تبیان، دستیار زندگی
امید نوروزی کشتی گر سرسخت و جنگنده شیرازی یکی از امیدهای اصلی کشتی فرنگی ایران برای رفتن بر سکوی نخست المپیک ریو است. او پس از فراز و نشیب هایی که طی یکی دو سال اخیر داشت و حتی در مقاطعی ممکن بود کشتی را کنار بگذارد اما بار دیگر بازگشت خوبی به دنیای قهرما
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امید نوروزی:هدفم دومین طلای المپیک است/ مصاحبه

امید نوروزی کشتی گر سرسخت و جنگنده شیرازی یکی از امیدهای اصلی کشتی فرنگی ایران برای رفتن بر سکوی نخست المپیک ریو است. او پس از فراز و نشیب هایی که طی یکی دو سال اخیر داشت و حتی در مقاطعی ممکن بود کشتی را کنار بگذارد اما بار دیگر بازگشت خوبی به دنیای قهرمانی داشت و سهمیه المپیک ایران در وزن 66 کیلوگرم را نیز بدست آورد.

مصاحبه: وحید رجبی - بخش ورزشی تبیان
رضا یزدانی

نوروزی پس از کسب سهمیه المپیک ماه هاست در اردوهای سخت و پرفشار تیم ملی بدون حاشیه فقط به فکر تمرین و کسب موفقیت در المپیک ریو است.او هدف بزرگی به نام طلای المپیک را در سر می پروراند،موضوعی که البته شایستگی آن را دارد.
امید طلای کشتی ایران اگر در شرایط روحی و روانی ایده آلی باشد مطمئنا هیچ حریفی را یارای ایستادگی مقابل او نیست خواه این حریف فرانک استابلر آلمانی باشد یا ریو هان سو کره ای یا اسلام بک آلبیف با تجربه و عنوان دار روس.
طلایی المپیک لندن کشتی خود را از شهر شیراز و زیر نظر محمد علی چمیانی مربی استعدادپرور استان فارس آغاز کرده است.نوروزی همیشه بدون پروا و صادقانه انتقادات خود را مطرح می کند،موضوعی که البته بارها او را به حاشیه کشانده و دردسرهایی را نیز برایش بوجود آورده.البته او بسیار باتجربه تر و گزیده تر از گذشته مصاحبه می کند و مخصوصا این روزها که خود را آماده حضور در آزمون بزرگی به نام المپیک می کند چشم خود را بر روی بسیاری از مسائل بسته است.
امید نوروزی دارنده مدال طلای المپیک 2012، طلا و نقره جهان در سال های 2011 و 2014 و طلای بازی های آسیایی در سال 2010 در گفتگو با خبرنگار ورزشی تبیان از عزمش برای رسیدن به دومین طلای المپیک،سختی های حضور در اردوهای تیم ملی،گلایه از بی توجهی مسئولان و ... می گوید.

*از میزان آمادگی خود در آستانه حضور در المپیک بگویید؟

خدا را شکر پس از تحمل فشار تمرینات به مرز آمادگی کامل رسیده ایم و آماده ایم در المپیک به روی تشک برویم.

*طی این مدت واقعا تمرینات سخت و پر فشاری را پشت سر گذاشتید.با چه انگیزه ای آن را تحمل کردید؟

مهمترین انگیزه من و دیگر کشتی گیران کسب بهترین نتایج در المپیک و خوشحال کردن مردم است.مدت 10 ماه است که در خانه کشتی اردوهای زیادی را پشت سر گذاشتیم تا بتوانیم در المپیک به بهترین نتایج دست یابیم.کادر فنی تیم ملی و در راس آن ها محمد بنا سخت گیری های زیادی را در قبال کشتی گیران داشتند و با دقت تمرینات را زیر نظر گرفتند چرا که المپیک را در پیش داریم و حضور در این رویداد بزرگ شوخی بردار نیست.البته خود کشتی گیران نیز برای اینکه در المپیک بهترین نتیجه ممکن را بگیرند کم نگذاشتند و با تمام وجود سختی های تمرینات را تحمل کردند.

* با هدف کسب چه نتیجه ای به المپیک می روی؟

یه سری در جامعه شرایط ما را ندیده اند وگرنه آن را بهتر درک می کردند.چون وقتی مردم ما چیزی را ببینند راحت تر آن را درک می کنند.خیلی ها نمی دانند نوروزی و امثال او در یک محیط کوچک و بسته به اسم خانه کشتی ده سال است صبح تا شب حضور دارند و حاصل آن  مدال های جهانی و المپیک شده است

از نظر شرایط بدنی به اوج رسیده ام و برای رسیدن به دومین طلای المپیک انگیزه زیادی دارم.البته کشتی ورزش رکوردی نیست و نمی توان آن را پیش بینی کرد.هر اشتباهی از سمت داور یا کشتی گیر ممکن است همه برنامه ها را به هم بریزد .اما تمام تلاش من و دیگر کشتی گیران این است که در بهترین شرایط ممکن به روی تشک برویم و نتیجه خوبی بگیریم.امیدوارم با دعای خیر مردم در بهترین شرایط مقابل حریفان قرار بگیریم و بتوانیم نمایش خوبی داشته باشیم.

* امید نوروزی امروز با یکی دو سال پیش که برخی حاشیه ها را بوجود آورد از زمین تا آسمان فرق کرده و به معنای واقعی فقط به فکر تمرین است.مهمترین دلیل این موضوع چیست؟

من اگر هر وقت هم انتقادی کرده ام یا حرفی علیه مسئولان زده ام بخاطر ورزش ایران و موفقیت هر چه بیشتر کشتی بوده است تا مردممان خوشحال شوند.یکبار نشده مسئولی بیاید و بخواهد حرف های ما را گوش کند.یکبار نشده یک نفر بیاید و بگوید تو به عنوان قهرمان المپیک و جهان چه خواسته ای داری و اصلا چرا انتقاد می کنی.من همیشه سعی کرده ام دروغ نگویم و با تلاش خودم به جایی برسم.درست است ما افتخار این را داریم به عنوان نماینده ایران به المپیک برویم اما ما ورزشکاران هم سختی های زیادی می کشیم و در ورزشی مثل کشتی سلامتی و جوانیمان را گذاشته ایم.پس ما هم مسلما توقعاتی داریم که مسئولان باید به آن ها توجه کنند.

*اما خیلی از ورزشکاران هستند که سکوت را ترجیح می دهند تا مبادا حاشیه برایشان بوجود نیاید.

هر ورزشکاری که برای کشور و مردمش زحمت می کشد به آن می بالد و دوست دارد همیشه مردمانش را خوشحال کند.اما در مقابل ورزشکاران هم توقعاتی از مسئولان دارند تا بیشتر به وضعیت آن ها رسیدگی کنند اما متاسفانه در کشور ما اصلا آنطور که باید به ورزشکاران المپیکی توجه نمی شود.وقتی اتفاقاتی که باید در ورزش چه به لحاظ مالی یا سایر مسایل بیفتد انجام نشود من نمی توانم سکوت کنم و دروغ بگویم .چرا باید سکوت کنم و بی تفاوت باشم  و در قبال این همه بی توجهی حرفی نزنم؟من آدمی نیستم که نون را به نرخ روز بخورم و تظاهر کنم.نه من و نه خانواده ام یاد نگرفته ایم ریا کنیم و دروغ حرف بزنیم.

رضا یزدانی

* اگر در المپیک باز هم به مدال برسی آن را به چه کسی تقدیم خواهی کرد؟

این افتخار را داشتم مدال طلای المپیک لندن را به موزه آستان قدس رضوی تقدیم کنم.امیدوارم اینبار هم به خوشرنگ ترین مدال برسم تا بعد درباره آن تصمیم گیری کنم.

*آیا شما بابت اینکه ماه ها در اردوهای تیم ملی حضور دارید حقوقی هم دریافت می کنید؟

وقتی می گویم هیچ کدام از شرایط ما با کشتی گیران دیگر کشورها مساوی نیست آنوقت می گویند نوروزی مدام انتقاد می کند.ده ماه است اینجا هستیم و سختی می کشیم نه حقوق و مزایا گرفته ام و نه از جایی جیره و مواجب می گیرم.طلای المپیک و طلا و نقره جهان و طلای بازی های آسیایی و پنج طلای جام جهانی را دارم آنوقت صندوق حمایت از ورزشکاران و کمیته ملی المپیک برای من دو میلیون تومان حقوق بریده اند که آن هم یک ماه می دهند چهار ماه نمی دهند پس این چه حقوقی است و من چطور بر روی این مبلغ اندک حساب باز کنم؟خلاصه بگویم کاری برای قهرمانان ورزش ایران نشده و تیم کشتی فرنگی ایران به عنوان قهرمان المپیک مفت و مجانی به المپیک ریو می رود.والسلام نامه تمام!

*آیا فکر کردن به این مسائل باعث نمی شود در تمرینات کم بیاورید؟

نه به هیچ وجه.چرا که ما به فکر کسب افتخار در المپیک هستیم تا هم برای خود و هم برای کشورمان افتخارآفرینی کنیم.فقط تمام آرزویم این است هم من و هم کل ورزشکاران ایران در المپیک خوب نتیجه بگیریم تا شرمنده مردم نشویم وگرنه باقی چیزها برایمان اصلا مهم نیست چرا که اهداف بزرگی داریم.

*ماه ها حضور در محیط بسته ای چون خانه کشتی واقعا سخت است و همه کشتی گیران مدام مجبورند تشک های کشتی را ببینند.نظر شما در اینباره چیست؟

من اگر هر وقت هم انتقادی کرده ام یا حرفی علیه مسئولان زده ام بخاطر ورزش ایران و موفقیت هر چه بیشتر کشتی بوده است تا مردممان خوشحال شوند.یکبار نشده مسئولی بیاید و بخواهد حرف های ما را گوش کند.یکبار نشده یک نفر بیاید و بگوید تو به عنوان قهرمان المپیک و جهان چه خواسته ای داری و اصلا چرا انتقاد می کنی

یه سری در جامعه شرایط ما را ندیده اند وگرنه آن را بهتر درک می کردند.چون وقتی مردم ما چیزی را ببینند راحت تر آن را درک می کنند.خیلی ها نمی دانند نوروزی و امثال او در یک محیط کوچک و بسته به اسم خانه کشتی ده سال است صبح تا شب حضور دارند و حاصل آن  مدال های جهانی و المپیک شده است.همین مسئولانی که از حرف های ما ناراحت می شوند بیایند ببینند آیا دو روز می توانند در اینجا دوام بیاورند.ما وقتی از اتاق بیرون میاییم تشک کشتی می بینیم ،غذاخوری می خواهیم برویم تشک کشتی می بینیم.از صبح تا شب بدون هیچ تفریحی فقط دیوار و تشک کشتی می بینیم.حتی نتوانستند امکانات را مهیا کنند تا یک هفته در اصفهان اردو بزنیم بلکه از نظر روحی و روانی در شرایط بهتری قرار بگیریم.

*در اردوی تیم ملی با کدام یک از کشتی گیران هم اتاق هستی؟

با کسی هم اتاق نیستم و فقط خودم تنها هستم.پس از تمرینات سخت تیم ملی و تحمل فشارها ترجیح می دهم تنها باشم.

* با کدام یک از کشتی گیران رفاقت نزدیکتری داری؟

ما سال هاست در کنار یکدیگر زندگی کرده ایم و حتی بیشتر از خانواده هایمان با هم بوده ایم بنابراین طبیعی است که همگی با هم رفیق باشیم.من هم با همه بچه ها رابطه خوبی دارم و خدا را شکر جو صمیمانه ای بر تیم ملی حاکم است.

*در المپیک قبلی عملکرد درخشانی داشتی و توانستی مقتدرانه بر سکوی نخست قرار بگیری.اینبارهم این قول را به مردم می دهی بهترین نتیجه را کسب کنی؟

مردم مطمئن باشند با جان و دل مبارزه می کنم تا همه حریفانم را شکست دهم و باز هم به مدال طلای المپیک برسم.همه هدفم رسیدن به دومین طلا و اهتزاز پرچم ایران در المپیک است.امیدوارم با دعای خیر مردم به این هدف دست یابم.

* بازگشت دوباره بنا تا چه میزان در بازگشت دوباره ات به کشتی اهمیت داشت؟

مطمئنا بازگشت بنا تاثیر زیادی در این موضوع داشته است و هم من و هم دیگر کشتی گیران با انگیزه و توان بیشتری در تمرینات شرکت می کنند.بنا رابطه  صمیمانه ای با کشتی گیران دارد و در عین حال در زمان تمرین و کار با هیچ کس شوخی ندارد.

*آیا پس از المپیک ریو از دنیای کشتی خداحافظی می کنی؟

نه قصدی برای خداحافظی ندارم.من سنی ندارم.الان 29 ساله هستم و راحت تا المپیک بعدی هم می توانم کشتی بگیرم.البته باز هم معلوم نیست چه تصمیمی بگیرم چرا که نحوه نتیجه گیری ام در المپیک خیلی در تصمیم گیری ام نقش دارد.اما این توان را دارم تا المپیک بعدی هم کشتی بگیرم.

*در واپسین روزهای باقیمانده تا شروع رقابت های المپیک ناگفته ای داری؟

صحبت ها و خواسته های ما همیشه بی فایده بوده و میخ در سنگ کوبیدن است .چند سال است کاری با هیچ مسئولی ندارم.می خواهندکاری بکنند یا نکنند برای من اصلا مهم نیست.با هیچ مسئولی نه رابطه داشته و نه دارم.در این چند سال از جیب خودم و خانواده ام و جوانیم هزینه کردم.الان هم به عشق مردم کشورم واهتزاز پرچم مقدس ایران به المپیک می روم.آرزویم دومین طلای المپیک است تا خنده رضایت را بر لب مردمم ببینم بعد از آن هم تصمیم می گیرم بروم یا بمانم.

* صحبت پایانی شما را می شنویم.

از خانواده ام و همه مربیانم که زحمات زیادی را برای من در طول سال های گذشته کشیدند صمیمانه تشکر می کنم.از مردم عزیزمان بخاطر لطفشان ممنونم.امیدوارم با دعای خیر مردم بتوانیم سربلند به کشور بازگردیم و بار دیگر افتخار آفرین باشیم.