تبیان، دستیار زندگی
مرتضی موسویان در برنامه تیترامشب شبکه خبر با موضوع سهم فضای مجازی در زندگی واقعی افزود : براساس آمار هر ایرانی بین پنج تا 9 ساعت وقت خود را در فضای مجازی می گذراند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرگرمی؛ هدف 60 درصد کاربران ایرانی تلگرام

مرتضی موسویان در برنامه تیترامشب شبکه خبر با موضوع سهم فضای مجازی در زندگی واقعی افزود : براساس آمار هر ایرانی بین پنج تا 9 ساعت وقت خود را در فضای مجازی می گذراند.

بخش ارتباطات تبیان
تلگرام

وی تصریح کرد : در جامعه آماری ما که حدود  473 نفر شرکت داشتند این نتایج حاصل شده است.
 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ وارشاد تاکید کرد: براساس مطالعات انجام شده در یک مرکز تحقیقاتی آمریکایی در حال حاضر متوسط توقف در فضای مجازی 16 روز در ماه است .
وی افزود : در این تحقیقات آمده است تا سال 2025 این آمار افزایش خواهد یافت و نمودار رشد آن به صورت هندسی است .

موسویان خاطرنشان کرد : آنچه که باید افراد در بررسی این آمار مورد ارزیابی قرار دهند پایش استفاده خود از فضای مجازی است .

وی افزود : اگر این تفسیر انجام شود و مشخص شود میانگین زمان افراد در فضای مجازی صرف چه کاری می شود آن زمان است که می توانیم به تهدید و فرصت حضور در فضای مجازی برسیم.
 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ وارشاد گفت : اگر در فضای مجازی به دنبال پاسخ سوالات خود باشیم این زمان صرف شده مثبت ارزیابی می شود .

وی با اشاره به تلگرام و گذران بیش از 60 درصد کاربران ایرانی به امور سرگرمی در این فضا گفت : بر اساس این تحقیقات مشخص شده است کمتراز 5 درصد افراد وقت خود را صرف امور معارفی در این فضا می کنند.
در ادامه برنامه مهدی سرامی کارشناس فضای مجازی در خصوص آمارهای ارائه شده گفت : آنچه که دراین آمار میبینیم و قابل لمس است نیاز مبرم به وجود یک نظام آماری برای پایش این شاخص هاست .
 
وی افزود : نسبت به کشورهای دنیا میزان کاربران ما در فضای مجازی بالا است .

سرامی با اشاره به وجود سه لایه کاربری در فضای مجازی تاکید کرد: لایه اول حاکمیتی ، لایه دوم مدیریتی و لایه سوم کاربری است .
این کارشناس درادامه گفت: در بررسی ها مشخص شده که یک سری کارها و تنظیم گری هایی  در لایه اول مورد نیازاست که لایه دوم را مناسب سازی می کند تا کاربران در جامعه از فضای مجازی فرصت محور استفاده کنند.
 
وی افزود : متاسفانه بررسی ها نشان داده است که 60 درصد سرگرمی های افراد در فضای مجازی مفید نیست .
 
سرامی با اشاره به وجود تعارضات در فضای مجازی و سیاست گذاری های انجام شده در این مقوله تصریح کرد : ما یک مشکل ریشه ای داریم که منجر به تعارضات در ریشه های فرهنگی می شود از طرفی هم سیاست های اعمالی که باید از طرف نهادهایی چون وزارت ارتباطات و اپراتورها لحاظ شود وجود ندارد .
 
منتظر القائم در ارتباط تلفنی در ادامه با برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: متاسفانه سیاست های در حال اجرای فضای مجازی از قوانین جهانی و اورجینال امریکایی پیروی می کند.
 
این کارشناس فضای مجازی افزود:در کلاس های درس و دانشگاه ها، مراسم مختلف، اتوبوس ، هنگام سفر و حتی پشت فرمان مشاهده می شود که همه در حال چک کردن تلگرام خود هستند .

مرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال هم با بیان اینکه تقریباً تمام امور اداری کشور وابسته به اینترنت است و ما نمی توانیم پهنای باند اینترنت را هر روز کمتر کنیم ادامه داد: متوسط پهنای باند مورد مصرف مردم در دنیا 21.6 مگابایت است اما در ایران این رقم تنها دو مگابایت است و می توان به صراحت گفت ما با جهانی شدن فاصله زیادی داریم.
 
او افزود: در آینده نزدیک اینترنت مانند برق و آب است و اگر وجود نداشته باشد کارها روی زمین می ماند مثل نیازمندی های بانکی، خدمات پلیس و پیشخوان دولت و غیره، پس باید پهنای باند را بیشتر کرد.
 
موسویان گفت: اگر دنبال برطرف کردن ضعف هستیم باید غفلتی که سالهاست در رده سنی زیر 15 سال حمله ور شده آن هم در وزارت آموزش و پرورش رسیدگی کنیم.
 
مهدی سرامی کارشناس فضای مجازی دیگر مهمان تیتر امشب با بیان اینکه جنس پهنای باند بسیار مهم است، گفت: بالاترین پهنای باند که ازآن کره جنوبی است اما کره ای ها به عوارضی که ما مبتلا هستیم دچار نیستند، آیا بچه های آنها به بیماری اینترنت دچارند؟ خیر- این ما هستیم که افت تحصیلی بچه هایمان متأثر از اینترنت و فضای مجازی بسیار محسوس است.
 
او افزود: بچه های ما خنگ نیستند اما ذهنشان به قدری پر شده که دیگر انگیزه ای برای فراگیری درس هایی که از اطلاعات و معلومات فضای مجازی پایین تر است را ندارند.
 
سرامی گفت: در کره جنوبی به علت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات توانسته مدیریت بالایی داشته باشد و جنس پهنای باند وارداتی خود را یا کاهش دهد و یا کنترل دقیق تری داشته باشد.
 
او ادامه داد: اگر پهنای باند، داخلی باشد سیاست های ملی هم بیشتر و بهتر اعمال می شود که این موضوع باید توسط متخصصان امر پایش شود.
 
موسویان در پاسخ او چنین گفت که جنس پهنای باند فنی مطرح نیست بلکه محتوا مد نظر است و این مهم نیز توسط بخش اجرایی در حال بررسی است.
 
سرامی در سؤالی از موسویان پرسید: چرا برای اپراتورهای داخلی سیاست های داخلی و ملی تدوین نمی شود؟  
 
موسویان گفت: این امر در حال بررسی است و به زودی تدوین و نهایی و انجام خواهد شد.
 
سرامی تصریح کرد: مسئله ای که مطرح است اینکه نباید در بالادست آب را گل آلود کنیم و بعد بگوییم فیلتری خواهیم گذاشت و حلش خواهیم کرد، کشورهای پیشرفته از اول پهنای باند را فرصت محور تولید می کنند تا در پایین دست فرصت محور مصرف شود.
 
موسویان در پاسخ گفت: بر اساس تربیت صحیح در کره جنوبی، مردم به تدریج به جای رسیدن به افراد و والدین می دانند باید قوانین را رعایت کنند اما در ایران چنین ضوابط خانوادگی ای شکل نگرفته است.

سرامی پاسخ داد: مردم ما به مراتب نسبت به آنها با تربیت تر و با فرهنگ ترند اما چرا درست مصرف کردن را نمی دانند؟ زیرا در جنس پهنای باندی که در معماری کشورمان تزریق می شود مشکل اساسی وجود دارد و نتیجه می شود اعمال خواسته های خارجی ها به مردم ایران.
موسویان پاسخ داد: اگر پهنای باند توسط دیتاسرورهای داخلی به مردم رسانده شود خارجی محسوب نمی شود.
 
او گفت: ما باید در فضای مدیریتی داخلی خودمان، فضایی امن و ارزان قیمت فراهم کنیم تا مصرف کننده بتواند به راحتی و با امنیت بیشتر به جستجوی محتوای مورد نظرشان بپردازند، هرچه این فضاها بیشترشود، سهم مصرف و بازده مثبت از شش تا 9 ساعت مصرف روزانه بیشتر خواهد شد.
 
سرامی گفت: کشورهای پیشرفته و دارای شبکه ملی اطلاعات امثال امریکا و چین و تا حدودی فرانسه و انگلیس با ایجاد تعرفه ترجیحی، مشوق های مالی را برای اپراتورهای ملی خودشان ایجاد کرده اند اما در ایران با وجود تصویب چنین تعرفه ای آن هم چهار سال پیش، هنوز شاهد اجرای این تعرفه نیستیم.
 
منتظرالقائم در ارتباط تلفنی دیگری گفت: باید اینترنت ناپاکی که در دست مصرف کننده است را به اینترنت پاک و ارزان به همراه پهنای باند بیشتر و داخلی تبدیل کنیم چرا پهنای باند رایگان نصیب نرم افزارهای OTT که به مراتب نسبت به تلگرام از باگ کمتری برخوردارند تعلق نمی گیرد.
 
او ادامه داد: ما هنوز نمی توانیم صدا و سیمای خود را با پهنای باند بیشتر به مردم انتقال دهیم و هنوز وابسته اینترنت کثیف آمریکایی هستیم.
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با بیان اینکه در حال حاضر 52 شبکه اجتماعی داخلی فعال داریم گفت: برای ترویج چنین بسترهایی نیازمند زیرساخت های مناسب بهتری هستیم.
 
موسویان افزود: برای هر یک میلیون مصرف کننده نیازمند 100 سرور هستیم که فراهم کردن این میزان، کار آسانی نیست.
 
سرامی با بیان اینکه سیاست های اعلامی دولت از تبعات فرهنگی نامطلوبی برخوردار است گفت: آنچه مردم می خواهند، فضای مجازی و اینترنت ارزان، امن و با پهنای باند بیشتری است.
 
او در پایان گفت: انتظار می رود مسئولان مربوطه از کمیسیون آموزش مجلس علت افت درسی دانش آموزان را طلب کنند تا در راستای بهبود این عارضه در آینده گام های مؤثری برداشته شود.
منبع : مشرق-فناوری
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .