تبیان، دستیار زندگی
تولید پاک کننده آرایشی و بهداشتی از لیمونن استخراج شده ازدورریز پوست مرکبات که علاوه بر دارا بودن کیفیت مطلوب از نظر پاک کنندگی، از نظر قیمت تمام شده و قدرت پاک کنندگی بتواند با محصولات مشابه موجود در بازار رقابت کند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استخراج و کاربرد لیمونن در ساخت پاک کننده های آرایشی و بهداشتی

استخراج و کاربرد لیمونن در ساخت پاک کننده های آرایشی و بهداشتی

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: استخراج و کاربرد لیمونن در ساخت پاک کننده های آرایشی و بهداشتی
نام ارائه دهنده/دهندگان: نوشین شریفی
زمینه و نوع پروژه: شیمی فیزیک
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: مجتمع آموزشی صبا

چکیده

تولید پاک کننده آرایشی و بهداشتی از لیمونن استخراج شده ازدورریز پوست مرکبات که علاوه بر دارا بودن کیفیت مطلوب از نظر پاک کنندگی، از نظر قیمت تمام شده و قدرت پاک کنندگی بتواند با محصولات مشابه موجود در بازار رقابت کند

مقدمه

لیمونن ماده بسیار ارزشمندی است که کاربردهای زیادی دارد. این ماده به روش های مختلف از پوست مرکبات استخراج می شود.

لذا در این پژوهش سعی شده تا روشی مناسب و ساده برای استخراج لیمونن از پوست مرکبات برای تهیه پاک کننده های آرایشی بهداشتی انتخاب شود. به طوری که این محصول از نظر کیفیت و قیمت تمام شده، مناسب باشد.

این تحقیق از روش آزمایش، مشاهده و مقایسه نتایج انجام شده است و محصول نهایی می تواند به عنوان لاک پاک کن، پاک کننده و نرم کننده پوست مناسب باشد.

حتی با به کارگیری چند افزودنی طبیعی، ماده پاک کننده خوبی برای سطوح چرب و لکه دار در آشپزخانه ها و کارگاه ها مورد استفاده قرار گیرد. محصولات به دست آمده با منشا طبیعی از دورریز پوست مرکبات تهیه شده و علاوه بر کیفیت مطلوب و قیمت قابل قبول، بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر و اسانس های مصنوعی دارای بوی مطبوعی هستند.

چنانچه با روشی مناسب بتوان از دورریز پوست مرکبات لیمونن استخراج کرد، با استفاده از آن، موادپاک کننده آرایشی مناسب برای پوست،مو، ناخن نظیر لاک پاکن ساخته خواهد شد.

در این پژوهش سعی شده تا به این مسئله پاسخ داده شود که، چگونه می توان با روشی مناسب از نظر کیفیت محصول و انرژی مصرفی از دورریز پوست مرکبات لیمونن را استخراج کرد و با استفاده از آن مواد پاک کننده آرایشی مناسب برای پوست، مو،ناخن نظیر لاک پاکن ساخت.

البته در حال حاضر محصولاتی مشابه با منشا طبیعی در بازار وجود دارند ولی آن چه مورد نظر است محصولی بازیافتی با منشا طبیعی و دوستدار محیط زیست است.

همچنین سعی شده تا حد امکان از حلال ها و اسانس های شیمیایی استفاده نشود و نیز روشی بهینه از نظر قیمت تمام شده و میزان مصرف انرژی انتخاب گردد. لذا ماده به دست آمده بازیافتی، دوستدار محیط زیست و ارزان خواهد بود.

استخراج و کاربرد لیمونن در ساخت پاک کننده های آرایشی و بهداشتی

لیمونن از سه روش تهیه شد

 1) به کمک حلال سرکه با روش زمان دادن

 2) به کمک حلال اتانول و روش زمان دادن

 3) استخراج با دستگاه سوکسله و حلال اتانول

سپس محصولات به دست آمده مقایسه شد و محصول بهینه از نظر کیفیت، قیمت تمام شده و قدرت پاک کنندگی انتخاب شد.
  
مهارت های کسب شده
1. کار با دستگاه سوکسله
2. جهت استخراج روغن پوست مرکبات
3. کاربرد نرم افزار اکسل برای رسم جدول داده ها و رسم نمودار

بخش پروژه های دانش اموزی سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی،تنظیم: نیلوفر یاقوتی