تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ایجاد بام باغ از فضاهای بلا استفاده و بی روح ساختمان های شهری در جهت ایجاد لکه های سبز بود. علاوه بر این، هدف دیگر این پژوهش آشتی دوباره شهرهای آلوده و پر از ساختمان های بلند با طبیعت و تغییر چشم انداز شهری بود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار و اسلامی

طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار و اسلامی

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار و اسلامی
نام ارائه دهنده/دهندگان: هدیه یوسفی، سارا مقدم
 زمینه و نوع پروژه: هنر و معماری
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: فرزانگان 6

چکیده

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ایجاد بام باغ از فضاهای بلا استفاده و بی روح ساختمان های شهری در جهت ایجاد لکه های سبز بود. علاوه بر این، هدف دیگر این پژوهش آشتی دوباره شهرهای آلوده و پر از ساختمان های بلند با طبیعت و تغییر چشم انداز شهری بود.

مقدمه

ایجاد این ساختمان ها در شهر های پر جمعیت برای جذب توریسم و افزایش زیبایی شهرهای سرشار از آلودگی های متفاوت از جمله آلودگی صوتی و آلودگی هوا است.

درختان علاوه بر زیبایی و تولید گاز از فتوسنتز می توانند آلودگی صوتی را تا حد قابل توجهی کم کنند، که در این پژوهش از فضای سبز و درخت کاری استفاده زیادی شده است.

ساختمان اصلی هتل پروژه دانش آموزان به صورت دایره و گرد بود. استفاده از دایره به دلیل خواص بی نظیر این شکل هندسی بود.

یکی از نمادهایی که دایره دارد نشان دادن گذر عمر و گذشت زمان است، علاوه بر آن دایره به علت نداشتن زاویه آرامش می دهد.

طبق آمار گرفته شده در سال 2014 درصد توریسم های ساختمان ها و به طور کل بنا هایی که احترام به سایت و احترام به طبیعت بیشتری داشتند، جذب توریسم بیشتری هم کردند.

دانش آموزان در این پژوهش هتلی با رویکرد معماری پایدار و با الهام از طرح اولیه یک درخت را انتخاب کردند.

شکل ظاهری بنای مورد نظر در این پروژه متفاوت از شکل معمولی و همیشگی ساختمان های دیگر است. به چند علت:

1. تراس های این بنا و پنجره ها به حالت دورانی، چرخشی و به موازات هم چیده شده اند که زیبایی چشم گیری به حجم گرد و یکنواخت اولیه داده است.

2. آسانسور خارجی و شیشه ای در کنار هتل وجود دارد که برای رسیدن به در اصلی ورودی یعنی لابی هتل از آن استفاده شود. این آسانسور گرد و شیشه ای تا طبقه یازدهم بالا می رود.

سپس بخش افقی را دارد که به لابی می رود؛ برای عبور و مرور در طبقات داخلی می بایست از آسانسور داخلی و همیشگی ساختمان ها استفاده نمود و البته برای مواقع اظطراری مثل زلزله می توان از درب مخفی طبقه اول و پله های اظطراری استفاده کرد.

3. 3 طبقه بالای ساختمان با مساحت هایی از کوچک به بزرگ وجود دارند که بالاترین آن ها لابی، طبقه زیرین کافی شاپ و رستوران است. بزرگترین طبقه بعد آن فروشگاهی برای خرید وسایل مورد نظر یا سوغاتی برای توریسم ها وجود دارد.

4. فضای بیرونی طبقه کافی شاپ و رستوران، برای پیاده روی در فضای آزاد برای میهمانان مناسب است.

دانش آموزان در پژوهش حاضر ماکت هتل را طراحی کردند و سپس اقدام به ساخت ماکت با فوم کردند.

مهارت های کسب شده

1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه:مهدی رحمانی، تنظیم:نیلوفر یاقوتی