تبیان، دستیار زندگی
یکی از دلایلی که در زمینه اصل رجعت داریم و از مسلمات اعتقادات شیعه است آیات قرآن است که در ذیل این آیات ، روایات فراوانی آیات را به رجعت تأویل یا تفسیر کرده اند. نکته ای که باید تذکر و توضیح داده شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسجدی با 12 هزار درب!

یکی از دلایلی که در زمینه اصل رجعت داریم و از مسلمات اعتقادات شیعه است آیات قرآن است که در ذیل این آیات ، روایات فراوانی آیات را به رجعت تأویل یا تفسیر کرده اند. نکته ای که باید تذکر و توضیح داده شود.

فرآوری: دکتر جعفری - بخش اعتقادات شیعه تبیان
مسجد

اینکه بسیاری از روایات وقتی آیه را توضیح می دهند مرادشان از باب جری یا تطبیق است یعنی می خواهند بگویند یکی از مصادیق این آیه که یک حکم کلی دارد این است. روایاتی هم که در رجعت نقل شده نوعاً از همین دست هستند.
یکی از آیاتی که دلالت بر رجعت دارد آیه شریفه " إنّ الذی فرض علیک القرآن لرادک إلی معاد " است که خطاب به پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید : آن کسی که قرآن را بر تو فرض کرده ، او تو را برمی گرداند .

از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمود: نه به خدا دنیا تمام نمی شود تا اینکه خداوند متعال پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و امام علی (علیه السلام) را در این نقطه کنار کوفه با هم جمع کند و در آنجا مسجدی را بنا می کنند که 12 هزار در داشته باشد . این مسجد در دوره آخرالزمان در زمان ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) بنا خواهد شد

البته این برگرداندن یک معنا و مصداقش ، برگرداندن پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در همان دوران حیاتش به مکه است. چون در حالی که پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)  از مکه خارج می شد این آیه نازل شد که غصه نخور دوباره به مکه بر می گردی.
این یک مصداق بود اما مصداق دیگر بر حسب آنچه که در روایات آمده برگشتن پیامبر عظیم الشأن در دوران رجعت است که از امام باقر (علیه السلام) در تفسیر این آیه نقل شده که فرمود: پیغمبر شما دوباره به دنیا بر خواهد گشت .
 از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمود: نه به خدا دنیا تمام نمی شود تا اینکه خداوند متعال پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و امام علی (علیه السلام) را در این نقطه کنار کوفه با هم جمع کند و در آنجا مسجدی را بنا می کنند که 12 هزار در داشته باشد . این مسجد در دوره آخرالزمان در زمان ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) بنا خواهد شد .
 از امام سجاد (علیه السلام) نقل شده که فرمود: مراد از آیه ، رجعت پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)  به سوی شماست .
 از امام باقر (علیه السلام) هم نقل شده که فرمود خداوند جابر را رحمت کند علمش به حدی رسیده بود که تأویل آیه " إن الذی فرض علیک القرآن " را می فهمید که مراد از تأویل این آیه رجعت است.

یکی از مصادیق معاد درآیه " إن الذی فرض علیک القرآن لرادک الی معاد " رجعت پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)  به دنیاست چون خطاب در این آیه پیامبر عظیم الشأن اسلام است

این روایت که بخشی از آن بیان شد با صراحت می فرماید که یکی از مصادیق معاد درآیه " إن الذی فرض علیک القرآن لرادک الی معاد " رجعت پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)  به دنیاست چون خطاب در این آیه پیامبر عظیم الشأن اسلام است.
ممکن است مصادیق دیگری هم داشته باشد. بنابراین اگر آیه ای را می خوانیم و به دنبالش روایتی را مبنی بر اینکه مراد از این آیه رجعت است در واقع عمدتاً از باب جری و تطبیق و مصداق است.

خلاصه:

اصل رجعت از مسلمات اعتقادات شیعه است آیات قرآن است که در ذیل این آیات ، روایات فراوانی آیات را به رجعت تأویل یا تفسیر کرده اند.


منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی موجود در سایت رادیو معارف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.