تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان درجدیدترین تحقیقات خود بر روی موش‌ها نشان دادند نداشتن خواب كافی، روند تولید سلول های جدید مغزی را متوقف می‌كند. بر اساس پژوهش های دانشگاه پرینستون كمبود خواب، ناحیه هیپوكامپوس مغز را كه مسئول شكل‌دهی به حافظه اس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بی‌خوابی و کاهش سلول های مغزی


دانشمندان درجدیدترین تحقیقات خود بر روی موش‌ها نشان دادند نداشتن خواب كافی، روند تولید سلول های جدید مغزی را متوقف می‌كند.

بر اساس پژوهش های دانشگاه پرینستون كمبود خواب، ناحیه هیپوكامپوس مغز را كه مسئول شكل‌دهی به حافظه  است ، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این تحقیق كه نتایج آن در مجله آكادمی ملی علوم به چاپ رسیده است نشان می‌دهد هورمون استرس كورتیكوسترون موجب توقف تولید سلول های جدید مغزی می‌شود.

این در حالی است كه اگر میزان این هورمون در سطح ثابتی حفظ شود، روند تولید سلول های جدید از سر گرفته خواهد شد.

نتایج این تحقیق حاكی از آن است افزایش سطح هورمون استرس به دلیل بی خوابی، می‌تواند توضیحی برای كاهش تولید سلول در مغز بزرگسالان باشد.

این پژوهش نشان داد میزان تولید سلول های عصبی به مدت دو هفته ترمیم نشد و به نظر می‌رسید مغز تلاش‌های خود را به منظور جبران این كمبود افزایش می‌دهد.

این در حالی است كه به گفته دكتر "نیل استنلی" متخصص خواب از بیمارستان دانشگاه نورفورلك و نورویچ، نمی‌توان نتایج این تحقیقات را كه بر روی موش ها انجام شده مستقیما به انسان ربط داد، چرا كه انسان نمی‌تواند 72 ساعت نخوابد، مگر آنكه در شرایط بسیار خاص قرار داشته باشند.

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا )


*مطالب مرتبط در این سایت:

- برای رفع کم خوابی چه باید خورد؟

- کم خوابی شدید منجر به افزایش وزن می شود

- 9 روش برای بهتر خوابیدن

- تست خواب

- اختلالات شایع خواب

- چگونه راحت بخوابیم

- مشکل کم خوابی در دوران بارداری

- عوامل ابتلا به بی خوابی کدامند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.