تبیان، دستیار زندگی
سه نوع زنبور در کلونی زنبورها وجود دارد. زنبور ملکه به خاطر اینکه تخم گذاری می کند اصلی ترین و مهم ترین زنبور کندو می باشد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنبور معمار

زنبور جانوری متعلق به دسته حشرات و از راسته پرده  بالان است. در جهان حدود 20000 گونه زنبور وجود دارد.

زنبور معمار

 زنبورها گرده گل ها را جمع آوری می کنند. این حشره را در همه جای دنیا به جز قطب جنوب می توان یافت .

در مقاله های گذشته در رابطه با زنبور ها مطالبی آموختیم. در این مطلب به بررسی زنبور معمار که خانه خود را با سفالگری می سازد خواهیم پرداخت.

برخی از زنبورها زندگی اجتماعی دارند. این به آن معنی است که آنها در گروه های سازمان یافته زندگی می کنند. زنبور عسل گونه ای از زنبورها است که زندگی اجتماعی دارد. زنبورهای عسل در محلی بنام کندو زندگی می کنند.


سه نوع زنبور در کلونی زنبورها وجود دارد. زنبور ملکه به خاطر اینکه تخم گذاری می کند اصلی ترین و مهم ترین زنبور کندو می باشد.

تنها زنبور ملکه هست که با نیشش می تواند زنبورهای ملکه دیگر را نیش بزند. زنبور ملکه معمولاً مادر زنبورهای کارگر است. وقتی که زنبور ملکه جوان است، از شیره مخصوصی تغذیه می کند.

زنبورهای کارگر هم مانند زنبور ملکه ماده هستند و وظیفه آنها جمع آوری گرده از گل ها و محافظت از کندو می باشد. نوع سوم نیز زنبورهای نر هستند که تنها کارشان بارور کردن (تلقیح) زنبور ملکه است.


حشرات معمار

بیونیک و معماری بیونیک علمی است که به الهام یابی فنی از ساختمان ها، رفتارها و ارتباطات گوناگون عالم جانداران می پردازد.

بیونیک که در لغت به معنی، زیست شناختی یا به کارگیری اندام های ساختگی طبیعی آمده است برای اولین بار توسط دانشمند آمریکایی به نام جک .ای.استیل در سال 1959 به کار برده شد. وی بیونیک را علم سیستم هایی که شالوده و پایه تمامی سیستم های زنده است می دانست. انسان در طول زندگی خود سعی دارد که برای ساخت و طراحی مکان ها و وسایل مورد نیاز خود از طبیعت و محیط زیست اطراف خود الهام بگیرد.


انسان از ابتدای آفرینش به نوعی از محیط زیست اطراف خود الهام گرفته است و در ساخت و طراحی وسایل مورد نیاز خود از آنها استفاده کرده است. عنکبوت ها با طراحی و بافتن ریسمان هایی که به استحکام پولاد هستند، برای خود آشیان هایی می سازند، ریال زنبورها با رعایت کلیه قوانین هندسی، پناهگاهی امن و مطمئن برای خود طراحی می کنند.

موریانه ها خانه های خود را در بیابان ها در هوایی بسیار گرم می سازند و تلاش می کنند با کندن راه هایی پیچیده در خاک، سیستم گرمایی و تهویه داخل لانه های خود را خنک و متعادل نگه دارند.


هر شان شامل یک تیغه میانی است که دو طرف آن سلول های 6 ضلعی به صورت افقی با شیب 13 درجه به سمت بالا تمایل دارند اندازه سلول های مومی به تبع آن اندازه بدن زنبوران عسل در عرض جغرافیایی از جنوب به سمت شمال بزرگتر می شود. در یک شان سلول های 6 ضلعی محل ذخیره عسل و گرده همچنین محل پرورش نوزاد و دگردیسی زنبوران عسل است.پ

ماهرترین حشره روی زمین در معماری با ترکیب صمغ کاج، الیاف گیاهان و گل، آشیانه خود را می سازد به همین دلیل به زنبور معمار معروف است.این زنبور خانه خود را به شکل کوزه و سفال می سازد و اگر روزی در طبیت سفال های کوچکی به روی گیاهان دیدید تعجب نکنید!


این زنبور رس هایی را که برداشته می تواند به نقاط دوردست ببرد تا آنها را با آب مخلوط کرده و گل لازم را برای ساخت خانه خود بسازد. این گونه در درون گلدان های خاک رسی که خودش می سازد زندگی می کند! این زنبور در انگلیسی تحت عنوان زنبور ماسون نیز شناخته می شود.

همه گونه های شناخته شده این گونه زندگی انفرادی دارند و به ندرت نیز زندگی اجتماعی در این گونه مشاهده شده است. این زنبور به صورت شکارچی زندگی می کند و گونه های لارو سوسک کرم و عنکبوت را شکار و تغذیه می کند.


چرخه زندگی جاندار از چند هفته تا بیش از یک سال از تخم گذاری به طول می کشد. این زنبور پس از ساخت لانه و تخم گذاری امنیت فرزندان خود را تامین می کند. این نوع زنبور به ندرت انسان را نیش می زند ولی محل نیش آن نیز بسیار دردناک است. بدن این جاندار و اندام او بسیار زیبا و دارای رنگ آمیزی بسیار جالبی است.

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان،تنظیم: نیلوفر یاقوتی