تبیان، دستیار زندگی
تلویزیون با پخش فیلم های مختلف به بیننده الغا می کند که خانواده با وجود مشکلات گوناگون، مستحکم و پرانرژی اند و در کنار هم به راحتی زندگی می کنند. اما در دنیای واقعی چنین خانواده هایی را کم مشاهده می کنیم. ولی این گونه نیست که خانواده های دنیای واقعی مستحک
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگیهای خانواده منسجم و پایدار

تلویزیون با پخش فیلم های مختلف به بیننده الغا می کند که خانواده با وجود مشکلات گوناگون، مستحکم و پرانرژی اند و در کنار هم به راحتی زندگی می کنند. اما در دنیای واقعی چنین خانواده هایی را کم مشاهده می کنیم. ولی این گونه نیست که خانواده های دنیای واقعی مستحکم نیستند و به راحتی با بروز یک مشکل ساده ازهم گسسته می شوند.

علیرضا حامدزاده -بخش خانواده ایرانی تبیان
گل

واقعیت جامعه امروز این است که مشکلات خانوادگی در دنیا امروز با گسترش نیاز های فردی و اجتماعی زیاد شده است و افراد بیش تر فردگرا شده اند. به نوعی تحمل و صبر کافی برای رفع مشکلات ندارند و بنیان خانواده به دلیل فرد گرایی سست شده است. حال  برای رفع این معضل باید چه کرد؟
- عده ای طلاق را انتخاب می کنند.
- گروهی با ریشه یابی مشکلات، آن ها را حل می کنند.
- عده ای هم گفتگوی منطقی را راه مناسب می دانند. 
حال ویژگی های خانواده منسجم ومستحکم را بررسی می کنیم، در زیر به 12 ویژگی این خانواده ها اشاره شده است:

وفاداری اصل اول

اعضای خانواده با دوستان و گروه های اجتماعی مناسب در ارتباطند. خانواده مثل جزیزه ای مجزا از جامعه نیست. خانواده های مستحکم ارتباط خود را با فامیل، دوستان و اجتماع حفظ می کنند

نسبت به یکدیگر وفاداری دارند. این اصل را هدف خود می دانند و هم دیگر را به وفادار بودن به خانواده تشویق می کنند.

خشنودی و شادی برای خانواده

خشنودی خود را از کانون گرم خانواده ابراز می کنند. در صورت رضایت مندی از خانواده خود حتما آن را بیان می کنند و این از مهم ترین خصوصیات خانواده مستحکم و پرانرژی است. کلمات پراحساس و رضایت بخش به افراد خانواده انرژی مضاعف می دهد و اعضا برای ادامه زندگی مشتاق تر می شوند.

در انتخابها دقت می کنند

درست انتخاب می کنند تا خانواده شان پایدار باشد. کانون خانواده محل مناسبی برای دوری از مشکلات است. انتخاب همسر مناسب، ما را به این اصل می رساند. وقتی شما، فرد مناسب و هم کف خود را بر می گزینید، حتما او در مشکلات شما را یاری می کند.

اوقات فراغت شان را خرج خانواده می کنند

زمان را با هم صرف می کنند. این خانواده ها معمولا با تنظیم زمان هم به شغل خود بها می دهند و هم اینکه زمان مناسبی را با افراد خانواده می گذرانند.

ارتباطات خوبی با هم دارند

مهارت های ارتباطی خوبی با یک دیگر دارند. افراد خانواده مستحکم همیشه درهای ارتباط با دیگر اعضا را به روی هم دیگر باز می گذارند. با این ترفند ظریف اعضا حس می کنند که یک حامی دلسوز دارند.این نیست که اعضا با هم اختلاف ندارند بلکه با صحبت و هم فکری و مشاوره با هم مشکلات و اختلاف ها را با خلاقیت حل می کنند و با این عمل اتحاد را در کانون گرمشان تقویت می کنند.

سلامت زندگی می کنند

سبک زندگی آنان سلامت است. سبک زندگی بسیار در رفتار خانواده تاثیر دارد. خانواده هایی که تغذیه سلامت دارند، سرزنده و شاداب هستند. ورزش هم می تواند به بهبود وضع خانواده و کاهش استرس در آنان کمک کند.

یک روح در چند بدن هستند

انسجام روحی بسیار بالا دارند: خانواده هایی که انسجام روحی بالایی دارند، اعتقاد به قدرتی بزرگ و برتر در زندگی دارند. معمولا افراد مذهبی دارای این ویژگی می باشند و همیشه خدا را ناظر بر زندگی دنیوی می دانند و با اعتقاد به زندگی پس از این دنیا، آن را گذرگاهی برای رسیدن به آن دنیا می دانند. این اعتقاد به آن ها قدرت می دهد که با مشکلات دنیا به راحتی مقابله کنند و مشکلات را اول به خدای خویش می گویند تا آرامشی قلبی بگیرند. توسل به ائمه (ع) راه دیگری برای رسیدن به آرامش قلبی است.

مثبت فکر می کنند

خانواده های منسجم و قوی برای مشکلاتشان راه حل های سازنده می یابند. آن ها همیشه در کنار یک دیگرند تا بر مشکلات زندگی غلبه کنند و اعتقاد قلبی دارند که یک دست صدا ندارد؛ می دانند مشکلات ابری گذراست.

می پذیرند که هر کس منحصر به فرد است

درست انتخاب می کنند تا خانواده شان پایدار باشد. کانون خانواده محل مناسبی برای دوری از مشکلات است. انتخاب همسر مناسب، ما را به این اصل می رساند. وقتی شما، فرد مناسب و هم کف خود را بر می گزینید، حتما او در مشکلات شما را یاری می کند

این خانواده ها هر عضو را به صورت جداگانه می بیند و قبول می کنند که هر فرد توانایی خاصی دارد و از مقایسه اعضا با هم خودداری می کنند.آن ها بر این باورند که مشکلی نیست که با مدیریت کل انفراد آسان نشود و اعتقاد دارند "یدالله مع الجامعه". با این فرمول مشکلات را ریشه یابی می کنند و به جنگ آن ها می روند.

اعضای خانواده گوشه گیر نیستند

اعضای خانواده با دوستان و گروه های اجتماعی مناسب در ارتباطند. خانواده مثل جزیره ای مجزا از جامعه نیست. خانواده های مستحکم ارتباط خود را با فامیل، دوستان و اجتماع حفظ می کنند. آن ها می دانند که دوستان و فامیل خیرخواه خانواده اند و می توان برای مشورت به آنان اعتماد کرد و با کمک دیگران، تمامی معضلات و مشکلات حل شدنی است.

همدیگر را می بخشند

خطا، کج فهمی و آسیب دیدن قسمتی از زندگی است. ممکن است اعضای خانواده این مشکلات را درست کنند. افراد با تکیه بر اینکه بخشش از بزرگان است، یک دیگر را می بخشند و به هم دیگر کمک می کنند تا اعضا بتوانند تجربیات بد گذشته را فراموش کنند و سرمشق آینده قرار دهند. با این عمل عشق بین اعضا زیاد می شود و دوستی و اتحاد را بین هم دیگر تقویت می کنند.

زمانی را برای تفریح  صرف می کنند

تفریح در خانواده های منسجم همیشه برقرار است. آن ها با یک دیگر زمان خوبی را صرف می کنند. با هم می خندند و از با هم بودن خوشحالند. اعضای چنین خانواده هایی با هم شوخی می کنند و لذت می برند. این کار تفکرات مثبت  را در خانواده پرورش می دهد و کمک می کند تا خانواده در تصمیم گیری های حیاتی بهتر عمل کند. 
حال برای ارزیابی استحکام خانواده خود، ویژگی های آن را با موارد بالا مطابقت دهید.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.