تبیان، دستیار زندگی
در اوضاع سخت اقتصادی، کنار آمدن با مشکلات شغلی بیش از حد سخت به نظر می رسد . استرسی که ما همراه خود به محل کار می بریم و حتی استرسی که در محل کار منتظر ماست، طغیان می کند و بدین ترتیب کارکنان ، مدیران و کارگران همه و همه فشار مضاعفی را تجربه خواهند کرد. د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه استرس مربوط به محل کار را مدیریت کنیم؟

در اوضاع سخت اقتصادی، کنار آمدن با مشکلات شغلی بیش از حد سخت به نظر می رسد . استرسی که ما همراه خود به محل کار می بریم و حتی استرسی که در محل کار منتظر ماست، طغیان می کند. در حالی که وجود کمی استرس در زندگی روزانه عادی است، استرس زیاد سطح بهره وری را کاهش داده و از لحاظ فیزیکی و روانی صدماتی به همراه دارد.

فرآوری:ه. منفرد - بخش خانواده ایرانی تبیان
استرس

استرس

شغلی یکی از آسیب زاترین و هزینه برترین موارد موجود در سازمان ها و صنایع در سراسر دنیا شناخته می شود، همچنین به دلیل آن که فرسودگی شغلی ایجاد می کند می تواند علت  بسیاری از غیبت های کارکنان از کار، هزینه های اضافی تحمیل شده به سازمان ها برای درمان پرسنل و همچنین جایگزینی نیروی کار باشد.
استرس و اضطراب به طور کل باعث می شود بهره وری انسان کاهش پیدا کند زیرا با استرس از قدرت تمرکز تا حد قابل ملاحظه ای کم می شود. بسیاری مردم مدعی هستند که قسمت اعظم استرس های آنها مربوط به شغل شان است. استرس بخشی طبیعی از زندگی است، اما استرس بیش از اندازه می تواند علاوه بر تاثیرات مخرب بر بهره وری فرد، سلامت روح و جسم وی را نیز به مخاطره اندازد.

علائم و نشانه های استرس :

مدیران جهت افزایش بهره وری و کاهش تنش ناشی از مسائل شغلی باید ظرفیت کاری کارکنان خود را ارزیابی کنند. آموزش مهارت های روابط بین فردی و ارتباط کارمندان با یکدیگر در کاهش استرس شغلی موثر است

- احساس اضطراب، تحریک پذیری و یا افسردگی
- بی علاقگی و از دست دادن تعلقات شغلی
- کاهش تمرکز
- ناراحتی های ناحیه شکمی
- کاهش میل جنسی
- بی قراری در هنگام خواب
- خستگی مفرط حین کار
- پرش عضلات و یا سردرد
- گوشه گیری از اجتماع
- استفاده مداوم از داروهای محرک روان
دلایل متعارف پیدایش استرس مضاعف:
- ترس از بیکاری
- افزایش ساعات کاری به دلیل کاهش حقوق و مزایا
- فشار های ناشی از افزایش انتظارات ، بدون در پی داشتن رضایت اجرایی کار
- فشارهای ناشی از افزایش حداکثر بهره وری در تمام ساعات کاری
اما خوشبختانه باید گفت که استرس پدیده ای قطعا قابل کنترل و مدیریت بوده و کمتر از آنچه که شما فکر می کنید بغرنج و پیچیده است.

مدیریت زمان داشته باشید

حجم کار زیاد اغلب باعث می شود فرد احساس سردرگمی و در هم شکستگی کند. با یک کپه تکالیف روی هم انباشته شده که مشخصا نمی رسید انجام شان دهید مواجه هستید؟ یک عالمه کار که وقت برای انجام دادن شان ندارید، روی سرتان ریخته است؟ در این شرایط ضروری است وقت بگذارید و بررسی  کنید ببینید بهترین شیوه تقسیم وقت برای انجام کارها چیست.
هر روز صبح وقتی به محل کار می رسید، کارها و فعالیت های آن روز خود را برنامه ریزی کنید. در پایان روز هم حتما یک مرور و جمع بندی انجام دهید ببینید به چه کارهایی رسیدید و چه کارهایی را موفق به انجام دادن شان نشدید و در نهایت یک برنامه ریزی هم برای چند روز آینده خود داشته باشید.
همین که ایده بهتری در مورد وظایف و مسئولیت های خویش داشته باشید، کمک می کند که احساس بهتری هم در مورد کارهای خود داشته باشید.

استراحت فراموش نشود

فرق نمی کند که این استراحت یک خروج کوتاه 15 دقیقه ای از محل کار باشد یا یک تعطیلات طولانی 15 روزه، به هر شکل این استراحت و زمانی را بدون فکر کار گذراندن، لازم است و بسیار به آرامش شما کمک می کند. محل کار اغلب می تواند بر احساس استرس و تنش شما تاثیر بگذارد بنا بر این خارج شدن از آن فضا حتی برای دقایقی کوتاه می تواند برای شما آرامش به همراه داشته باشد و بتوانید با احساس بهتری در باقیمانده ساعت به کار خود ادامه بدهید.

بگویید که کمک می خواهید

اگر باسرعت حداکثر گرم کار هستید و پیوسته مشغله دارید و همین امر باعث استرس بسیاری در شما شده است، دیگر وقت آن رسیده که از کسی کمک بگیرید.
با مدیر خود در مورد حجم کارتان صحبت کنید و اگر برای خودتان کار می کنید، ممکن است سر خود را بیش از اندازه شلوغ کرده اید، در این شرایط باید با دوستان یا اعضای خانواده برای خود برنامه هایی خارج از کار بگذارید که همین گردهمایی های ساده می تواند کاهش شگرفی در میزان و سطح استرس شما ایجاد کند.

لباس راحت بپوشید

محل کار اغلب می تواند بر احساس استرس و تنش شما تاثیر بگذارد بنا بر این خارج شدن از آن فضا حتی برای دقایقی کوتاه می تواند برای شما آرامش به همراه داشته باشد و بتوانید با احساس بهتری در باقیمانده ساعت به کار خود ادامه بدهید

کارکنان جهت کاهش استرس باید از لباس های راحت و کفش مناسب استفاده کنند تا هنگام کار با تنش ناشی از این موارد مواجه نشوند. همچنین انجام ورزش صبحگاهی در کاهش استرس شغلی موثر است. افراد علاوه بر ورزش های صبحگاهی سعی کنند تا به ازای هر یک یا دو ساعت کار جهت کاهش تنش های جسمانی نرمش های کششی انجام دهند. همچنین انجام ورزش روزمره که سه بار در هفته و هر بار به مدت یک و نیم ساعت است، نقش موثری در کاهش استرس به ویژه استرس شغلی دارد. این رویه باید بیش از 6 ماه به طول انجامد.
 انجام 5 دقیقه آرمیدگی عضلانی (ریلکسیشن) و کاهش مصرف دخانیات، قهوه، چای سیاه و افزایش مصرف چای سبز و گل گاو زبان نقش موثری در کاهش تنش های شغلی دارد.  یکی از تنش های کارمندان اداری نماز پیش از نماز بعدی است بنابراین جهت کاهش استرس شغلی می توانیم نماز را در دقایق اول آن بخوانیم.

و در آخر وظیفه مدیران در کاهش استرس

مدیران جهت افزایش بهره وری و کاهش تنش ناشی از مسائل شغلی باید ظرفیت کاری کارکنان خود را ارزیابی کنند. آموزش مهارت های روابط بین فردی و ارتباط کارمندان با یکدیگر در کاهش استرس شغلی موثر است. همچنین سازمان ها باید برای کارکنان خود دوره هایی ترتیب دهند که استرس شغلی و شاخص های آن را شناسایی کنند. زمانی که این شاخص ها شناسایی شوند افراد می توانند با اقدامات ساده استرس خود را کاهش دهند.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.