تبیان، دستیار زندگی
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ما باید از ظرفیت امامزادگان برای مقابله با جنگ نرم بهره ببریم، بر همین اساس در 2800 بقعه و امامزاده برنامه های فرهنگی برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همزمان با روز بزرگداشت بقاع متبرکه

از ظرفیت امامزادگان باید برای مقابله با جنگ نرم بهره گرفت

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ما باید از ظرفیت امامزادگان برای مقابله با جنگ نرم بهره ببریم، بر همین اساس در 2800 بقعه و امامزاده برنامه های فرهنگی برگزار می شود.

هومن بهلولی- روابط عمومی

حجت الاسلام شرفخانی

به گزارش تبیان، حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی صبح امروز (یکشنبه، 17 مردادماه) در نشست خبری که به مناسبت روز ملی تکریم و بزرگداشت امامزادگان در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت ایام دهه کرامت اظهار کرد: روز پنجم ذی القعده مصادف است با روز تکریم و بزرگداشت امامزادگان. با توجه به تدابیر مقام معظم رهبری که فرمودند امامزادگان باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند ما هم در سازمان چشم اندازی را تهیه کردیم و به عنوان سند بالادستی در نظر گرفتیم تا قطب فرهنگی در امامزادگان فراهم شود و بتوانیم به آن ارزش و اهداف والا برسیم.

وی ادامه داد: در این سند بالادستی و راهبردی ما اهداف کلان، مسائل کمّی و راهکارها را طراحی کرده ایم. براساس برنامه های پنج ساله، هر سال طرح هایی به امامزادگان در استان ها و شهرستان ها ابلاغ می شود که در این برنامه پنج ساله، زیرساخت ها و برنامه های فرهنگی امامزادگان مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: آماده سازی و زیرساخت امامزادگان و عمران و آبادانی بقاع متبرکه هر سال مورد توجه سازمان اوقاف است و ما برای این بازسازی از ظرفیت های مردمی استفاده می کنیم. اکنون برنامه عمرانی هزار و 999 امامزاده و بقعه را در دستور کار داریم.

شرفخانی تأکید کرد:  از بین امامزادگان سه هزار و 59 امامزاده و بقعه را در دستور کار و مرمت برای امسال داریم. اعتبارات و بخش عمده مالی آن ها به صورت مشارکت های مردمی تهیه می شود و همواره سعی کرده ایم در این عرصه از ظرفیت های مردمی بهره ببریم. هرچند هر ساله دولت مبلغی را برای عمران و آبادانی مساجد و بقاع متبرکه در نظر می گیرد، ولی امسال این مبلغ تخصیص داده نشده است.

وی ادامه داد: دولت امسال 50 میلیارد تومان برای عمران و آبادانی مساجد و بقاع متبرکه در نظر گرفته است. در سال گذشته  70 میلیارد تومان بود، اما در سال 94 به دلیل مشکلات مالی و بودجه ای که برای دولت و کشور وجود داشت و ما هم در جریان آن هستیم، هیچ بودجه ای تخصیص داده نشد؛ ولی این را می دانیم که عزیزانی که در دولت هستند دغدغه عمران و آبادانی مساجد را دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد:  در بخش جذب مشارکت های مردمی یک بخش آن مربوط به دریافت وجه نقد و یک بخش از آن مربوط به خدمات مردم می شود که خیران خودشان بخشی از ساخت و ساز بقاع متبرکه را در دست می گیرند. از سال 94 تا 95 چهار هزار میلیارد ریال مبلغی بود که از طریق جذب مشارکت های مردمی برای عمران و آبادانی امامزادگان تخصیص داده شد.

شرفخانی تأکید کرد: ما همواره این امر را مد نظر داشته ایم که عواید بقاع متبرکه که از نذورات و مشارکت های مردمی است در عمران و آبادانی همان امامزاده هزینه شود و هیچ مبلغی برای سازمان و بهره برداری از آن در نظر نگرفته ایم. اما ساختار مدیریتی این عواید به نوعی در دست سازمان اوقاف است و هیأت امنایی برای امامزادگان به صورت مردمی در نظر گرفته ایم که آن ها برنامه ها را در امامزادگان مدیریت کنند.

وی عنوان کرد:  از هیأت امنا خواسته ایم که به بحث مدیریتی و مباحث فرهنگی و اینکه امامزادگان به قطب فرهنگی تبدیل شوند بسیار توجه داشته ایم. اکنون در دو هزار و 900 امامزاده و بقعه مسائل فرهنگی همچون فعالیت های قرآنی و بحث کتابخانه ها مد نظر است. ما سعی کرده ایم در طرح های آرامش بهاری، بصیرت عاشورایی، سوگواره یاس نبوی و برنامه هایی که در مناسبت ها و ایام مختلف برگزار می شود همواره به بحث فرهنگی بقاع متبرکه توجه داشته باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: ما خیمه های معرفت را در امامزادگان برگزار می کنیم که هشت هزار و 713 بقعه و امامزاده و همچنین مشاهیر در کشور داریم که از بین آن ها هشت هزار و 51 امامزاده واجب التعظیم هستند که ما طرح خیمه های معرفت را در اکثر این امامزادگان برگزار می کنیم و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی روبرو بوده است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های سازمان اوقاف برای دهه کرامت گفت: ما با توجه به اینکه عضو مرکزی دهه کرامت و جشنواره رضوی هستیم برنامه های عمده ای در این ایام برگزار می کنیم. در خود سازمان هم ستادی برای برنامه ریزی این ایام در نظر گرفته شده است که از جمله آن ها برگزاری همایش در امامزادگان است. ما در 31 استان کشور و در 350 امامزاده برنامه های دهه کرامت را برگزار می کنیم و در این برنامه ها از سخنرانان و چهره ها و شخصیت های مذهبی و تولیدات فرهنگی و رسانه ای بهره می بریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: از دیگر برنامه های ما برای این ایام تقدیر از 480 خادم و هیأت امنای امامزادگان است و همچنین افتتاح پروژه های عمرانی را در این همایش ها داریم و همواره در صدد هستیم تا در این ایام و در سایر روزهای سال از ظرفیت خیران بهره ببریم و در کل 42 عنوان محصول فرهنگی در این ایام عرضه می شود.

شرفخانی گفت: جشن زیرسایه خورشید» را با حضور خادمان آستان قدس رضوی در 31 استا کشور برگزار می کنیم و همچنین آیین عطرافشانی و گل آرایی و غبارروبی امامزادگان با حضور اقشار مردم برگزار می شود و در شب میلاد امام رضا (ع) در بیش از دو هزار امامزاده و بقعه جشن ولادت امام رضا (ع) برگزار می شود.

وی گفت: ما برای دو هزار امامزاده پرتال جامع امامزادگان را طراحی کرده ایم و در کل کشور تمام بقاع متبرکه شناسایی شده است. این مطلب را باید مد نظر داشته باشیم که دشمن جایگاه ها و مکان هایی که می تواند بر روی مردم اثر مثبت داشته باشد را شناسایی کرده است و می خواهد با شایعه پراکنی و تهیه کلیپ و مصاحبه و برنامه علیه آن ها اقدام کند. اما ما باید در این عرصه هوشیار باشیم. آن ها اکنون امامزادگان را هدف قرار داده اند تا از این طریق تخریب اعتقادی داشته باشند ولی باید در مقابل این رفتار آن ها از طریق جنگ نرم و فعالیت های فرهنگی بایستیم.