تبیان، دستیار زندگی
چند ورزشکار یا مربی ایرانی با پیراهن کشورهای خارجی در المپیک رژه می روند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایرانیان در کاروان دیگران

چند ورزشکار یا مربی ایرانی با پیراهن کشورهای خارجی در المپیک رژه می روند؟

بخش ورزشی تبیان
ایرانیان در کاروان دیگران

در سال های اخیر حضور در کشوری دیگر و زندگی در آنجا فقط برای رسیدن به رفاه بیشتر نبوده است. این روزها بحث پناهندگی و حضور در تیم های ملی ورزشی کشورهای دیگر بسیار داغ است و در بازی های المپیک 2016 ریو نیز می توان نمونه های بسیاری از آن را مشاهده کرد تا آنجایی که به یاد داریم کشورهای عربی همیشه سرآمد آوردن ورزشکاران کشورهای دیگر و به میدان فرستادن آنها در قالب تیم های ملی کشورهای خود بودند ولی این روزها می توان ورزشکاران زیادی را دید که خود اصلیتی متفاوت از تیمی که در آن به میدان می روند، دارند. در این میان نام ورزشکاران ایرانی را می توان در قالب تیم های ورزشی کشورهای دیگر مشاهده کرد و در بازی های المپیک 2016 نیز شماری از ورزشکاران و البته سرمربیان ایرانی در تیم های ملی کشورهای دیگر حضور دارند.

راحله آسمانی

بانوی تکواندو کار ایرانی الاصلی که قرار است در بازی های المپیک 2016 در ترکیب تیم ملی تکواندوی بانوان بلژیک به مصاف حریفانش برود. این تکواندو کار ایرانی در ابتدا قرار بود با پرچم کمیته بین المللی المپیک مبارزه کند ولی در نهایت اعلام کرد که عضوی از کاروان ورزشی بلژیک در المپیک 2016 خواهد بود.
راحله آسمانی تکواندو را از باشکاه کیان پور کرج در سال 79 آغاز کرد و سال ها برای تیم ملی ایران به میدان رفت. او در نهایت پناهندگی کشور بلژیک را گرفت و چند سالی می شود که برای این کشور به میدان می رود. طلای مسابقات آزاد 2013 آلمان، برنز مسابقات آزاد بلژیک، طلای مسابقات مستر هلند و طلای 2013 تایپه بخشی از عناوین این تکواندو کار در مدت زمان حضورش در کشور بلژیک است.

رضا مهماندوست

مهماندوست در مدت زمان حضورش به عنوان سرمربی آذربایجان توانسته قهرمانی جهان و چهار سهمیه المپیک را در کارنامه خود ثبت کند و حالا باید دید در بازی های المپیک 2016 با یک تکواندو کار ایرانی الاصل چه نتیجه ای را رقم خواهد زد. مصاف شاکردان مهماندوست در تیم آذربایجان و مقانلو در تیم ایران قطعاً جزو صحنه های دیدنی در المپیک 2016 است.

شاهین نصیری نیا

وزنه بردار سابق و مربی کنونی که در مدت زمان حضورش در ایران کارنامه خوبی را نیز از خود بر جای گذاشت. حالا در قالب کاروان ورزشی آمریکا در بازی های المپیک 2016 حضور پیدا می کند. نصیری نیا حالا عضوی از کادر فنی و مربیگری تیم ملی وزنه برداری آمریکا در بازی های المپیک 2016 است و باید دید در این رقابت ها و در مصاف با وزنه برداران ایرانی چه نتیجه ای را کسب خواهد کرد.

سامان طهماسبی

کشتی گیر وزن 85 کیلوگرم ایران که روزی در قالب تیم ملی ایران به مصاف حریفان می رفت. حالا در قالب تیم کشتی فرنگی آذربایجان باید به میدان خواهد رفت. حبیب الله اخلاقی، کشتی گیر ملی پوش ایران نیز در این وزن حضور دارد و باید دید آیا این دو تیم کشتی گیر رو در روی هم قرار خواهند گرفت یا خیر.

صباح شریعتی

یکی دیگر از ورزشکاران ایرانی که در بازی های المپیک 2016 در قالب کشوری دیگر به میدان می رود صباح شریعتی است. این کشتی گیر وزن 130 کیلوگرم در قالب تیم ملی کشتی فرنگی آذربایجان رو در روی حریفان خود قرار خواهد گرفت و مصافش با بشیر باباجانزاده از تیم ملی ایران قطعاً جذاب خواهد بود.

جمشید خیرآبادی

احتمالاً ماندگارترین صحنه ای که در جمشید خیرآبادی به یاد داریم حضورش در کنار محمد بنا در بازی های المپیک 2014 لندن و کسب سه مدال طلای ارزشمند آن بازی هاست اما این بار خیرآبادی به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی آذربایجان باید رو در روی محمد بنا به عنوان سرمربی تیم ملی ایران در بازی های المپیک 2016 مصاف کند.

حسن رنگرز

مدال آور کشتی فرنگی ایران سومین مربی است که در المپیک ریو در کاروانی غیر از ایران حضور دارد. حسن رنگرز که سابقه هدایت تیم ملی ایران را نیز بر عهده دارد در المپیک سی و یکم در برزیل هدایت تیم ملی کشتی فرنگی مراکش را بر عهده دارد. تقابل او، خیرآبادی و بنا در المپیک می تواند صحنه های جذابی در کشتی فرنگی رقم بزند و باید دید فرنگی کاران مراکش در المپیک چه نتیجه ای خواهند گرفت.

میلاد بیگی

یکی دیگر از تکواندو کاران ایرانی که در این دوره از بازی های المپیک در قالب کشوری دیگر می رود میلاد بیگی است. او در بازی های المپیک 2016 برای تیم ملی تکواندو آذربایجان مصاف خواهد کرد. نکته قابل توجه اینکه او در وزنی به مصاف حریفان خود می رود که تکواندو کار ملی پوش ایران یعنی مهدی خدابخشی نیز حضور دارد و مصاف احتمالی این دو ورزشکار در المپیک 2016 می تواند دیدنی باشد.


منبع : تماشاگر