تبیان، دستیار زندگی
در طول روز به صورت عملی از کسرهای متعارفی استفاده می کنیم بدون آنکه به صورت عمیق به مفهوم کسر توجه داشته باشیم. زمانی که یک کیک را به قسمت های مساوی تقسیم می کنیم یا یک سیب را به صورت مساوی بین دو نفر تقسیم می کنیم از مفهوم کسر استفاده کرده ایم....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کسر

صورت کسر عددی را نشان می دهد که نشانگر تعداد یک مجموعه از کل آن مجموعه می باشد.

کسر

در طول روز به صورت عملی از کسرهای متعارفی استفاده می کنیم بدون آنکه به صورت عمیق به مفهوم کسر توجه داشته باشیم. زمانی که یک کیک را به قسمت های مساوی تقسیم می کنیم یا یک سیب را به صورت مساوی بین دو نفر تقسیم می کنیم از مفهوم کسر استفاده کرده ایم.

در این بازی آموزشی، دانش آموزان دوره دبستان که با مفهوم کسر آشنا هستند، می توانند با توجه به عدد کسری شکل را به درستی رنگ آمیزی کنند.

برای انجام این بازی ابتدا باید مفهوم سوال را درک کنید، گفته شده 1/2 از هر شکل را رنگ بزنید.

از 1/2  متوجه می شویم که شکل را باید به دو قسمت مساوی تقسیم کنیم و از کل آن فقط یک قسمت را رنگ آمیزی کنیم (مخرج کسر عدد 2 نشانگر کل شکل که به دو قسمت تقسیم شده می باشد و صورت کسر عدد یک نشانگر آن است که یک قسمت از دو قسمت رنگ آمیزی شود.)

کسر

مثال: حال مستطیل را در نظر بگیرید با توجه به خطوطی که داخلش کشیده شده است شما می توانید شکل را به دو قسمت مساوی تقسیم و سپس رنگ بزنید که  با توجه به خطوط کشیده  شده داخل آن چند حالت برای تقسیم کردن شکل به دو قسمت و رنگ آمزی آن وجود دارد که برای شما در شکل بالا نشان خواهم داد.

(ابتدا با استفاده از قلمو رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید و مستطیل را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و رنگ آمیزی کنید.

به همین صورت تمام شکل ها را رنگ آمیزی کرده و در پایان برای اطمینان از درستی کار خود روی دکمه (چک کردن) کلیک کرده تا از درستی کار مطلع شوید و برای ادامه روی دکمه تمرین مجدد کلیک کنید.)

جهت دانلود فایل آموزشی اینجا کلیک کنید.

مرکز یادگیری سایت تبیان - مرجان سلیمانیان