تبیان، دستیار زندگی
آیه دیدگاهی معتقد است در سال های اوّلیه بعثت، ابو طالب عموی پیامبر(ص)، عدّه ای از بنی هاشم را برای حراست از ایشان گمارده بود تا این که این آیه، نازل شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نزول آیه تبلیغ در باره نگهبانی ابو طالب(ع) از پیامبر(ص)

آیه دیدگاهی معتقد است در سال های اوّلیه بعثت، ابو طالب عموی پیامبر(ص)، عدّه ای از بنی هاشم را برای حراست از ایشان گمارده بود تا این که این آیه، نازل شد.

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
م

دیدگاهی معتقد است در سال های اوّلیه بعثت، ابو طالب عموی پیامبر(ص)، عدّه ای از بنی هاشم را برای حراست از ایشان گمارده بود تا این که این آیه، نازل شد. در نتیجه، پیامبر(ص) از عموی خود خواست که به سبب وعده خداوند به حفاظت، دیگر از وی نگاهبانی نکند.

یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیکَ مِن رَبِّکَ وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ.[۱] ای پیامبر! آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، ابلاغ کن و اگر نکنی، پیامش را نرسانده ای و خدا، تو را از گزند مردم، نگاه می دارد. آری. خدا، گروه کافران را هدایت نمی کند.

دیدگاهی معتقد است در سال های اوّلیه بعثت، ابو طالب عموی پیامبر(ص)، عدّه ای از بنی هاشم را برای حراست از ایشان گمارده بود تا این که این آیه، نازل شد. در نتیجه، پیامبر(ص) از عموی خود خواست که به سبب وعده خداوند به حفاظت، دیگر از وی نگاهبانی نکند.

این اعتقاد صحیح نیست؛ زیرا ابو طالب(ع) قبل از هجرت در مکّه از دنیا می رود و سوره مائده با تمامی آیاتش مدنی است. لذا این سبب نزول، قابل پذیرش نیست. همچنین پذیرش این سبب نزول، باعث اخلال به پیوستگی قطعی آیه تبلیغ می گردد؛ چرا که صدر این آیه، به دلالت روایات فراوان، در باره ابلاغ ولایت علی بن ابی طالب(ع) است و مضمون پیوسته آیه و سیاق واحد آن، مانع از آن می گردد که ذیل آیه را به حادثه ای دیگر اسناد داد.

افزون بر این دو، واقعیت تاریخی، گویای این مطلب است که از پیامبر(ص) تا آخر عمر شریفش نگاهبانی می شده است و وجود «استوانة الحَرَس» در مسجد مدینه، گواه این مدّعاست.


منبع:
حدیث نت
[۱] . مائده: آیه ۶۷
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.