تبیان، دستیار زندگی
هر چند که درآمد سه ماهه دوم سال جاری صنعت پتروشیمی عربستان با بهره مندی تولید کنندگان از مزایای قیمتهای بی ثبات نفت از میزان پیش بینی ها فراتر رفته، اما بعید است که شرکت های پتروشیمی این کشور در نیمه دوم سال جاری نیز به همین اندازه خوش اقبال باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایان دوران اوج پتروشیمی عربستان

پتروشیمی عربستان

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز از دوبی گزارش داد که هر چند که درآمد سه ماهه دوم سال جاری صنعت پتروشیمی عربستان با بهره مندی تولید کنندگان از مزایای قیمتهای بی ثبات نفت از میزان پیش بینی ها فراتر رفته، اما بعید است که شرکت های پتروشیمی این کشور در نیمه دوم سال جاری نیز به همین اندازه خوش اقبال باشند.

این در حالیست که سود سه ماهه دوم سال ٢٠١٦ صنعت پتروشیمی عربستان سعودی، از میزان پیش بینی ها فراتر رفت.

با وجود آنکه مجموع سود ١٤ شرکت پتروشیمی ثبت شده در بورس عربستان در دوره آوریل تا ژوئن که در دو هفته گذشته اعلام شده، با کاهش به میزان تا یک پنجم نسبت به دوره مشابه سال گذشته (٢٠١٥)، به شش میلیارد و ٨٠٠ میلیون ریال (یک میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار)، رسیده ، اما از حد انتظار تحلیلگران که به طور میانگین سقوط ٤٠ درصدی سود آن ها را پیش بینی کرده بودند، فراتر رفته است.

دو شرکت پتروشیمی عربستان در حالی سود بردند که تحلیلگران برای آنها زیان دهی پیش بینی کرده بودند. شرکت سعودی کیان وابسته به صنایع پایه سعودی (سابیک) با ثبت سود خالص بالغ بر ٩١ میلیون ریال (٢٤ میلیون و ٣٠٠ هزار دلار)، به پنج دوره سه ماه پیاپی زیان پایان داد و پا را از ارزیابی میانگین زیان ١٨٤ میلیون و ٢٠٠ هزار ریالی توسط تحلیلگران، فراتر گذاشت.

این خبر خوبی برای بازار سهام عربستان سعودی بود که شرکت های پتروشیمی حدود یک چهارم ارزش سرمایه گذاری در بورس را که بالغ بر ٣٨٥ میلیارد دلار است، تامین می کنند.

بخش پتروشیمی عربستان سعودی از دو سو تحت فشار قرار دارد: نخست قیمتهای پایین مواد پتروشیمی و رقابت که موجب کاهش مجموع درآمد آن به میزان ١٦ درصد در سه ماهه دوم مطابق با پیش بینی تحلیلگران شده است.

این در حالیست که هزینه های صنعت پتروشمی به علت کاهش یارانه خوراک و مواد اولیه، سوخت و قیمت برق توسط دولت که به علت قیمتهای پایین نفت دچار کسری بودچه هنگفتی شده، در حال افزایش است و انتظار می رود میزان یارانه ها اختصاص یافته توسط دولت در سالهای آتی بیشتر کاهش یابد که موجب کاهش مزیت هزینه های شرکت های پتروشیمی سعودی نسبت به رقیبان خارجی می شود.

اما تاکنون روند قیمت نفت به نفع شرکت های پتروشمی بوده است. قیمت هر بشکه نفت خام شاخص برنت در سه ماهه نخست سال ٢٠١٦ هنگامی که بسیاری از شرکتها خوراک و مواد اولیه می خریدند، در حدود ٣٠- ٣٥ دلار بود که موجب پایین ماندن قیمتهای مواد اولیه شده بود. در همین حال بازگشت قیمت های نفت به طیف ٤٠ تا ٥٠ دلار در سه ماهه دوم به این شرکت ها امکان فروش محصولات تولید شده با این مواد اولیه را با حاشیه سود مناسب داد.

به گزارش الجزیره کاپیتال، شرکت ملی صنعتی سازی عربستان پس از پنج دوره سه ماهه زیان، به سوددهی رسید که به علت گسترش زیاد فعالیت در تولید فرآورده های مشتق شده از پروپان بود. در حالی که قیمت پروپان سعودی در سه ماهه دوم سال جاری در مقایسه با سه ماهه نخست ٤,٤ درصد افزایش یافت، قیمت های پروپیلن که محصول نهایی به شمار می رود، حدود ١٣.٥ درصد بالا رفت.

سابیک که بزرگترین شرکت پتروشیمی عربستان به شمار می رود از کاهش ٢٣,٢ درصدی سود در سه ماهه دوم و رسیدن آن به چهار میلیارد و ٧٤٠ میلیون ریال خبر داد که بازهم از میزان انتظار تحلیلگران که سه میلیارد و ٩٢٠ میلیون ریال بود، فراتر بود.

این در حالیست که به گفته تحلیلگران، ادامه چنین روند صعودی در ماه های آتی بعید است، زیرا قیمت برنت از اول ‍ژ‍وئن روند کاهشی پیدا کرده و اکنون در مقایسه با ٥٠ دلار در میانه سال جاری، حدود ٤٥ دلار برای هربشکه است.

به گفته ایاذ غلام رئیس پژوهش در موسسه ان سی بی کاپیتال، تثبیت قیمتهای نفت، حاشیه های سود را تنظیم خواهد کرد و دوباره آنها را کاهش خواهد داد.

ساتتوش بالاکریشنان تحلیلگر موسسه ریاش کاپتیال نیز گفت که به نظر من درآمدهای شرکت های پتروشیمی عربستان در کل سال ٢٠١٦ کاهش خواهد یافت، گرچه بعید است که این کاهش به اندازه سقوط سه پنجمی درآمدهای این شرکت ها،‌ در سال ٢٠١٥، شدید باشد.

عربستان سعودی بزرگترین تولید و صادر کننده نفت خام در میان ١٤ عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) است.



ISNA News Feed

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .