تبیان، دستیار زندگی
زندگینامه داستانی سید رضی كه اثر فاخر نهج البلاغه به كوشش وی گردآوری شده است، توسط ریحانه مولوی به رشته تحریر درآمده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگینامه سیدرضی(ره) در یک اثر داستانی

زندگینامه داستانی سید رضی كه اثر فاخر نهج البلاغه به كوشش وی گردآوری شده است، توسط ریحانه مولوی به رشته تحریر درآمده است.

بخش نهج البلاغه تبیان
سید رضی

به گزارش تبیان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، ریحانه مولوی درباره این كتاب گفت: این اثر به گردآورنده نهج البلاغه سید رضی اختصاص دارد كه تولد، نحوه تحصیل، اساتید و تالیفات خصوصا نهج البلاغه و ... در داستان نگاشته شده است. درمورد نهج البلاغه نیز تلاش داشته ام از چند خطبه در محتوای داستان استفاده كنم.

مولوی همچنین درباره عنوان داستان «سید بلاغت» اظهار داشت: سید رضی در فصاحت و بلاغت زبانزد خاص و عام بوده است؛ بنابراین عنوان كتاب بر این اساس انتخاب شده است.

این نویسنده درباره داستان نویسی بر اساس زندگی مشاهیر گفت: به كار بردن عنصر خیال در كنار پایبند بودن به موارد مستند تاریخی در این حوزه بسیار مهم است. در كنار آن مطالعه و پژوهش درباره سوژه های داستان از دیگر موارد قابل اهمیت در داستان نویسی تاریخی است كه خود من نیز برای این كتاب آثار زیادی را مورد مطالعه قرار داده ام.

گفتنی است، «سید رضى» از علمای بزرگ امامیه در سال 359 هجرى در شهر بغداد به دنیا آمد. از میان آثار و تألیفات مرحوم سید رضی «نهج البلاغه» مشهورترین و ماندگارترین آن هاست كه آن را در سال ٤٠٠ هجری، یعنی شش سال پیش از وفات خود با استفاده از دانش وسیع و ذوق سرشار و گزینش نیكوی ادبی خود تألیف كرده است. سید رضی سخنان امیرالمومنین علیه السّلام  را در سه بخش «خطبه َها» و «نامه َها» و «كلمات قصار» در نهج البلاغه گردآوری كرده است.

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.