تبیان، دستیار زندگی
در بخش نخست این مطلب 11 توصیه برای داشتن شکمی تخت را ارائه کردیم. توصیه هایی از قبیل مصرف پروبیوتیک ها، بهبود وضعیت گوارش با پرهیز از جویدن آدامس، پرهیز از کلم ها و همچنین داشتن خوابی بیشتر و غیره. حالا ادامه ی آن. لطفاً با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکمی تخت بدون ورزش و سختی کشیدن (2)

در بخش نخست این مطلب 11 توصیه برای داشتن شکمی تخت را ارائه کردیم. توصیه هایی از قبیل مصرف پروبیوتیک ها، بهبود وضعیت گوارش با پرهیز از جویدن آدامس، پرهیز از کلم ها و همچنین داشتن خوابی بیشتر و غیره. حالا ادامه ی آن. لطفاً با ما همراه باشید.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
چاقی شکمی

آب بنوشید

معمولاً مصرف اکثر نوشیدنی ها به افزایش سایز و اندازه دور کمر منتهی می شود در این بین فقط یک نوشیدنی مناسب وجود دارد که به کاهش اندازه دور کمر کمک می کند: آب. این نوشیدنی مفید یک سیگنال جالب به بدن ارسال می کند. اینکه «تو می توانی از شر آبی که در بافت هایت جمع شده خلاص شوی»! مصرف منظم آب باعث می شود که نفخ و ورم حاصل از احتباس آب از بین برود. محققان به این نتیجه رسیده اند که نوشیدن آب باعث کاهش هوس خوردن شیرینیجات می شود و اشتها را کاهش می دهد. شما می توانید با مصرف آب خیلی سریع تر از آنچه تصور می کنید سیر شوید. در واقع آب یک ضد اشتها و سیرکننده طبیعی است که چاقی را از شما دور می کند.

روی میز یک ظرف میوه داشته باشید

میوه هایی مانند انواع توت ها، گیلاس، سیب و پرتقال سرشار از کرستین هستند که یک ترکیب طبیعی برای کاهش التهاب معده محسوب می شود. توصیه می کنیم یک ظرف میوه روی اپن آشپزخانه یا میز قرار دهید تا جلوی چشمتان باشد. در این صورت زمانی که دلتان ضعف می رود و هوس خوردن به سرتان می زند به جای هله هوله و مواد غذایی کم ارزش سراغ میوه می روید. این کار میزان کالری بیهوده را کاهش داده و به صاف شدن شکمتان کمک می کند.

گیاهانی برای طعم دادن به غذا و کاهش اندازه دور شکم

نتایج پژوهش ها ثابت کرده است که رازیانه، نعنا فلفلی و زنجبیل اثرات تسکین کنندگی دارند. این گیاهان معطر باعث تحریک آنزیم های گوارشی شده و به این ترتیب به هضم و جذب مواد غذایی کمک می کنند. زمانی که مواد غذایی به سرعت از معده خارج شوند و راه خود را در مسیر دستگاه گوارش پیش بگیرند شکم به مراتب صافتر از زمانی دیده می شود که غذاهای خورده شده در معده مانده و هضم نمی شوند. نعنا فلفلی باعث کاهش کرامپ های معده و گازها می شود. زنجبیل با حالت تهوع و التهاب مقابله می کند و رازیانه نیز مدر است و به دفع مازاد آب بدن کمک می کند.

ادویه ها و گیاهان دارویی

حالت بدنتان را اصلاح کنید

زمانی که صاف بایستید، شانه ها را عقب و قفسه سینه را جلو بدهید برجستگی شکمتان نیز کمتر شده و بلندقدتر و لاغرتر به نظر می رسید. درست است که این شیوه تأثیر موقت دارد و به محض برگشتن به وضعیت اول شکمتان مشخص می شود اما توصیه ما بر این است که با تمرین این وضعیت اعتماد به نفستان را ارتقا داده و به مرور روی شکمتان کار کنید.

آرامشتان را حفظ کنید

یادتان باشد که استرس میزان کورتیزول را بالا می برد. این هورمون با چربی دور شکم در ارتباط است در واقع باعث می شود که این چربی ها دور شکم ذخیره شوند. اگر استرس های زندگی مدرن را در نظر بگیریم متوجه خواهید شد که کورتیزول تمام وقت در رگ های ما جریان دارد.

یادتان باشد که استرس میزان کورتیزول را بالا می برد. این هورمون با چربی دور شکم در ارتباط است در واقع باعث می شود که این چربی ها دور شکم ذخیره شوند

این استرس مداوم، نتایج و عوارض نامطلوبی روی وضعیت بدنی و ظاهرتان خواهد داشت. توصیه می کنیم به هر طریقی که شده است استرس هایتان را کنترل کرده و خودتان را به آرامش برسانید. یوگا، پیاده روی، مطالعه، گوش دادن به موسیقی خوب، معاشرت با دوستان و نزدیکان مورد علاقه جزو روش های مناسب برای کنترل استرس است. یادتان باشد که نشستن طولانی مدت پای سریال ها و برنامه های تلویزیونی باعث کاهش استرس نمی شود. برعکس این کار میزان کورتیزول بدنتان را افزایش می دهد. بهتر است به دل طبیعت بزنید و کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید.

گاهی همه ابزارهای برقی را خاموش کنید

تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ و غیره نیز به شیوه خود روی اندازه دور شکمتان تأثیر می گذارند. اول به خاطر زمانی که صرف کار کردن با آن ها می کنید. چون هر چه این زمان طولانی تر می شود میزان کالری که می سوزانید کاهش پیدا می کند. اما تأثیر آن ها فراتر از این حرف هاست. نور آبی که از این دستگاه ها ساطع می شوند روی ضربان قلبتان تأثیر می گذارد و اعتیادتان به این ابزارها زمان خوابتان را کاهش می دهد. تمام این عوامل نیز زمینه را برای افزایش اندازه دور کمر مهیا می سازند.

فیبر بیشتری مصرف کنید

مواد غذایی حاوی فیبر را «قرص های لاغری شکم صاف کن» بدانید. میوه ها، سبزیجات و غلات کامل حاوی بیشترین میزان فیبرهای محلول هستند و به کاهش انداز دور شکم کمک زیادی می کنند. توصیه می کنیم این مواد غذایی سیرکننده را به برنامه غذایی تان اضافه کنید تا کم کم اندازه دور کمرتان کاهش پیدا کند.

فیبرهای غذایی

سیگار را ترک کنید

سیگار خیری برای بدن ندارد. این استوانه مرگبار نه تنها ریه ها را از کار می اندازد ظاهرتان را نیز به هم می ریزد. نتایج پژوهش های اخیر نشان داده اند افراد سیگاری بیشتر در معرض چربی دور شکم قرار می گیرند.

اگر مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر هستید به فکر درمان باشید

این بیماری یک اختلال مربوط به دستگاه گوارش و در حال رواج می باشد. علائم از اسهال تا حالت تهوع و یبوست متغیر است. در بین علائم دیگر آن می توان به دل درد و نفخ اشاره کرد. از آنجایی که عوامل اصلی ابتلا به این بیماری هنوز مشخص نشده است به نظر می رسد با عوامل مانند رژیم غذایی، ورزش، هورمون ها و استرس در ارتباط باشد. افراد مبتلا به این بیماری با ایجاد تغییراتی در مواردی که اشاره شد با بهبودی مواجه می شود و علائم آن ها که شامل اندازه دور شکمشان نیز می شود تسکین پیدا می کند. بنابراین اگر از علائم اشاره شده رنج می برید به پزشک مراجعه کرده و مشکلتان را برطرف کنید. در این صورت تأثیر بهبودی را در اندازه دور شکمتان نیز مشاهده خواهید کرد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.