانى که روزانه 15-12 گرم نمک مصرف مى ‌کنند، خطر ابتلاى آنها به سرطان چندین برابر مى‌ شود.

محققان این نتایج را با بررسی عادات غذایى 40 هزار داوطلب و با در نظر گرفتن عادات دیگر آنها مانند سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلى  در مدت 11 سال به دست آوردند.

همچنین به گزارش نشریه ی بین‌المللی سرطان، افرادی که در دوران نوجوانی و کودکی خود به طور معمول هر روز چیپس  مصرف می‌ کنند،(به دلیل وجود مقادیر زیادی نمک و روغن‌های اشباع در این مواد غذایی) نسبت به دیگران 27 درصد بیشتر به سرطان معده مبتلا می‌ شوند.

همچنین، مسئولان وزارت بهداشت چین و سازمان جهانی بهداشت، علاقه ی وافر چینی‌ها به انواع ترشی ‌جات، شورها، غذاهای دودی مثل ماهی ‌دودی و سیگار را علت شیوع بیش از حد سرطان معده در این کشور می ‌دانند.

بنابراین غذاهای دود زده و نمک سود شده، گوشت و ماهی دودی و خشک شده و روغن‌های سرخ شده همگی احتمال ایجاد سرطان معده را افزایش می ‏دهند.

برعکس مصرف میوه و سبزیجات تازه فرد را در مقابل ابتلا به سرطان محافظت می ‏کند. همچنین مصرف فیبرهای غلات  به میزان زیادی (تا 70 درصد) خطر ایجاد سرطان معده را کاهش می ‏دهد.

بر طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، درکشورهایی که از گوشت قرمز زیاد استفاده می کنند، ابتلا به سرطان معده نیز شیوع بیشتری دارد. بنابراین باید توجه داشته باشید که استفاده از گوشت قرمز بیش از 13 بار در هفته احتمال سرطان معده را دو برابر می‌ کند به خصوص اگر گوشت به صورت کبابی، پخته شود.

مصرف مقادیر زیاد آهن غذایی با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده و حلق مرتبط شناخته شده است، اما جالب این است که محققان معتقدند این خطر با افزایش مصرف روی کاهش می‌ یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز هلث از نیویورک، دکتر دیوید یاکوبس از دانشگاه مینه ‌سوتا در مینیاپولیس و همکارانش نتایج تحقیق روی 34 هزار زن یائسه 55 تا 69 ساله را بررسی کردند و این زنان به مدت 16 سال پیگیری شدند.

در این مدت 75 مورد سرطان دستگاه گوارش فوقانی (52 مورد سرطان معده و 23 مورد سرطان حلق) گزارش شد. این محققان بین مصرف آهن و خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش فوقانی ارتباطی را کشف کردند. اما بین مصرف روی  و احتمال ابتلا به این نوع سرطان یک ارتباط معکوس مشاهده شد. این زنان بر اساس میزان مصرف آهن غذایی  خود به دو گروه تقسیم شدند:

خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش فوقانی در کسانی که کمترین مصرف آهن غذایی را داشتند صفر و در کسانی که بیشترین مصرف آهن غذایی را داشتند 3 برابر افزایش نشان می ‌داد. این ارتباط در مورد مصرف روی برعکس بود، یعنی بیشترین مصرف روی با 13 درصد کاهش خطر ابتلا به این نوع سرطان مرتبط بود. این نتایج حتی با در نظر گرفتن دیگر عوامل خطر مانند شاخص توده ی بدنی،  فعالیت بدنی، مصرف مولتی ‌ویتامین و مصرف چربی اشباع شده، ویتامین‌های C، A ، E تغییری نکرد.


پیشگیری، بهتر از درمان

شایان ذکر است میزان موفقیت در درمان بیماری چندان زیاد نیست، لذا پیشگیری می ‌تواند نقش بسیار مهمی ‌داشته باشد. بنابراین نکات زیر را در نظر داشته باشید:

1- آزمایش‌های توصیه شده توسط پزشک را مرتب انجام دهید، چرا که معاینات منظم دستگاه گوارش در همه ی افراد، به ویژه افراد مسن، در تشخیص زودرس این سرطان مؤثر است.

2- تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی مهم ترین عامل در ابتلا به سرطان معده هستند و استفاده از غذاهای محتوی ویتامین A و C ، ویتامین E  و بتاکاروتن به علت خاصیت آنتی اکسیدانی در جلوگیری از ابتلا به سرطان معده بسیار مؤثر هستند، بنابراین مصرف بیش از 5-4 وعده از میوه‌ها و سبزی‌های تازه را در برنامه ی غذایی خود داشته باشید.هویج، بروکلی ، کاهو‌های ایرانی، کدوی حلوایی  و... نمونه‌هایی از آنها به شمار می ‌آیند.

3- مصرف نمک و غذاهای سرخ‌کرده  را بسیار محدود کنید و برای پخت غذا،  روش‌هایی نظیر بخارپز کردن و پخت در ماکروویو را برگزینید. خوردن مداوم غذاهای شور ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را دو برابر کند.

4 - سیگار نکشید  و اگر سیگاری هستید مقدار آن را کاهش دهید و به سابقه ی خانوادگی این بیماری توجه کنید.

صدف کوه‌کن- کارشناس تغذیه


*مطالب مرتبط در این سایت :

سرطان چیست؟

تلاش برای تولید واکسن انواع سرطان

سرطان معده چیست؟

نصف سرطان‌های معده دنیا در چین

قاتل ناپلئون هم سرطان معده بود

رژیم غذایی در سرطان ها

پیشگیری از سرطان با تغذیه ی مناسب

اثر شیر و فراورده های آن در پیشگیری از سرطان

زنجبیل و فلفل سرطان های مرگبار را درمان می‌کنند

رژیم غذایی کشورهای حاشیه مدیترانه خطر سکته و سرطان را کاهش می دهد

مصرف قهوه و چای پر رنگ در بروز زخم معده نقش دارند

مصرف زیاد غذاهای چرب و ادویه‌دار منجر به ورم معده می‌شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.