تبیان، دستیار زندگی
نور طبیعی و بهره برداری از نور روز در معماری، علاوه بر تامین نیازهای جسمی و روحی انسان، مصرف انرژی های فسیلی را نیز کاهش می دهد. ..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه مسکونی متحرک، دستاورد برتر مجتمع اسلام

خانه مسکونی متحرک، دستاورد برتر دوره اول اسلام

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: خانه مسکونی متحرک برای بهینه استفاده کردن از انرژی و استفاده حداکثر از نور خورشید
نام مدرسه: اسلام
نام استاد: خانم ملیکا برکه ای
دانش آموزان: پارمیس شهرتاش، صبا سالم، روژان میرمحمدی

چکیده:

نور طبیعی و بهره برداری از نور روز در معماری، علاوه بر تامین نیازهای جسمی و روحی انسان، مصرف انرژی های فسیلی را نیز کاهش می دهد.
هدفی که در این تحقیق پیش رو داریم، به بررسی آثار حضور بیشتر نور طبیعی در ساعات روز و بازی نور در فضاها خواهیم پرداخت. همچنین پاره ای وجوه استفاده از نور طبیعی در بنا را در گذشته و حال، مورد مطالعه قرار خواهیم داد.

روش تحقیق

در این پروژه، پژوهشگر قصد دارد برای استفاده حداکثر از نور خورشید در اکثر ساعات روز، نور مورد نظر ساختمان را به صورت طبیعی تامین کند که این امر نه تنها باعث به حداقل رساندن انرژی می شود بلکه برای روحیه ساکنین بسیار اثر بخش خواهد بود.
گفته می شود که لازمه  استفاده  حداکثر از نور روز، ایجاد یک ساختمان خوب است  در جایی  که نور به وفور در محیط وجود دارد یکی از مزیت های یک ساختمان، طراحی آن به گونه ایست که حداکثر استفاده از نورهای طبیعی را داشته باشد.
مهمترین مشکلاتی که امروزه در ساختمان های ما به وجود آمده فضاهای کوچک با نور کم و پنجره های کوچک است. که این اتفاق در فعالیت و روحیه فرد بسیار اثر بخش می باشد.  در این پروژه سعی بر این شده مشکلات به وجود آمده را تا حد امکان به حداقل برسانند.


روند انجام پروژه:

خانه مسکونی متحرک، دستاورد برتر دوره اول اسلام در جلسه اول از دانش آموزان درباره معماری و کلاس معماری و علاقه هرکس به معماری سوال شد و هرکس تعریف خود را از  اصول معماری و کلاس معماری و اینکه چرا به این کلاس آمده و علاقه اش به معماری را گفت. بعد از آن استاد ابتدا یک تعریف کامل از معماری گفت و استاد گفت که معماری تلفیقی از ریاضی(هندسه) و هنر است.
خانه مسکونی متحرک، دستاورد برتر دوره اول اسلام در جلسات بعد شروع به طراحی کردن هولگرام در دفتر طراحی پرداختیم به صورتی که هر دانش آموز یک هولگرام برای خود طراحی کرده است.
خانه مسکونی متحرک، دستاورد برتر دوره اول اسلام در جلسه بعد استاد تمریناتی را مانند کشیدن خط صاف بدون خط کش به ما داد تا انجام بدهیم و گفت که تصویر نمای ساختمان مسکونی بیاوریم تا بر روی آن سطح و حجم را مشخص کنیم.
خانه مسکونی متحرک، دستاورد برتر دوره اول اسلام در جلسه بعد استاد درباره معماری پایدار، فضای داخلی، المان شهری و معماری اسلامی توضیحاتی دادند تا ما بتوانیم ایده و طرح اولیه خود را بدست آوریم که ما برای استفاده حداکثر از نور خورشید در اکثر ساعات روز، نور مورد نظر ساختمان را به صورت طبیعی تامین کنیم. و ساختمان مسکونی متحرکی که با چرخش خورشید از طلوع تا غروب نور ساختمان را تامین کند. و با بیان این موضوع با معلممون موضوع ما تایید شد.
خانه مسکونی متحرک، دستاورد برتر دوره اول اسلام در جلسات بعد به همین روال، بیشتر بر روی ایده مان کار می کردیم و طراحی اش را کامل تر می کردیم و پروپوزال طرحمان را هم می نوشتیم و فرم طرحمان را طراحی می کردیم.
خانه مسکونی متحرک، دستاورد برتر دوره اول اسلام پس از کامل شدن طرح ذهنی مان، فرم آن را به صورت لایه ای درآوردیم، تا حجم اصلی مشخص شود و بهتر بتوانیم ماکت اصلی را اجرا کنیم.
خانه مسکونی متحرک، دستاورد برتر دوره اول اسلام ساختن ماکت لایه ای و ایجاد تغییرات در جهت اصلاح ماکت لایه ای به صورتی است که باید اون حجم به دست آمده خود را به صورت شماتیک فوم ها رو هم بگذاریم. بدون اینکه پنجره، در و فضاهای ورودی برای رسیدن به صحت حجم خود و پایداری حجم و از همه مهم تر مرتبط بودن با موضوع انتخابی و رفع مشکلات احتمالی را در نظر بگیریم.
خانه مسکونی متحرک، دستاورد برتر دوره اول اسلام


تاییدیه نهایی ماکت لایه ایی توسط معلم مربوطه از نظر مرتبط بودن آن و پیاده کردن کامل هدف هامون در پروژه.

خانه مسکونی متحرک، دستاورد برتر دوره اول اسلام و پس از کامل شدن ماکت  لایه ای، ساخت ماکت اصلی را شروع کردیم و در این ماکت اصلی، بر خلاف ماکت لایه ای بر روی اندازه ها و ... خیلی دقت کردیم و اندازه ها را با مقیاس مناسب گرفتیم
خانه مسکونی متحرک، دستاورد برتر دوره اول اسلام آموزش سایت پلان در طراحی و فضاهای مورد نیاز در طراحی آن و شروع کردن طرح های مختلف در دفتر طراحی و تاییده گرفتن توسط معلم مربوطه.

جمع بندی:خانه مسکونی متحرک، دستاورد برتر دوره اول اسلام
در نهایت می توان نتیجه گرفت که استفاده نور طبیعی در طراحی خانه مسکونی بسیار حائز اهمیت می باشد.
 بطوریکه موثر ترین روش استفاده از نور خورشید تامین روشنایی با نور طبیعی است.
حتی بهترین لامپ های رشته ای در مقایسه با نور خورشید برای تامین میزان معینی روشنایی، به میزان بیشتری انرژی الکتریکی برای هر متر مربع نیاز دارد و میزان بیشتری گرما تولید می کند.

پیشنهادات:خانه مسکونی متحرک، دستاورد برتر دوره اول اسلام

1-پیشنهاد می دهم؛ راهرو ها پهن تر و بزرگتر شود.
2-پیشنهاد می دهم؛ آب گرم کن های خورشیدی استخر ها را گرم کند.
3-پیشنهاد می دهم؛ شیشه های دو جداره را برای استفاده بهینه از انرژی خورشیدی استفاده شود.
4. پیشنهاد می دهیم؛ که خانه های مسکونی تا حتی الامکان از نور طبیعی خورشید استفاده بشود.
 
برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی