تبیان، دستیار زندگی
بر اساس گزارش های منتشر شده ایران سلاح کلاشنیکف ۱۰۳ را از روسیه خریداری کرده تا در اختیار نیروهای مسلح قرار بگیرد. AK-103 که برای به کارگیری نیروهای نظامی وارد کشور شده اما چه مشخصات فنی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشخصات فنی کلاشنیکف هایی که ایران از روسیه خریده است

بر اساس گزارش های منتشر شده ایران سلاح کلاشنیکف ۱۰۳ را از روسیه خریداری کرده تا در اختیار نیروهای مسلح قرار بگیرد. AK-103 که برای به کارگیری نیروهای نظامی وارد کشور شده اما چه مشخصات فنی دارد؟

بخش دانش و زندگی تبیان

کلاشینکف

به گزارش تبیان به نقل از خبرآنلاین،كلاشنیكف 103 یكی از كارآمدترین اعضای اعضای خانواده كلاشنیكف است كه به صورت مستقیم از سازنده اصلی آن یعنی روسیه خریداری شده است. كلاشنیكف یا آن طور كه در ایران به کلاشینکوف یا كلاش مشهور است دیگر خودش را به خوبی در جهان ثابت كرده و یكی از از پر استفاده ترین تفنگ های خودکار در جهان است و بیشترین فروش را دارد. AK-103 توانایی شلیك 600 گلوله در دقیقه را دارد كه امتیاز مهمی به حساب می آید.

آکا-۴۷ که از فشنگ ۳۹×۷٫۶۲ استفاده می کند که توسط میخائیل کلاشنیکف در جریان جنگ جهانی دوم با الهام از اولین تفنگ تهاجمی جهان یعنی اس تی جی-۴۴ طراحی شد. در سال های بعد تغییرات زیادی بر روی این سلاح صورت گرفت و در دهه ۱۹۶۰ آکاام (کلاشنیکف مدرن) و در سال ۱۹۷۴ آکا-۷۴ که کالیبر آن به ۵٬۴۵ کاهش پیدا کرده و از فشنگ ۳۹×۵٫۴۵ استفاده می کند، در ارتش شوروی جایگزین آن شد. از سال ۱۹۹۱ آکا-۷۴ام سلاح سازمانی امروزین روسیه انتخاب شده و از دهه ۱۹۹۰ ساخت سری آکا-۱۰۱ این اسلحه که از کالیبرهای دیگر استفاده می کند آغاز شد. در AK-103  بار دیگر از كالیبر مشهور ۳۹×۷٫۶۲استفاده شده است. كارآمدی این سلاح به ویژه در شرایط جوی مختلف باعث شده تا در نیروهای عملیات ویژه روسیه(Special Operations Forces) و همچنین در نیروهای ویژه پلیس روسیه (Special Police Groups) نیز به کار گرفته شود.

پایه طراحی بر اساس AK-74M قرار دارد و عمده بدنه سلاح از جنس پلیمر و قطعات پلاستیکی ساخته شده است. استفاده از همان كالیبر AK-74M برای نیروهای مسلح ایران كه سابقه طولانی در استفاده از این سلاح دارند مهم به حساب می آید.

K-103 وزنی در حدود 3 کیلو و 600 گرم داشته و طول آن 943 میلی متر است. نواخت تیر آن 600 گلوله در دقیقه و سرعت دهانه گلوله در آن 715 متر بر ثانیه است. برد موثر آن در حدود 500 متر است. این سلاح در بازار صادرات نیز حضور داشته و به هندوستان، لیبی و عربستان صادر شده است. ونزوئلا خط تولید این سلاح را از روسیه خریداری کرده است و از آن به عنوان سلاح سازمانی ارتش خود استفاده می کند. مدل AK-104 در حقیقت مدل کارابین AK-103 است که با وزنی در حدود سه کیلو و 200 گرم، طول 824 میلی متر و نواخت تیر 600 گلوله و سرعت دهانه 650 متر بر ثانیه به بازار عرضه شده است.

مدل AK-103 قابلیت نصب انواع دوربین ها از جمله دوربین دید در شب و همچنین پرتابگر نارنجك را فراهم می كند. پوشش محافظ بدنه اسلحه به شكلی است كه حداكثر مقاومت را به ویژه برای بخش های فلزی مهیا می كند. روسیه، هند، ونزوئلا، لیبی، نامیبیا و اكنون ایران دارندگان رسمی این سلاح هستند.


منبع: خبرآنلاین