تبیان، دستیار زندگی
کتاب «بیماری قند» از مجموعه کتاب های «سلامت من» با ترجمه دکتر فریبا قربانی را برای افزایش اطلاعات و آگاهی کودکان و نوجوانان نسبت به این بیماری، منتشر شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش های کنترل «بیماری قند» برای کودکان تشریح شد

کتاب «بیماری قند» از مجموعه کتاب های «سلامت من» با ترجمه دکتر فریبا قربانی را برای افزایش اطلاعات و آگاهی کودکان و نوجوانان نسبت به این بیماری، منتشر شد.

ملیسا معمار - بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

کتاب



انتشارات تیمورزاده و طبیب «بیماری قند» از مجموعه کتاب های «سلامت من» نوشته آلوین سیلور استاین، ویرجینیا سیلور استاین و لورا سیلور استاین با ترجمه دکتر فریبا قربانی را برای مطالعه گروه سنی کودک و نوجوان منتشر کرده است. این مجموعه کتاب ها به مخاطبان کمک می کنند تا در مورد مشکلات کوچک مربوط به سلامت که معمولاً همه افراد با آنها روبه رو می شوند، بیشتر بیاموزند. در طول این زمان، کودکان یاد می گیرند چگونه همه قسمت های بدن با یکدیگر همکاری می کنند تا حافظ سلامتی آنها باشند.

کتاب «بیماری قند» در ابتدا به ارائه توضیحاتی پیرامون بیماری دیابت پرداخته است و با زبانی ساده عوامل مختلفی را که ممکن است، شخصی به واسطه آنها مبتلا به این بیماری شود، بیان کرده. انواع دیابت و روش کنترل آن نیز شرح داده شده، همچنین آزمایش های مختلفی برای تشخیص این بیماری آورده شده است.

در بخشی از پشت جلد این کتاب ها آمده است: «آیا تا به حال این جمله را شنیده اید که «سلامتی بزرگ ترین نعمت است؟»، سلامتی برای همه ما اهمیت زیادی دارد. اگر مبتلا به سرماخوردگی و یا آبله مرغان شوید و یا یکی از استخوان های شما بشکند، متوجه خواهید شد زمانی که سلامتی بدن شما به خطر افتاده، شاد بودن بسیار سخت و دشوار است. سرماخوردگی احساس کسالت و خستگی ایجاد می کند و آبله مرغان باعث خارش پوست می شود. شکستگی استخوان نیز بسیار دردناک است...»

در بخشی از این کتاب می خوانیم: «در صورت ابتلا به دیابت، کلیه ها باید مقدار زیادی ادرار تولید کنند تا قند اضافه خون دفع شود، بنابراین فرد مبتلا به دیابت مجبور است به طور مکرر به دستشویی برود. ممکن است همیشه احساس تشنگی کند زیرا بدن آب فراوانی از دست می دهد و به این دلیل که بدنش نمی تواند از قند برای تولید انرژی مورد نیاز استفاده کند، احساس ضعف و خستگی غیرطبیعی خواهد داشت. بیمار مدام گرسنه می شود زیرا بسیاری از مواد غذایی مفید را از راه ادارار از دست می دهد.

قند اضافه خون، مشکلات مهم تری را نیز ایجاد می کند؛ خطر ابتلا به بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت افزایش می یابد. سطح بالای گلوکز خون باعث ایجاد مشکلات چشمی و احتمالا نابینایی می شود. دیابت کنترل نشده باعث خرابی و پوسیدگی دندان ها، افزایش فشار خون، تخریب کلیه و آسیب اعصاب و در نتیجه درد و کرختی به دنبال دارد.

احتمال عفونی شدن بریدگی ها و سایر زخم های بدن در افراد دیابتی بیشتر از دیگر افراد است و زخم ها دیر بهبود می یابند. بسیاری از مبتلایان به دیابت دچار مشکلات پا می شوند و حتی بریدگی های کوچک در این عضو، برای آنها خطرناک است...»

در پایان کتاب هم واژه های دشوار در بخش «واژه نامه» برای افزایش اطلاعات و آگاهی کودکان و نوجوانان توضیح داده شده است.همچنین تصاویر رنگی و اشکال مختلفی که در این کتاب استفاده شده، در افزایش درک و فهم مخاطبان از مطالب نقش موثری دارد.

انتشارات تیمورزاده و طبیب، کتاب «بیماری قند» را در قالب 48 صفحه با شمارگان سه هزار نسخه و قیمت 7500 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.