تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر نوشتن داستان های کوتاه تخیلی و فانتزی بود. دانش آموزان در این گروه به طور جداگانه و 2 نفره ایده های داستانی خود را با توجّه به تکنیک های آموزش داده شده در کارگاه داستان نویسی به قلم درآوردند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجموعه داستان تخیلی

مجموعه داستان تخیلی

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: مجموعه داستان تخیلی
نام ارائه دهنده/دهندگان: سپیده ایرانشاهی، تینا ترکی، الناز طاهری، ملیکا محمدی
 زمینه و نوع پروژه: ادبیات
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: فرزانگان 6

چکیده

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر نوشتن داستان های کوتاه تخیلی و فانتزی بود. دانش آموزان در این گروه به طور جداگانه و 2 نفره ایده های داستانی خود را با توجّه به تکنیک های آموزش داده شده در کارگاه داستان نویسی به قلم درآوردند. در هر مرحله از نگارش، داستان در کارگاه و در حضور دیگر دانش آموزان خوانش و نقد شد و سپس داستان نویسان آثار مربوطه را مرحله به مرحله ویرایش و دنبال کردند.

مقدمه

داستان، بازآفرینش رویدادها و حوادثِ به ظاهر واقعی است، داستان واگویی و تکرار واقعیت نیست. داستان فراورده ای است تخیلی که در جهان خود واقعی نمایانده می شود.

داستان یا قصه به نثری گفته می شود که روایتی تخیلی در آن نقل شود. داستان شامل انواع رمان، داستان کوتاه و داستانک است. از ابر متن ها هم در داستان های امروزی استفاده می شود.

داستان از انواع ادبی است، شامل آثاری که از تخیل نویسنده خلق شده است و حوادث و شخصیت های آن واقعیت ندارد.


واژه داستان مرکب از دو بخش «دا» و «ستان» است که «دا» از ریشه هند و اروپایی: *d-؛ ریشه فارسی باستان و اوستایی: d- (آفریدن، ساختن)؛ سنسکریت: d- و فارسی میانه: dah- (آفریدن) و بخش «ستان» پسوند مکان و زمان است، بدین رو داستان؛ «جا» و «گاهِ» آفریدن است. هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر نوشتن داستان های کوتاه تخیلی و فانتزی بود.

دانش آموزان در این گروه به طور جداگانه و 2 نفره ایده های داستانی خود را با توجّه به تکنیک های آموزش داده شده در کارگاه داستان نویسی به قلم درآوردند. در هر مرحله از نگارش، داستان در کارگاه و در حضور دیگر دانش آموزان خوانش و نقد می شود و سپس داستان نویسان آثار مربوطه را مرحله به مرحله ویرایش و دنبال می کنند.

مجموعه داستان تخیلی

 آن چه در زیر ارائه شده است چکیده دو نمونه از داستان های کوتاه دانش آموزان گروه تخیّلی- فانتزی است:

1) دختری به نام دُرُتی پدر و مادرش را در حادثه ای از دست می دهد و پس از آن به همراه خاله اش در خانه ای که مشرف به جادّه ای جنگلی است زندگی می کند. روزی دختر به جنگل می رود و در آن جا با خرسی مواجه می شود و اتّفاقات عجیبی پس از آن رقم می خورد...


2) دختری نوجوان مدّتی است اتّفاقات عجیبی را در اطراف خود می بیند و حس می کند امّا دلایلی منطقی برایش نمی یابد و بین رویا، توهّم و واقعیّت دچار تردید می شود و از طرفی پدر و مادرش به خاطر تغییرات روحی و رفتاری دخترشان نگران می شوند تا این که...

مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی، تنظیم:نیلوفر یاقوتی