تبیان، دستیار زندگی
اطلاعات به دست آمده از ائتلاف دو گروه شورشی طالبان و داعش در شرق افغانستان بر ضد نیروهای حکومتی حکایت دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ائتلاف داعش و طالبان در افغانستان

اطلاعات به دست آمده از ائتلاف دو گروه شورشی طالبان و داعش در شرق افغانستان بر ضد نیروهای حکومتی حکایت دارد.

قبس زعفرانی - بخش سیاست تبیان

ائتلاف داعش و طالبان در افغانستان


داعش و طالبان پس از دو سال جنگ با یکدیگر، در بسیاری از مناطق شرقی افغانستان اعلام آتش بس کردند تا بجای جنگ، در یک صف واحد علیه نیروهای افغان بجنگند.
تا چند ماه پیش، داعش نبردهای خونینی را با طالبان برای گسترش قلمرو، در چندین ولایت افغانستان داشت. طالبان به عنوان یک گروه شورشی سابقه دار، درپی آن بود تا رقیبش که در سال 2014 در افغانستان اعلام موجودیت کرده بود، را نابود کند.
نیروهای امنیتی افغانستان و ایتلاف به رهبری امریکا از این درگیری ها سود بردند تا آنها را در چند جبهه عقب برانند و مناطق تسخیرشده را پس بگیرند.
اما به نظر می رسد، در این اواخر دو گروه به توافقاتی درباره توقف جنگ و اقدام مشترک بر ضد نیروهای حکومتی رسیده اند که حاصل آن گسترش جای پای داعش به شمال ننگرهار در کنر است که یکی از سنگران دیرینه طالبان و القاعده به شمار می آید.
آنچه موجب چنین نتیجه گیری شده، توقف درگیری های خونین بین داعش و طالبان از دو ماه گذشته تاکنون است، به نحوی که در این هیچ جنگی میان این دو گروه صورت نگرفته است.
فعالیت داعش در افغانستان هنوز تازه و ناچیز است. مقامات افغانستانی تخمین می زنند، تعداد عناصر داعش حتی در ننگرهار که مقر اصلی  این گروه در افغانستان شمرده می شود، بسیار کمتر از طالبان است و این موجب می شود، آتش بس میان آنها، هر زمانی شکسته شود. اگرچه داعش تلاش خواهد کرد، از این صلح و آتش بس کوتاه مدت و موقت هم برای گسترش حملاتش استفاده کند.
حمله انتحاری داعش در ماه جولای در شهر کابل که جان بیش از هشتاد نفر را گرفت، یکی از مرگبارترین حمله های تروریستی پس از سال 2001 در پایتخت افغانستان بود.
با وجود درگیری های بین دو گروه، داعش تلاش داشته، روابط دوستانه ای با طالبان برقرار نمایند، به گونه ی مثال، در ولایت کنر جنگجویان داعش برای گفتگو در مورد آرمان مشترک هر دو گروه و بنیانگذاری یک نظام حقوقی اسلامی، به اعضای طالبان نزدیک شده اند و به این منظور دیدارهایی با باشنده گان محلی در مساجد داشته اند.
با آن که خشونت و قساوت داعش توانایی این گروه را برای جلب حمایت بیشتر تضعیف کرده، اما همچنان قادر به افزایش صف های جنگجویان اش با تهیه معاش های ناچیز در مناطق فقیرنشین است. اما از آنجایی که این گروه در حال حاضر مصروف سربازگیری می باشد، هنوز راه درازی در پیش دارد تا علیه حکومت در ولایت کنر عملیات نظامی راه اندازی کند.
اتحاد داعش با طالبان زمانی انجام شد که امریکا تلاش هایش را برای مبارزه با این گروه شدت بخشید. پس از انجام یک عملیات مشترک نظامی نیروهای افغان و امریکایی در ماه فبروری علیه داعش روشن شد، این گروه دوباره سازمان دهی شده و مناطق از دست رفته شان را دوباره درحال بازپس گیری هستند.
در هفته های اخیر، فرماندهان امریکایی، نیروهای بیشتری را در افغانستان توظیف کرده اند تا یک عملیات تهاجمی زمینی و هوایی مشترکی را با نیروهای امنیتی افغانستان به هدف از بین بردن فرماندهان شورشیان راه اندازی کنند.
عملیات  نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای امریکایی در شرق افغانستان، بسیاری از مراکز داعش را در چندین ولسوالی ننگرهار از بین برده و باعث شده، شورشیان داعش بیشتر به مناطق کوهستانی و مرزی و هم چنان به شمال ننگرهار در ولایات کنر و نورستان متواری شوند.
درحالی که فرمانده ارشد نظامی امریکا در افغانستان، جنرال جان مک نیکلسون می گوید، این آتش بس یک توافق بزرگ را نشان نمی دهد و شکننده است، چون هنوز درگیری هایی میان آنها به وقوع می پیوندد، مقامات محلی گمان می کنند، این آتش بس به یک اتحاد واقعی در میدان جنگ میان این دو گروه مسلح مخالف دولت تبدیل شود.
داعش و طالبان از حیث ایدیولوژیک در یک مورد با هم تفاوت دارند. طالبان می خواهد، نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند و قانون شریعت در کشور حاکم شود و نگاهی به آن سوی مرزها ندارد، اما داعش می خواهد، یک خلافت جهانی را ایجاد کند. هیچ یک از دو جانب، نمی خواهند از کنترول بر دیگری شان چشم پوشی کند.
طالبان خود را تنها گروه جنگی و مخالف دولت می داند که داعش باید زیر چتر این گروه با دولت بجنگد و خود را مالک این جنگ می دانند.