تبیان، دستیار زندگی
آنچه می خوانید حاصل فساد گسترده ای است که از متن به فرا متن مجموعه شبکه های فارسی زبان GEM انتقال یافته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افشاگری بی سابقه مدیر تولید «جم»

کسانی که با GEM  همکاری می کنند باید قید همسرشان را بزنند!

آنچه می خوانید حاصل فساد گسترده ای است که از متن به فرا متن مجموعه شبکه های فارسی زبان GEM انتقال یافته است.

بخش ارتباطات تبیان

مهدی یار

همین چند وقت پیش،  بررسی عملکرد شبکه های موسوم به «جم» تنها براساس دانسته هایی بود که در برخی رسانه ها منتشر شده بودند،  اما  یکی از دست اندرکاران سابق شبکه های تلویزیونی «جم» مطلب جالبی را درباره فعالیت های این شبکه های تلویزیونی عنوان کرده است.

علی یارمهدی که مدتی با این شبکه همکاری داشته، به همکاری اش با این شبکه پایان داده است. آنچه می خوانید حاصل فساد گسترده ای است که از متن به فرامتن مجموعه شبکه های فارسی زبان GEM انتقال یافته است. فساد گسترده ای که برای نخستین بار به صورت مستقیم افشا می شود.

یارمهدی درباره شروع همکاری و نحوه آشنایی اش با این شبکه ها چنین گفت: من از سال 1381 در کشور آذربایجان کار بیزینس انجام می دادم. سال 1386 با توریسم درمانی کارم را ادامه دادم. بدین شکل که بیماران آذربایجانی را برای درمان به ایران می آوردم. بعد از آن دفترم را در ایران تأسیس کردم و از سال 1390 به ترکیه رفتم و به مدت چهار سال در آنتالیا بودم. تا اینکه در سال 1394 به آنالیا رفتم تا درباره هتل های آنجا برای کار تحقیق کنم. در آنالیا با یک گروه ایرانی آشنا شدم که کار تولید فیلم و سریال انجام می دادند.

افرادی که با این شبکه همکاری می کنند، پس از مدتی باید در میهمانی های شبانه سعید کریمیان و خواهرش سعیده کریمیان شرکت کرده و در صورت تأهل،  قید زندگی مشترک و همسرشان را بزنند

افرادی که با GEM همکاری می کنند، به شدت بی سواد و چاپلوس و به قول مهران مدیری پاچه خوار هستند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه به زبان ترکی تسلط داشتم و با لوکیشن ها نیز آشنایی دارم، از راههای ورود به ادارات هم مطلعم، همکاری من با این گروه آغاز شد. این گروه در حال ساخت مجموعه ای به نام «سال های عاشقی» بود. البته من از اینکه یک سریال برای شبکه جم ساخته می شد، آگاهی نداشتم. بنابراین به عنوان دستیار تولید برای پیدا کردن لوکیشن و هماهنگی با این گروه همکار شدم. اما پس از اینکه متوجه شدم که آنها با شبکه جم همکای می کنند، در ادامه دادن همکاری ام با آنها تردید پیدا کردم. به این دلیل که شبکه جم، شبکه ای قوی محسوب نمی شود و افرادی که با آنها همکاری می کنند، به شدت بی سواد و چاپلوس و به قول مهران مدیری پاچه خوار هستند.

یارمهدی دلایل دلزدگی از همکاری اش با این گروه را چنین بیان کرد: افرادی که با این شبکه همکاری می کنند، پس از مدتی باید در میهمانی های شبانه سعید کریمیان و خواهرش سعیده کریمیان شرکت کرده و در صورت تأهل،  قید زندگی مشترک و همسرشان را بزنند. از طرفی زمانی که این افراد مدت ویزایشان در ترکیه به پایان برسد،  به آنها پیشنهاد می کنند که مسیحی شوند تا بتوانند پناهنده شوند. بنابراین برای ادامه همکاری با این شبکه ها باید از خیلی چیزها چشم پوشی کنید.

کسانی که با GEM  همکاری می کنند باید قید همسرشان را بزنند!

آن هم برای دستمزد ماهی 2500 لیره که رقم قابل توجهی به حساب نمی آید. من هم صرفا از سر کنجکاوی با آنها همکاری کردم. وگرنه در آنالیا و قبرس هتل دارم و درآمدم خیلی بیشتر از رقم دستمزدهای آنها بود. اتفاقا یکی از دوستانم که کار تدوین انجام می دهد، از من خواست که او را به این شبکه معرفی کنم. اما من به دلایلی که پیش از این بیان کردم،  نمی خواستم که او را وارد این بازی ها کنم. اما فردی به نام حمید علیپور که مسئولیت مجری طرح سریال «سال های عاشقی» را برعهده دارد، در صدد همکاری با این فرد بود.

کشتن شخصیت ها به بهانه نداشتن بودجه!

یارمهدی درباره جزئیات سریال های تولیدی شبکه های جم و همچنین چهره هایی که با آنها همکاری می کنند، عنوان کرد: مانی کسراییان، سپیده ذاکری و ساناز زرین مهر از بازیگران این سریال هستند که در کنار آنها میثم لهاک نیز یکی از نقش های اصلی آن را برعهده دارد تا جایی که می دانم لهاک در ایران هنرور بوده و در فیلم های «رازهای یک خانه» و «بازگشت» حضور داشته است. فاز اول این سریال توسط علی شاهنده کارگردانی شد و بعد محسن ربیعی آن را ادامه داد. پوریا ایرایی برادر پیام ایرایی که ژاس سینماست نیز در این کار بازی کرده است.

پوریا ایرایی پیش از این در مجموعه «در حاشیه» با مهران مدیری همکاری داشته. البته سپیده ذاکری که پیش از این در سریال «روزگار قریب» بازی کرده بود، با کارگردان «سال های عاشقی» اختلاف پیدا کرد و مدتی از تیم جدا شد، اما دوباره به گروه بازگشت. یکی از اتفاقات عجیبی که برای این سریال افتاد، این بود که هر زمان که با بازیگری به مشکل مالی برخورد می کردند، کاراکتر وی را در داستان سریال به قتل می رساندند و از این طریق به حضور وی در سریال پایان می دادند! اتفاقی که برای من هم افتاد.

من در این سریال هم دستیار تولید بودم و هم بازیگر. بنابراین پس از اینکه من هم حدود شش پلان در این کار بازی کردم، پولم را ندادند و نقشی را که من بازی می کردم، به گونه ای در داستان به قتل رساندند تا از قصه خارج شود. داستان سریال هم درباره یک بوکسور جوان به نام بهرام است که در ایران به دلیل مشکل مالی یک نفر را به قتل رسانده و به اعدام محکوم می شود. در این بین همسرش از وی جدا شده و به ترکیه رفته و با مرد متمولی ازدواج می کند. بهرام عفو خورده و از زندان که خارج می شود، متوجه این اتفاقات شده و به ترکیه می رود و ماجراهایی برایش پیش می آید و درگیر مافیای مواد مخدر و الماس می شود.

اواخر دهه 80 دفاتری در خیابان جردن «آفریقا» داشتند که بعد از مدتی بسته شد و در حال حاضر تا جایی که من می دانم هیچگونه دفتری در ایران ندارند.

یارمهدی با اشاره به سیاست مدیر این شبکه و به دلایل بسیار مهمی که وی سعی در حمایت از هنرمندان و کالاهای ایرانی دارد، عنوان کرد: من فکر می کنم سیاست کثیقی پشت پرده این مسائل و حمایت ها وجود دارد. ضمن اینکه سریالی که توسط سعید کریمیان در حال تهیه است «سال های عاشقی»،  اولین سریال مستهجن ایرانی است که تمام عوامل و بازیگران ایرانی هستند که واقعاً جای تأسف دارد. مهمتر اینکه مدیریت این شبکه ها به شدت مشکل مالی پیدا کرده و حقوق کارمندان این شبکه ها حدود سه ماه است پرداخت نشده. البته بارها عنوان شده که به دلیل اینکه ایران نتوانسته پول تبلیغات را به آنها پرداخت کند، به این مشکل مالی برخورده اند.

GEM، وجهه خوبی در ترکیه ندارد!

وی در پاسخ به این سوال که آیا در ایران دفاتری برای حمایت از این شبکه ها وجود دارد، گفت: اواخر دهه 80 دفاتری در خیابان جردن «آفریقا» داشتند که بعد از مدتی بسته شد و در حال حاضر تا جایی که من می دانم هیچگونه دفتری در ایران ندارند. ضمن اینکه با توجه به شناختی که من در مدت همکاری ام با آنها پیدا کردم، فکر می کنم اندیشه ای پشت مدیریت این شبکه به جز بیزینس و پول در آوردن وجود ندارد. کریمیان شخصیت بسیار دهن ببینی است که تحت تأثیر حرف ها و نظرات دیگران قرار دارد و تصمیم می گیرد.

کفگیر «GEM» به ته دیگ خورده!

یارمهدی در میان گفته هایش، برخی از مشکلات مالی این شبکه را نیز عنوان کرد از جمله اینکه در شبکه جم تعدیل نیرو صورت گرفته و کارمندان بسیاری اخراج شده اند. مهمتر اینکه آدم هایی را در اداره بیمه و مالیات دارند که به محض اعزام مأمور جهت بازرسی از محل دفترشان، به آنها اطلاع داده و آنها نیز ساختمان را خالی از سکنه می کنند. بدین معنی که اساس کار آنها بر مبنای کلاهبرداری است. ضمن اینکه یکی از شرکت های ترکیه در ساخت فیلم با آنها همکاری کرد و به دلیل اینکه پول خود را دریافت نکرده بود، به دولت شکایت کرد و توانست بخشی از پول خود را دریافت کند. از این رو کریمیان و گروه شبکه های جم وجهه خوبی در ترکیه ندارند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چه اندیشه ای پشت این کارها و حمایت ها در این شبکه وجود دارد، توضیح داد: این شبکه هیچ گونه موقعیت اجتماعی خوبی در ترکیه ندارد. ما هر جا که برای پیدا کردن لوکیشن برای سریا ل های جم می رفتیم، به محض اینکه مطلع می شدند با این شبکه همکاری می کنیم، به دلیل نگاه منفی به آن، با ما همکاری نمی کردند. از این رو با توجه به آنچه که در این مدت دید و تجربه کردم، متوجه شدم که نگاه کریمیان به فیلم و فیلمسازی صرفاً  بیزینسی است و بس و به کار فرهنگی علاقه چندانی ندارد. ضمن اینکه از برگزاری کنسرت ها نیز توانست درآمد بسیاری کسب کند.

با این حال من معتقدم که این شبکه ها یا در آمدی از جایی دارند که ما نمی دانیم و یا از جانب کسی یا جایی حمایت می َشوند که کسی از آن هم مطلع نیست. در نهایت اینکه به تصور من، سعید کریمیان ماشین امضایی است که یا در این مسیر با اندیشه ای که پشت تمام این کارها وجود دارد و یا به واسطه اندیشه افراد و یا نهادی که کسی از آن مطلع نیست پیش می رود. البته طبق شنیده های من از داخل ایران توسط عده ای حمایت مالی هم می شود.

یارمهدی در میان گفته هایش، برخی از مشکلات مالی این شبکه را نیز عنوان کرد از جمله اینکه در شبکه جم تعدیل نیرو صورت گرفته و کارمندان بسیاری اخراج شده اند

وی در پایان به بانی فیلم گفت : من فکر نمی کنم که این شبکه های تلویزیونی بتوانند در راهی که پیش گرفته اند، موفق باشند و به زودی شاهد تعطیلی تک تک این شبکه ها خواهیم بود. به خصوص با ساخت و تولید سریال «سال های عاشقی» که یک تولید مستهجن در قالب یک سریال ایرانی با بازیگران ایرانی است،

این سریال مملو از صحنه های غیراخلاقی است و خطوط قرمزی را که تا به امروز رعایت می کرد در این سریال وجود ندارد. از این رو فکر نمی کنم که مخاطبان این شبکه چنین چیزی را بپذیرند و با دیدن این سریال حتی نگاهشان به این شبکه ها تغییر کنند. بنابراین به زودی این شبکه با از دست دادن مخاطبان خود مواجه خواهد شد و دست آخر نوعی انزجار مخاطبانش را به همراه خواهد داشت. با اطمینان می گویم به واسطه نگرش مدیران این شبکه های تلویزیونی، در آینده نزدیک به دلیل مشکلات مالی تعطیل خواهند شد. انتهای پیام/ خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.


منبع: تسنیم