تبیان، دستیار زندگی
ما به مناسبت های مختلف به یکدیگر هدیه می دهیم. هدایایی مثل هدیه تولد یا هدیه روزی با عنوان خاص که به اطرافیان مان مرتبط باشد،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«هدیه»دادن از بروز افسردگی جلوگیری می‌کند!

هدیه دادن

نی‌نی سایت: نداسادات بنی کمالی/ ما به مناسبت‌های مختلف به یکدیگر هدیه می‌دهیم. هدایایی مثل هدیه تولد یا هدیه روزی با عنوان خاص که به اطرافیان‌مان مرتبط باشد، مانند روز معلم یا روز کارگر یا روز پزشک و... یا هدیه سال نو که عیدی نامیده می‌شود و بیشتر از طرف بزرگ‌ترها به کوچک‌ترها داده می‌شود. همه ما خاطره‌‌های شیرینی از هدیه‌‌هایی که گرفته‌‌ایم و داده‌‌ایم در گوش‌ه‌ای از ذهن‌مان داریم که با یادآوری آن، لبخند زیرپوستی روی صورت‌مان نقش می‌‌بندد و سرمست‌مان می‌کند. اما شاید به این فکر نکرده باشیم که هدیه دادن و هدیه گرفتن چه تاثیری می‌تواند روی روان خودمان و اطرافیان‌مان داشته باشد.

هدیه‌دادن از چه موقع باب شد؟
هدیه دادن یکی از رسومی است که از گذشته در فرهنگ ایرانیان بوده است. کوچک‌ترهایی که در مناسبت‌های خاص مانند سال نو برای دست‌بوسی نزد بزرگ‌ترها می‌رفتند از بزرگ‌ترها هدیه کوچکی را به عنوان شادباش دریافت می‌‌کردند و برایشان نه اندازه و نوع هدیه بلکه شادی که از هدیه دادن و هدیه گرفتن حاصل می‌‌شد، مهم بود.
این رسم از دیرباز مورد توجه افراد بوده و به اندازه قدمت تمدن انسان سابقه دارد. در حقیقت هزاران سال است که مردم با به راه انداختن مراسم و جشن‌‌های مختلف به یکدیگر هدیه می‌‌دهند. بنا به تحقیقات انجام شده هدیه بخش مهمی از روابط و تعاملات جوامع انسانی را در بر می‌گیرد و تعریف مشخصی از این روابط ایجاد می‌کند. هدیه پیوند بین اعضای خانواده و دوستان و حتی طرف‌‌های کاری و تجاری را محکم می‌کند.

چرا به هم هدیه می‌دهیم؟
مردم وقتی به یکدیگر هدیه می‌دهند اول از همه نشان می‌‌دهند که برای یکدیگر ارزش قائل هستند و به یکدیگر اهمیت می‌‌دهند. همچنین موجب می‌‌شود به یکدیگر بیشتر فکر کنند و توجه نشان دهند. اگرچه مفهوم هدیه در فرهنگ‌‌های مختلف، گاهی متفاوت است اما در اصل نشان دهنده توجهی است که افراد به یکدیگر ابراز می‌‌کنند و باعث شادی افراد می‌شود. فرقی هم نمی‌کند که جشن تولد باشد یا عید نوروز و یا مراسم فارغ‌التحصیلی.


روانشناسان چه می‌گویند؟
در حقیقت هدیه دادن و گرفتن، باعث ترشح هورمون "سروتونین" می‌‌شود که در مغز افراد تنظیم کننده حالات روحی‌‌شان است. طبق یافته‌‌های جدید افرادی که عیدی و یا هدیه می‌دهند بیش از افرادی که آن را دریافت می‌کنند در خود احساس رضایتمندی و شادی می‌کنند.
تحقیقات نشان داده که هدیه دادن به‌مراتب بیش از گرفتن آن شادی‌‌آور است و وقتی این عمل به عادتی در زندگی تبدیل شود، مسلما می‌‌تواند جلوی افسردگی را بگیرد. زیرا فرد هدیه‌دهنده از اینکه توانسته دیگری را شاد کند احساس با ارزش بودن می‌‌کند. در واقع هدیه دادن را می‌توان در ردیف کارهای نوع دوستانه قرار داد. به ویژه زمانی که این کار بدون چشم‌داشت و توقع تلافی و جبران انجام شود، بسیار فرح بخش است.



نی نی سایت
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.