تبیان، دستیار زندگی
استفاده از مواد ضد عرق و ضد بو (دئودرانت ها و مام ها) باعث کوچک شدن سلول های عرق می شوند و ترشحات عرق را کم می کنند، لذا استفاده از مواد مذکور که دارای نشان استاندارد و تاییدیه باشند، در بر طرف کردن بوی بد عرق تاثیر به سزای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلوگیری از بوی بد عرق


استفاده از مواد ضد عرق و ضد بو (دئودرانت ها و مام ها) باعث کوچک شدن سلول های عرق می شوند و ترشحات عرق را کم می کنند، لذا استفاده از مواد مذکور که دارای نشان استاندارد و تاییدیه باشند، در بر طرف کردن بوی بد عرق تاثیر به سزایی خواهند داشت.

دکتر غلامحسین غفارپور، متخصص بیماری های پوست و مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با ایسنا واحد علوم پزشکی ایران اظهار داشت: پوست بدن در تنظیم دمای بدن تاثیرگذار است. پوست از طریق مغز، فرمان ترشح عرق را به غدد عرق صادر می کند و با تعریق آب بدن، گرمای درونی آن خارج شده و به این ترتیب با حفظ دمای داخلی، از اعضای درون بدن محافظت می شود.

وی با اشاره به این که در بدن هر انسان بین یک میلیون و 600 تا چهار میلیون غده ی عرق موجود است، افزود: برخی از غدد چربی به نام « آپوکرین » در برخی نقاط بدن، از جمله زیر بغل به وفور وجود دارند و باعث بوی بد زیر بغل می شوند.

دکتر غفارپور ادامه داد: ترشحات این غدد بی رنگ و بو هستند، اما وقتی زیر بغل فرد قرار می گیرند، پروتئین آنها تحت تاثیر یک سری از باکتری ها تجزیه شده و بوی بد را به وجود می آورند.

استحمام روزانه برای از بین بردن میکروب ها، استفاده از مواد ضد عرق و ضد بو و همچنین تعویض لباس ها به صورت روزانه مناسب ترین راه از بین بردن این مشکل خواهد بود.

این متخصص بیماری های پوست همچنین در خصوص بوی بد پا در افراد اظهار داشت: کف پا از وجود این غدد چربی عاری است، اما دارای یک لایه شاخی ضخیم است که در خارجی ترین بخش پا قرار دارد. این بخش که پروتئینی است تحت تاثیر همان فرآیند زیر بغل قرار گرفته و پس از تجزیه، باعث ایجاد بوی بد پا می شود.

وی در خصوص از بین بردن و جلوگیری از ایجاد این مشکل در افراد توصیه کرد: بهتر است لایه شاخی این قسمت از پا، روزانه بوسیله سنگ پا تراشیده شود، چرا که پروتئین های این ناحیه منبع تغذیه مناسبی برای میکروب ها هستند. همچنین استفاده از جوراب های نخی و کفش های چرم با کف مناسب از ایجاد بوی بد پا جلوگیری می کند.


* مطالب مرتبط :

عرق كردن بیش از حد

چگونه بوی بد بدن را از بین ببریم ؟

علت بوی بد پا چیست؟

بهداشت پوست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.