تبیان، دستیار زندگی
توسعه اتوماسیون یا کنترل و هدایت دستگاه ها به صورت خودکار در اقتصاد، امری است که به نظر متوقف نمی شود و براساس یک بررسی ربات ها در آینده پنج شغل را از دست انسان درمی آورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شغل هایی که توسط ربات ها از انسان گرفته می شود

توسعه اتوماسیون یا کنترل و هدایت دستگاه ها به صورت خودکار در اقتصاد، امری است که به نظر متوقف نمی شود و براساس یک بررسی ربات ها در آینده پنج شغل را از دست انسان درمی آورند.

فرآوری: سید محمد امین سعادت - بخش دانش تبیان
ربات

استفاده از الگوریتم ها، رایانه ها و ربات ها در دنیای امروز سبب شده تا بسیاری از مشاغل دیروز رفته رفته از بین بروند و این امر با ارزان تر شدن محصولات و فناوری ها نه تنها شدت گرفته، بلکه مشاغل جدیدتری را نیز در معرض نابودی قرار داده است.شاید بتوان به جرات گفت تعداد اندکی پیش از عصر صنعتی شدن جهان حتی می توانستند قدرت گیری اتوماسیون و خودکارسازی مراحل کاری را در کارخانه ها و ماشین های کشاورزی در بهینه سازی مراحل مختلف و حتی منسوخ شدن کار خود تصور کنند.

امروز تنها تفاوتی که با آن دوران دارد شاید این باشد که ما می توانیم این تغییر را مشاهده و بهتر پیش بینی کنیم.

دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو (UCSF) از ربات ها برای توزیع دارو استفاده می کند. هنگامی که ماشین نسخه را دریافت می کند، ربات ها مسئولیت بسته بندی و تحویل دارو را بر عهده دارند

' جان مینارد کینز' اقتصاددان انگلیسی در سال 1933 میلادی پیش بینی کرده بود بشر به دلیل کشف راه های اقتصادی استفاده از نیروی کار آنهم با همان سرعتی که استفاده های جدیدی را از نیروی کاری انجام می دهد، در نهایت به تدریج به نوعی 'بیکاری تکنولوژیک' خواهد رسید که اقتصاد جهان را در خواهد نوردید.

تارنمای رادیو 'اس.بی.اس' استرالیا روز سه شنبه به این موضوع پرداخت و نوشت: 5 شغل پیش از آنکه تصور کنید در معرض خودکار شدن قرار دارند.

این رادیو 'رانندگی'، 'ناشران و تهیه کنندگان فیلم'، 'داروسازان'، 'خرده فروشی، پست و کارمند بانک' و 'بازرگانی و خبرنگاران ورزشی' را از مشاغلی دانست که در آینده در اختیار ربات ها قرار می گیرد  اما بنابر استانداردهای تعیین شده از سوی پژوهشگران، اگر بیش از 60 درصد محتوای یک شغل توسط ربات یا هوش مصنوعی قابل انجام باشد به عنوان «شغل قابل جایگزینی» در نظر گرفته می شود. پژوهشی مشابه توسط دانشگاه آکسفورد در انگلیس و آمریکا نیز انجام شده که نرخ شغل های قابل جایگزینی به ترتیب برابر با 35 درصد و 47 درصد بوده است. در ادامه برخی از مشاغلی که در رده های نخست فهرست مشاغل قابل جایگزینی قرار دارند را ارائه می کنیم.

داروساز
ربات

دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو (UCSF) از ربات ها برای توزیع دارو استفاده می کند. هنگامی که ماشین نسخه را دریافت می کند، ربات ها مسئولیت بسته بندی و تحویل دارو را بر عهده دارند. ربات های داروساز با بررسی داروهایی که بیمار به تازگی مصرف کرده است از عدم تداخل داروهای جدید و واکنش های غیر منتظره اطمینان حاصل می کنند.

واحد خنثی سازی بمب
ربات

بنابر آمار ارائه شده از سوی دولت فدرال آمریکا، این کشور دارای 450 واحد خنثی سازی بمب است که سالانه با هزاران مورد مرتبط با بمب سر و کار دارند. برخی از واحدها استفاده از ربات ها به منظور کاهش خطرات را آغاز کرده اند.

پرستار بچه
ربات

آی ربات که سال گذشته روانه بازار شد، از شهرت خوبی در زمینه انجام کارهای خانه برخوردار شده است. شرکت تولیدکننده موفق به فروش بیش از 10 میلیون آی ربات شده است.

تحویلدار بانک
ربات

در 16 شعبه بانک کوستال فدرال کردیت یونیون از ربات ها به عنوان تحویلدار بانک استفاده می شود. به گفته سخنگوی این بانک، معرفی ربات ها به کاهش 40 درصدی استخدام تحویلدار بانک منجر شده است.

مدیر انبار

ربات


شرکت آمازون ارتشی از ربات ها را در بخش انبار خود مورد استفاده قرار داده است. با کمک ربات ها، یک کارمند این شرکت می تواند در ساعت 300 کالا را اسکن کند که نسبت به آمار 100 کالا در گذشته رشد قابل توجهی را نشان می دهد.

سرباز
ربات

بنابر اعلام ژنرال کوهن از ارتش آمریکا، یک چهارم نیروهای نظامی این کشور تا سال 2030 می توانند با ربات ها جایگزین شوند. ارتش آمریکا شکل دهی ارتشی کوچکتر با قابلیت استقرار سریع تر و آسان تر را هدف گذاری کرده و از این رو ربات ها می توانند برای کمک در عملیات ها به کار گرفته شوند.

کشاورز
ربات

هنگامی که موضوع کارهای کشاورزی مانند بررسی شرایط زمین، رانندگی تراکتور و برداشت محصول مطرح می شود به نظر می رسد ربات ها از کارایی و بهره وری بالاتری برخوردار هستند. در حال حاضر از ربات ها برای کندن علف های هرز استفاده می شود.

وکیل
ربات

Ross یک هوش مصنوعی وکیل است که در حالت حاضر در دنیای واقعی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم می تواند به پرسش های حقوقی پاسخ دهد، در زمینه های مختلف تحقیق کند، به صورت پیوسته خود را درباره موضوعات حقوقی جدید بروزرسانی کند؛ موضوعاتی که می تواند در آینده برای شما و شرکت تان مفید باشد.

دکتر
ربات

هوش مصنوعی Babylon می تواند نشانه های بیماری شما را شناسایی کند، سپس یک قدم فراتر گذشته و به منظور جلوگیری از بیماری ها در آینده، وضعیت سلامت بدن شما را ردیابی می کند. در حال حاضر سرویس سلامت همگانی در بریتانیا از این هوش مصنوعی به صورت آزمایشی استفاده می کند.


منابع : تک شات / ایرنا / عصر ایران