تبیان، دستیار زندگی
پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش بود که: آیا شربت تهیه شده از گیاهان اسطوخودوس، سنبل الطیب، بابونه و قهوه تاثیر مناسبی در کاهش استرس دارد؟ برای جلوگیری از خواب آلودگی از قهوه استفاده کردند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داروی ضد استرس

داروی ضد استرس

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: داروی ضد استرس
نام ارائه دهنده/دهندگان: آذین شعبان زاده، هلیا شجاعی، سارا دهقان میری
 زمینه و نوع پروژه: علوم زیستی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: فرزانگان 6

چکیده

پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش بود که: " آیا شربت تهیه شده از گیاهان اسطوخودوس، سنبل الطیب، بابونه و قهوه تاثیر مناسبی در کاهش استرس دارد؟ " برای جلوگیری از خواب آلودگی از قهوه استفاده کردند. همین طور به دلیل تلخی گیاهان مورد استفاده به دارو مقداری شکر مصنوعی (شکری که قند کمتری نسبت به شکر معمولی دارد) اضافه کردند.

مقدمه

زندگی در دنیای امروز انسان را به شدت تحت فشارهای جسمی به ویژه روانی قرار داده است. کم کردن این فشارها یکی از دغدغه های اصلی مراکز تحقیقاتی است. یکی از این فشار ها استرس است.

استرس مسئله ای مهم است که ما در هر سنی ممکن است دچار آن می شویم، البته استرس تا حدی لازم است تا ما در کارهایمان جدی باشیم ولی استرس بیش از حد باعث می شود دچار بیماری های مختلفی از جمله بیماری های قلبی، ریوی، پوستی و ... شویم.

استرس مداوم روی انعطاف پذیری روحی و ذهنی، دقت و همچنین حافظه کوتاه مدت و ... تاثیر منفی می گذارد. بنابراین دانش آموزان در پژوهش حاضر به دنبال راه حلی برای برطرف کردن این تاثیرات منفی بودند.

به دلیل اینکه دارو های بسیاری به شکل هایی از قبیل قرص، کپسول، تزریقی و... ساخته شده اند که اکثراً متشکل از مواد شیمیایی اند، در طولانی مدت تأثیر می گذارند، عوارض زیادی دارند و همین طور برای همه سنین قابل استفاده نیستند.

این مسئله موجب شد تا دانش آموزان تصمیم به ساخت شربت گیاهی گرفتند که نسبت به دارو های شیمیایی دیگر عوارض کمتری دارد، دارای طعم نسبتا خوشایندی است و به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی برای همه سنین قابل استفاده است.


پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش بود که: " آیا شربت تهیه شده ازگیاهان اسطوخودوس، سنبل الطیب، بابونه و قهوه تاثیر مناسبی در کاهش استرس دارد؟ " برای جلوگیری از خواب آلودگی از قهوه استفاده کردند. همین طور به دلیل تلخی گیاهان مورد استفاده به دارو مقداری شکر مصنوعی (شکری که قند کمتری نسبت به شکر معمولی دارد) اضافه کردند.

مراحل انجام کار:

در ابتدا به دنبال ایده ای نو و مناسب گشتند و تصمیم به ساخت دارویی ضد استرس گرفتند. آن ها در مرحله دوم برای پی بردن به این که داروی مورد نظر را به چه صورتی تهیه کنند، از منابعی مانند کتاب های پزشکی (مانند کتاب پزشک اول) و سایت های مختلفی اطلاعاتی را به دست آوردند و پس از بررسی انواع مختلف دارو تصمیم گرفتند دارو را به صورت شربت و عصاره ای از گیاهانی که دارای خواص ضد استرس بودند تهیه کردند.

بعد دربار گیاهانی که برای از بین بردن استرس و اضطراب مناسب بود اطلاعاتی را جمع آوری کرده و خواص هر کدام از گیاهان را به دست آوردند. در گام بعد پس از بررسی خواص گیاهان مورد نظر، گیاهانی را که دارای زیان های کمتری نسبت به گیاهان دیگر داشتند را انتخاب کردند. این گیاهان عبارت بودند از: اسطوخودوس، سنبل الطیب، بابونه و قهوه.


باتوجه به اینکه گیاهانی را که دانش آموزان برای ساخت این دارو انتخاب کردند، دارای مز   تلخی بودند تصمیم گرفت که در ساخت این دارو از شکر برای از بین بردن تلخی محلول استفاده کردند. آن ها در گام بعد عصاره گیری کردند.

روش عصاره گیری آن ها به شرح زیر بود:

1. برای شروع ساخت عصاره از هر کدام از گیاهان سنبل الطیب، اسطوخودوس، بابونه و قهوه به انداز   100 گرم تهیه کردند.

2. سپس هر کدام از گیاهان را خشک کرده و گیاهان خشک شده را به صورت پودر و خرد شده در آوردند.

3. در آزمایشگاه پودرهای گیاهان را به درون 4 عدد بشر ریختند و در هر ظرف با استفاده از استوان   مدرج به انداز   500 میلی لیتر آب ریختند و محلول را هم زدند.

4. پس از مخلوط کردن پودر گیاهان همراه با آب، ظرف ها را در مکانی که دارای دمای 37 درج   سانتی گراد بود قرار دادند.

5. پس از گذشت 24 ساعت عصاره ها به دست آمدند و در ظرف آب موش به انداز   20% از عصاره ها و آب ریختند و در اختیار موش قرار دادند.

6. برای جلوگیری از، از بین رفتن عصاره های باقی مانده، هر کدام از آن ها را در مکانی خنک (مانند یخچال) قرار دادند.

داروی ضد استرس
داروی ضد استرس

بعد از تهیه عصاره ها دانش آموزان اقدام به تهیه ماز و بررسی تاثیر دارو کردند.

1. برای پی بردن از تاثیر دارو بر موش از وسیله ای به نام ماز استفاده کردند. دانش آموزان برای ساخت ماز در ابتدا دربار   چگونگی ساخت این وسیله اطلاعاتی را جمع آوری کردند و متوجه شدند که ماز استرس به شکل به علاوه است.

2. پس از به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز دربار ماز به نحو ساخت آن پی بردند و تصمیم گرفتند از چوب نازک و سبک برای ساخت ماز استفاده کنند.

3. سپس با توجه به نسبت اندازه های قطعات دستگاه ماز، قطعات آن را برش زدند.

4. در این مرحله با توجه به ساختمان آن قطعات را با استفاده از میخ و منگنه به یک دیگر متصل کردند.

5. در گام بعد برای بررسی تاثیر دارو، موش رت و غذای آن را در دستگاه ماز قرار دادند و عکس العمل موش را در دو حالت قبل و بعد از مصرف دارو بررسی کردند.

مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی،تنظیم:نیلوفر یاقوتی