تبیان، دستیار زندگی
محصول نانوکامپوزیت UPVC حاوی نانوذرات کربنات کلسیم است. پلی ونیل کلراید سخت (UPVC) از جمله پلیمرهای بسیار پرکاربرد در ساختمان سازی است که کاربردهایی از قبیل لوله، تیوب، پروفیل های درب و پنجره، مجاری آب و فیتینگ ها دارد.پلی وینیل کلراید، پلاستیکی با موا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نانو کامپوزیت پلی وینیل کلراید سخت

پلی وینیل کلراید (Polyvinyl chloride) یا پی وی سی (PVC) نوعی پلاستیک بسیار پرکاربرد است.

نانو کامپوزیت پلی وینیل کلراید سخت

پیشتر با پلی وینیل کلراید که اولین بار در سال 1835 به صورت اتفاقی کشف شد و سال ها بعد در مقیاس تجاری تولید گردید و پی وی سی به روش پلیمریزاسیون وینیل کلراید تولید شد که وینیل کلراید مشتق شده از اتیلن بود و تفاوت پی وی سی با پلی اتیلن در یک اتم کلر که جانشین یک اتم هیدروژن شده است آشنا شدید.

می دانید که کامپوزیت از تركیب و اختلاط چند ماده حاصل می شود. کامپوزیت ها موادی هستند كه جامد و مصنوعی باشند و از دو یا چند جزء (یا فاز) كه از نظر شیمیایی یا فیزیكی كاملا متفاوتند تشکیل شده باشند. این اجزاء به صورت منظم یا پراكنده كنار هم قرارگرفته اند و لایه مشتركی بین آنها وجود دارد. این زمینه ها نقش چسباندن اجزاء به یكدیگر و محافظت اجزاء را در برابر عوامل مكانیكی و جوی همچون رطوبت بر عهده دارند. فلزات، سرامیك ها و پلیمرها به ویژه پلاستیك ها از جمله پر مصرف ترین مصالح موجود ند. تقویت كننده های ذره ای، لیفی و صفحه ای برای ایجاد استحکام به طور معمول استفاده می شوند.

نانوكامپوزیت عبارت است از:

کامپوزیتی كه حداقل یكی از اجزای تشكیل دهنده آن در ابعادی بین 1 تا 100 نانومتر باشد.

انواع نانو کامپوزیت ها شامل:

نانو کامپوزیت های پایه پلیمری ، نانو کامپوزیت های پایه سرامیکی و نانو کامپوزیت های پایه فلزی می باشند.

حال با پلی وینیل کلراید و کاربردهایش آشنا می شویم.

پلی وینیل کلراید (PVC) عبارت پی وی سی و وینیل بطور رایج نه تنها با مرجع پلیمر بلکه برای همه موادی که پلی وینیل کلراید یک سازنده آن است استفاده می شود.

پلی وینیل کلراید، پلاستیکی با موارد استفاده نا محدود است. در شرایط حاضر یکی از ارزشمندترین محصولات صنعت پتروشیمی است. به طور عمومی بیشتر از 50 درصد از پی وی سی ساخت بشر در ساختمان سازی استفاده می شود، زیرا پی وی سی ارزان بوده و به سادگی سر هم بندی می شود.

در سال های اخیر پی وی سی جایگزین مواد ساختمان سازی سنتی نظیر چوب، سیمان و سفال در بسیاری از مناطق شده است. با وجود ظهور یک ماده ایده آل در ساختمان سازی همچنان نگرانی در رابطه با هزینه پی وی سی برای محیط زیست طبیعی و سلامتی انسان وجود دارد.

موارد استفاده فراوانی برای پی وی سی شامل: وینیل سایدینگ، علامت مغناطیسی کارت ها، برش عمودی پنجره ها، صفحات گرامافون، لوله، لوله کشی، کانال و لوازم نصب کردنی، کیف های ارزان قیمت، پنجره های تاریک (بدون دید) و در شکل نرم آن برای لباس، اثاثه یا لوازم داخلی نظیر پرده، کف سازی و ساختن سقف، پوسته کابل های الکتریکی، توپ های بازی سبک وزن وجود دارد.

همچنین ماده ای است که اغلب برای لوله کشی آب و فاضلاب به علت ارزان بودن طبیعی و انعطاف پذیر بودن استفاده می شود.

پلی وینیل کلرید، محصولی بر پایه منابع طبیعی زمین یعنی نمک و گاز یا نفت است. اتیلن از برشی از نفت خام که نفتا نامیده می شود (زمانی که نفت تصفیه می شود)، یا از گاز طبیعی تهیه می شود به طوری که 43 درصد این پلیمر از نفت خام تجدید ناپذیر و 57 درصد آن از نمک به دست می آید.

محصول نانوکامپوزیت UPVC حاوی نانوذرات کربنات کلسیم است. پلی ونیل کلراید سخت (UPVC) از جمله پلیمرهای بسیار پرکاربرد در ساختمان سازی است که کاربردهایی از قبیل لوله، تیوب، پروفیل های درب و پنجره، مجاری آب و فیتینگ ها دارد. UPVC از جمله موادی است که از مواد افزایش دهنده شکل پذیری در آن استفاده نمی شود. این مواد دارای مقاومت به ضربه بالا بوده و دارای سطح خارجی سفید رنگ می باشند. پرکننده هایی با ابعاد نانومتری به علت سطح ویژه بالا، خواص بی نظیری به این پلیمر می دهند. نانوذرات کربنات کلسیم یکی از معمول ترین پرکننده هایی است که به UPVC افزوده می شود که باعث بهبود مقاومت به ضربه محصول می گردد.

نانو کامپوزیت پلی وینیل کلراید سخت

کاربردها:
پروفیل های درب و پنجره ساختمانی

کاربرد فناوری نانو در محصول:
پرکننده  نانویی کلسیم کربنات باعث افزایش استحکام، مدول و چقرمگی زمینه پلیمری می شود. این خواص غیر معمول به دلیل سطح ویژه بسیار بالای نانوذرات است.

روش های شناسایی پلی وینیل کلراید  (PVC):
1- در شعله به سختی می سوزد و بعد از حذف شعله خاموش می شود.
2-  شعله زرد متمایل به نارنجی دارد.
3- دود سیاه دارد (با تأخیر دیده می شود) 
4- در شعله چکه می کند.
5- بوی هیدروژن کلراید می دهد.

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان - مرجان سلیمانیان