تبیان، دستیار زندگی
محسن فریدی، مدیر کل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی و بلایای طبیعی آموزش و پرورش به خبرگزاری ایلنا گفت: اخیراً ماده مخدر نشئه کننده ای تحت عنوان "پان" در مناطق مرزی شرق کشور وارد شده که مصرف آن اثرات مخربی را به دنبال دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آدامس های مخدر وارد کشور شده


محسن فریدی، مدیر کل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی و بلایای طبیعی آموزش و پرورش به خبرگزاری ایلنا گفت: اخیراً ماده مخدر نشئه کننده ای تحت عنوان "پان" در مناطق مرزی شرق کشور وارد شده که مصرف آن اثرات مخربی را به دنبال دارد.

وی افزود: این ماده ی مخدر به شکل آدامس و خوشبو کننده دهان تهیه شده و در بسته بندی های خاص و پیچیده شده در دستمال، از کشورهای افغانستان و پاکستان وارد استان های مرزی شده است.

فریدی، با اشاره به این که ماده مخدر "پان" تنها در مناطق مرزی یافت می شود، خاطر نشان کرد: ماده مخدر "پان" هنوز به مناطق مرکزی و ابر شهرهای کشور وارد نشده است و مدارس به این ماده آلوده نشده است.

مدیر کل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی و بلایای طبیعی آموزش و پرورش یادآور شد: ماده مخدر "پان" که ریشه گیاهی دارد، آثار مخربی به همراه خواهد داشت و مشکلات جسمی برای مصرف کنندگان ایجاد می کند.

به گفته وی، در حال حاضر ماده مخدر "پان" به مدارس کشور، حتی مدارس مناطق مرزی وارد نشده است، اما با توجه به گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف چنین موادی باید پیشگیری های لازم در این زمینه به عمل آید.

این ماده ی مخدر دست ساز با عنوان "پان" ماده ای غلیظ و سرخ رنگ است که از برگ درخت مخصوصی تهیه می شود و در قالب پودر آدامس، پاستیل و با طعم و مزه های مختلف گیاه نعناع و میوه عرضه می گردد و با قیمت پایین به فروش می رسد.

وی با اشاره به اینکه هشداری در مورد مصرف آدامس های پان در مدارس تهران ارائه نشده است، افزود: آموزش و پرورش به طور کلی هشدارهای مربوط به مصرف قرص برنج و سایر قرص های روان گردان را در مدارس ارائه کرده است.

این در حالی است که بسیج دانش آموزی حوزه مقاومت 37 شهید نواب صفوی آموزش و پرورش منطقه 19 بروشورهای آموزشی در زمینه آدامس های پان را در مدارس توزیع کرده است.

در این بروشورها آمده است: « ماده ی مخدر جدیدی با طعم های مختلف میوه ای و قیمت پایین به بازار آمده است که پیش از همه نوجوانان در معرض تهیه و مصرف این ماده قرار دارند. »

لازم به ذکر است این ماده ی مخدر که بیشتر جوانان 15 تا 20 سال را تهدید می کند، از کشورهای پاکستان و افغانستان وارد سیستان و بلوچستان می شود و به عنوان خوشبو کننده ی دهان و آدامس مورد استفاده قرار می گیرد.

احساس گیجی و ضعف، بی حالی، از دست دادن تعادل رفتاری و حرکتی و ایجاد مشکلات کلیوی، از عمده ترین عوارض مصرف این ماده مخدر است.


*مطالب مرتبط :

قرص های شادی بخش

آیا اکستازی را می شناسید؟

خطر، در كمین است

عطش مرگ

عوارض زیانبار و كشنده قرص اكستاسی

بی خبری از مصرف قرص های اكستازی

اكستاسی ؛ عامل نشاط یا سبب مرگ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.