تبیان، دستیار زندگی
پرویز پورحسینی در آیین بزرگداشت امین تارخ در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) گفت: بزرگان و اساتید هنر بازیگری همچون امین تارخ، علی نصیریان و مشایخی می توانند به عنوان الگویی برای نسل آینده این حرفه معرفی شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امین تارخ از نگاه هنرمندان و بازیگران

پرویز پورحسینی در آیین بزرگداشت امین تارخ در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) گفت: بزرگان و اساتید هنر بازیگری همچون امین تارخ، علی نصیریان و مشایخی می توانند به عنوان الگویی برای نسل آینده این حرفه معرفی شوند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان

title


وی گفت: امروزه برخی از ورزشکاران وارد حرفه بازیگری شدند که شناختی از حرفه بازیگری و ورزش های آن ندارند و تمرین های بازیگری برای آنان قابل فهم نیست.
پور حسینی با بیان اینکه امین تارخ هنر بازیگری را از تئاتر آغاز کرد گفت: تجربه بازیگری در روی صحنه بیشتر به دست می آید زیرا بازیگر ساعت ها بر روی بدن، صدا و هماهنگی برای ارائه بازی خوب تمرین می کند اما در یک فیلم سینمایی بیش از نیم ساعت در مقابل دوربین نیست.
بازیگر نمایش «خاطرات و کابوس ها» با بیان اینکه در گذشته هنرمندان تئاتر به موسیقی و دستگاه های آن آشنایی داشتند، اظهار کرد: این هنرمندان به نمایش های سنتی هم آشنایی داشتند که متاسفانه امروزه بازیگران تئاتر آشنایی با این هنرها ندارند.
وی گفت: معتقدم باید در کلاس های بازیگری نمایش های سنتی و دستگاه های موسیقی را هم به هنرجویان بیاموزیم.
پورحسینی، امین تارخ را صاحب سبک در حرفه بازیگری دانست و گفت: وی با تاسیس کارگاه آزاد بازیگری، امکانی را برای آموختن این حرفه به علاقه مندان فراهم کرد.
وی با اشاره به شرایط آموزش حرفه بازیگری در گذشته افزود: اساتید بازیگری در دورانی زندگی کردند که زمان بسیاری برای مطالعه و تمرین داشتند به عنوان مثال استاد محمد کوثر، استاد اول امین تارخ در بازیگری برای آموختن این حرفه به هنرجویان خود کارهای ارزشمندی انجام داده و تمرینات سختی را به آنها ارائه کرد و موفق شد شاگردانی همچون تارخ و اصغر همت را تربیت کند.
*تارخ، ستاره سینمای ایران است
علی دهکردی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این آیین افزود: امین تارخ از خاص ترین افراد حوزه بازیگری است و ویژگی منحصر به فردی دارد.
دهکردی گفت: تارخ به عنوان دوست، جامع و کامل و به عنوان بازیگر پرسابقه، درخشان، محبوب و دوست داشتنی است و فن بازیگری او دارای ویژگی های خاص است که او را از دیگر بازیگران متمایز می کند.
وی با اشاره به ویژگی های بازیگری تارخ گفت: این هنرمند در بازیگری نوع خاصی از نرمی و آرامش را در بیان و کلامشان دارند که اگر شخصیت قاتل را هم بازی کنند بازهم این نرمی را در بازی خود به کار می برد.
دهکردی با بیان اینکه تارخ بنیانگذار انجمن صنفی بازیگران سینما و تلویزیون است، اظهار کرد: تارخ یکی از دلسوزان این حوزه است به خصوص برای بازیگرانی که آسیب پذیر هستند.
وی گفت: این هنرمند برای حمایت از بازیگران، از آبرو و وجهه خود نیز هزینه کردند که این اقدام قابل تقدیر است.
بازیگر فیلم «از کرخه تا راین» افزود: تارخ جز معدود بازیگرانی است که اگر ما عنوان استاد را به او بدهیم به جز توانمندی در حرفه خود، به معنای کامل آموزگار است.
وی با اشاره به کارگاه آزاد بازیگری تارخ به عنوان بزرگترین و تخصصی ترین آموزشگاه بازیگری گفت: این آموزشگاه در تاریخ فرهنگ سینمای ایران به عنوان شاخصه حرفه ای، نوع بازیگری خاص و حرفه ای را برای کسانی که در این آموزشگاه، آموزش دیده اند، تعریف می کند.
وی یادآور شد: بازیگرانی که امروزه در عرصه ملی و بین المللی نقش آفرینی دارند، تربیت یافته این آموزشگاه هستند.
دهکردی با اشاره به ویژگی های ستاره بودن یک بازیگر گفت: به دلیل هر درخشش مقطعی و لحظه ای که بازیگر جوان ایجاد می کند نمی توان به او ستاره گفت.
وی تاکید کرد: ستاره بودن از لحاظ معنا، به بازیگری اطلاق می شود که سالیان سال در حرفه خود تلاش کرده، درخشیده و آن درخشش ماندگار بوده و ادامه خواهد داشت و براین اساس بزرگان و اساتیدی همچون عزت الله انتظامی، عنایت بخشی، علی نصیریان، امین تارخ ستاره های واقعی سینمای ایران هستند.
**تارخ، سرمایه ارزشمند سینمای ایران
محمدمهدی عسگرپور کارگردان سریال «جراحت» نیز در این آیین امین تارخ را از سرمایه های گرانقدر، ماندگار و ارزشمند سینمای ایران دانست و گفت: باید ساعات طولانی در مورد ویژگی های شخصیتی و حرفه بازیگری وی سخن گفت و مستندی از وی درعرصه بازیگری و فعالیت هایش ساخته شود.
شهرام قائدی هنرجوی امین تارخ در هنر بازیگری با بیان خاطراتی از وی گفت: برای من همه پایتخت و همه سینما در امین تارخ خلاصه می شود و نسبت به او تعصب دارم.
*بزرگداشت هنرمندان برای معرفی آنان به جوانان است
محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این آیین با اشاره به هویت تاریخی کشور گفت: تاریخ ما غنی از همه خوبی هاست و فرهنگ ما مملوء از ویژگی های زیبا، حسن سلوک، دستگیری نیازمند است.
وی گفت: هویت تاریخی کشور توسط اصحاب فرهنگ و هنر و بزرگان و اساتیدی همچون سعدی، حافظ و مولوی ماندگار شدند.
وی افزود: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سعی دارد با برگزاری مراسم بزرگداشت برای اصحاب فرهنگ و هنر، ضمن قدردانی از آنان، این بزرگان را به عنوان الگو به جوانان معرفی کند.
صلاحی با اشاره به ویژگی های بازیگری امین تارخ گفت: نوع بازی ایشان با یک وقار، تواضعی و ابهتی همراه است که امیدواریم لحظات عمر ایشان تاریخی و ماندگار باشد.

*بزرگترین توقع اهل هنر، گفتن یک خسته نباشید است
امین تاریخ نیز در این آیین ضمن تشکر از برگزارکنندگان ویژه برنامه «تولد ماه» و بزرگداشت هنرمندان گفت: بزرگترین توقع اهل هنر گفتن یک خسته نباشید است که می تواند در قالب تجلیل، بزرگداشت و جشن تولد باشد.
وی با بیان اینکه از مسئولانی که به فکر اهل هنر و هنرمندان هستند، سپاسگزارم افزود: با تلاش این مسئولان برنامه های بزرگداشت هنرمندان، به سنت تبدیل خواهد شد.
وی افزود: زمانی که شخصی به میانسالی می رسد اساسا به گذشته اش زیاد فکر می کند و یا با آینده اش زیاد درگیر می شود نکته تراژیک آن این است که در لحظه هم می توان زندگی کرد.
تارخ با بیان اینکه زندگی یک سوال بین دو معنای تولد و مرگ است، اظهار کرد: در فاصله تولد تا مرگ دوره های کودکی، جوانی، میانسالی، کهنسالی است.
وی یادآور شد: در دوره میانسالی، زندگی کردن در لحظه ارزشمند است که انسان گذشته را نقد نکرده و به آینده تاریک هم فکر نکند.
برنامه تولد ماه ویژه بزرگداشت امین تارخ شامگاه چهارشنبه با حضور محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران امیر عبدالحسینی معاون هنری این سازمان، محمدمهدی عسگرپور کارگردان و تهیه کننده و هنرمندانی همچون عنایت بخشی، الهام پاوه نژاد، اکرم محمدی، پرویز پورحسینی، علی دهکردی و شهرام قائدی در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.
امین تارخ 20 مرداد 1332 در شیراز متولد شد. او در سال 1356 از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و تحصیلات تکمیلی خود را در سال 1363 با کسب مدرک فوق لیسانس در رشته مدیریت فرهنگی به پایان برد.
وی به عنوان هنرپیشه و عضو هیات داوری در جشنواره های ملی بیشمار و همین طور به عنوان عضو هیئت مدیره خانه سینما حضوری فعال داشته است. تارخ همچنین به عنوان میهمان به جشنواره های مسکو، ژاپن و آلمان دعوت شد.
نقش آفرینی او در آثار سینمایی مرگ یزدگرد، پرنده کوچک خوشبختی، دلشدگان، سارا و پابرهنه در بهشت همچنین سریال هایی تلویزیونی سربداران، بوعلی سینا، معصومیت از دست رفته، اغما و جراحت او را به یکی از هنرمندان محبوب بسیاری از علاقه مندان به هنر هفتم تبدیل کرده است.
وی سال 1373 اولین مدرسه بازیگری را به نام کارگاه آزاد بازیگری در تهران تأسیس کرد که یکی از مؤسسات آموزش بازیگری سینما در ایران محسوب می شود، حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، ترانه علیدوستی، پوریا پورسرخ، بیتا بادران، غزل صارمی، شهرام قائدی و شبنم مقدمی از جمله هنرمندان فارغ التحصیل از این کارگاه بازیگری هستند که توسط او به عرصه سینما و تلویزیون معرفی شده اند.
تارخ در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم سینمایی «ماه و خورشید» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد و در دوره بیست وچهارم این جشنواره برای بازی در فیلم سینمایی «پرونده های هاوانا» نامزد دریافت جایزه شد.
همچنین این هنرمند برای نقش آفرینی در سریال به یاد ماندنی «معصومیت از دست رفته» برنده تندیس شبکه سوم سیما، تندیس حافظ و تندیس جشنواره عاشورائیان شد. وی در سال 1387 لوح افتخار «هنرمند ملی» را دریافت کرد.



منبع: ایرنا


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .