تبیان، دستیار زندگی

دود قلیان خطرناک‌تر از دود سیگار

در حالی که بسیاری از استفاده‌کنندگان قلیان معتقدند خطر قلیان کمتر از سیگار است، ولی باید گفت استعمال قلیان همانند کشیدن سیگار خطراتی را برای سلامتی فرد در پی دارد. قلیان هم مشابه سیگار مواد مخدر نیکوتین‌دار را وارد بدن می کند و اثر سمی بر جای می‌گذارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

دود قلیان، تنباکو، سیگار،
در سال های اخیر استفاده از قلیان در سراسر جهان به ویژه در بین دانشجویان و جوانان کالج ها افزایش یافته است. در یک بررسی در یکی از دانشگاه های ایالات متحده ی امریکا مشخص شد 25 درصد از پسران و 21 درصد از دختران قلیان می‌کشند. همچنین مصرف قلیان در بین نوجوانان دبیرستانی و راهنمایی در این کشور دو برابر شده است.

بسیاری از مصرف کنندگان قلیان معتقدند مصرف سیگار خطرناک‌تر از مصرف قلیان است و با قلیان کشیدن فرد کمتر در برابر بیماری‌های مربوط به استعمال دخانیات قرار می‌گیرد، در حالی که دود قلیان حاوی بسیاری از سموم مضر مشابه سیگار بوده و تقریبا همه‌ی متخصصان آن را خطرناک‌تر هم می‌دانند.

دود قلیان حاوی سمومی است که با سرطان ریه، مشکلات تنفسی، وزن کم نوزاد هنگام تولد و بیماری‌های دهان و دندان در ارتباط است.

با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی، در یک بار قلیان کشیدن دود و مواد مضری که بدن فرد کسب می‌کند بیشتر از سمومی است که یک فرد سیگاری در یک دوره‌ی طولانی مصرف سیگار به بدن وارد می‌کند.

همچنین با توجه به روش‌های مختلف سیگار کشیدن مانند نوع پوک زدن، تنفس عمیق و طول مدت کشیدن سیگار، افرادی که قلیان می‌کشند غلظت بالاتری از همان سموم سیگار را جذب بدن می‌کنند.

 به دلیل ورود حجم بالایی از مونوکسید کربن به بدن در هر بار قلیان کشیدن، بسیاری این عمل را شبیه مکیدن اگزوز ماشین و یا وارد شدن به یک اتاق با یک دیگ بخار معیوب می‌دانند. مونوکسید کربنی که در هر جلسه قلیان وارد بدن فرد می‌شود، حدود پنج برابر بیشتر از سیگار است


دود قلیان و سرطان

ذغال چوب که برای گرم کردن تنباکو استفاده می‌شود، موجب افزایش خطر ابتلا به مشکلات سلامتی می‌شود، آن هم به دلیل حجم بالایی از کربن مونوکسید، فلزات و مواد شیمیایی سرطان زایی که با هر بار پوک زدن وارد بدن می‌شوند.

در هر ساعت قلیان کشیدن حدود 200 پاف صورت می‌گیرد، اما در همین مدت سیگار کشیدن تنها 20 پاف انجام می‌گیرد. حجم دود استنشاق شده در یک جلسه قلیان کشیدن 90000 میلی لیتر می باشد، در حالیکه در رابطه با سیگار این حجم 500 تا 600 میلی لیتر است.

قلیان مضرتر از سیگار

ممکن است قلیان را نمادی از فرهنگ خاورمیانه بدانند، اما همین ابزار امروزه به یک مد در بین جوانان کشورهای اروپایی و امریکا نیز تبدیل شده است.

به دلیل ورود حجم بالایی از مونوکسید کربن به بدن در هر بار قلیان کشیدن، بسیاری این عمل را شبیه مکیدن اگزوز ماشین و یا وارد شدن به یک اتاق با یک دیگ بخار معیوب می‌دانند. مونوکسید کربنی که در هر جلسه قلیان وارد بدن فرد می‌شود، حدود پنج برابر بیشتر از سیگار است.

قلیان میوه‌ای هم ناسالم است

قلیان دارای طعم‌هایی مانند کاپوچینو، سیب، نعنا و خربزه می باشد و اغلب افراد آن را به عنوان یک جایگزین بی‌ضرر برای سیگار می‌پندارند. بسیاری از مردم نمی‌دانند که طعم دار کردن قلیان از خطرات آن نمی‌کاهد.

سوالات رایج

- آیا به دلیل وجود آب، قلیان بی‌ضررتر از سیگار است؟

خیر، آب نمی‌تواند دود حاوی مواد مضر را پاک سازی کند. دود قلیان و سیگار هر دو حاوی مونوکسیدکربن، سرب، آرسنیک، نیکوتین و قطران هستند. آرسنیک به عنوان سم موش استفاده می‌شود و مونوکسید کربن را می‌توان به عنوان یک گاز مرگبار در اگزوز اتومبیل ها پیدا کرد. سرب هم یک نوروتوکسین است و حتی مقدار کم آن می‌تواند به سیستم عصبی آسیب برساند.

- آیا قلیان می‌تواند اعتیاد آور باشد؟

بله، به همان دلیل که قلیان هم دارای موادی همچون سیگار است و نیکوتین موجود در آن می‌تواند موجب وابستگی بدن فرد شود. همچنین افرادی که می خواهند قلیان را ترک کنند دقیقا همان علائم ترک سیگار را بروز می دهند.

 -اثرات طولانی مدت قلیان بر سلامتی چیست؟

با توجه به شباهت قلیان به سیگار این احتمال وجود دارد که بسیاری از بیماری‌های مرتبط با سیگار در ارتباط با قلیان هم باشد. آسیب‌های ریه، مشکلات تنفسی، سرطان دهان، سرطان ریه، سرطان مثانه و حمله ی قلبی از آسیب‌های این دو هستند. به علاوه استفاده مشترک از نی قلیان در بین دوستان و افراد یک جمع می‌تواند میکروب‌های مضری مانند باکتری سل (مایکوباکتریوم توبرکلوزیس) و ویروس تبخال (هرپس) را بین آن‌‌ها منتقل نماید.

- آیا قرار گرفتن در معرض دود قلیان دیگران هم برای ما مضر است؟

بله، تنفس هوایی که دود قلیان در آن پراکنده است، به دلیل پخش شدن مواد شیمیایی می‌تواند برای دیگران مضر و حتی کشنده باشد. کودکانی که والدین آن‌‌ها قلیان می‌کشند، بیش از سایر کودکان در معرض ابتلا به عفونت ریه قرار می‌گیرند.

- اگر یک زن باردار قلیان بکشد ممکن است بر روی نوزادش اثر بدی بگذارد؟

بله، مونوکسید کربن و سایر مواد شیمیایی قلیان از راه خون مادر به جنین منتقل شده و می‌تواند بر رشد آن اثر سوء بگذارد.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.