تبیان، دستیار زندگی
امروز هجدهم مردادماه، سالروز طراحی عملیات «فتح 9» است که در سال 1366 باهدف انهدام یگان های دشمن در عمق خاک کردستان عراق به اجرا درآمد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از فتوحات قرارگاه رمضان

امروز هجدهم مردادماه، سالروز طراحی عملیات «فتح 9» است که در سال 1366 باهدف انهدام یگان های دشمن در عمق خاک کردستان عراق به اجرا درآمد.

فرآوری: صادق جعفری- بخش فرهنگ پایداری تبیان

فتح 9


از آن زمان که همکاری با معارضان کرد عراقی، به ویژه «اتحادیه میهنی کردستان عراق» به رهبری «جلال طالبانی» مدنظر فرماندهان عالی رتبه جنگ جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت قرارگاه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نام قرارگاه رمضان نیز بدین منظور تقویت شد.
سال 1366 به عنوان هفتمین سال جنگ جمهوری اسلامی ایران و رژیم بعثی عراق، سال پرکار و پر از فراز و نشیبی برای نیروی زمینی سپاه پاسداران و به ویژه «قرارگاه برون مرزی رمضان» در جبهه شمالی و کردستان عراق بود.

فتح 9


یکی از ده ها عملیات نامنظم و تهاجمی این سال، «عملیات نامنظم فتح 9» بود. سلسله عملیات های «فتح» برای نفوذ و ضربه زدن در عمق جبهه و خاک دشمن بعثی طراحی شد و به اجرا درآمد.

هدف طرح مانور عملیات فتح 9  انهدام یگان های دشمن در عمق خاک کردستان عراق بود که به اشراف نیروهای خودی بر راه شهرهای حلبچه، سید صادق و خرمال عراق دست یابند. این طرح با هدایت و برنامه ریزی قرارگاه عملیاتی و برون مرزی   رمضان  از نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همکاری معارضان کرد عراقی به انجام رسید. عملیات «فتح 9» در شامگاه 18 مردادماه سال 1366 و با رمز «یا رسول الله (ص)» آغاز شد و طی آن مناطق و تأسیساتی بدین شرح آزاد شدند:
روستاهای «احمدآوا»، «زلم»، «بلانیه»، «حنورنوازان»، «بانی شار»، «میرپور» و «آموره» و تعدادی از ارتفاعات.
همچنین نیروهای ایرانی توانستند راه آسفالته سه شهر «سید صادق»، «حلبچه»، «خرمال» را زیر دید و تیررس خود قرار دهند و 20 دستگاه خودروی نظامی را منهدم کنند. علاوه بر این یک انبار بزرگ مهمات و شماری سلاح نیمه سنگین منهدم و تعداد 440 تن کشته، زخمی و اسیر شدند.

فتح 9

این طرح با هدایت و برنامه ریزی قرارگاه عملیاتی و برون مرزی رمضان از نیروی زمینی سپاه پاسداران و همکاری معارضان کرد عراقی طی پنج روز در منطقه شهر خرمال عراق به انجام رسید

این طرح با هدایت و برنامه ریزی قرارگاه عملیاتی و برون مرزی رمضان از نیروی زمینی سپاه پاسداران و همکاری معارضان کرد عراقی طی پنج روز در منطقه شهر خرمال عراق به انجام رسید.
در عملیات نامنظم فتح 9 که علیه نیروهای متجاوز عراقی صورت گرفت، نیروهای خودی با شبیخون های متعدد، آرامش دشمن را سلب و روحیه آن ها را به شدت تضعیف کردند.
در این اقدام، ضمن اجرای عملیات روانی علیه دشمن بعثی، مناطق و تأسیسات مهمی آزاد شدند.


منابع: ایسنا/خبرنگاران جوان