تبیان، دستیار زندگی
معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: کلینیک های سلامت خانواده و جنسی با توجه به اولویت های شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار است از اوایل نیمه دوم سال جاری شروع به کار کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه اندازی کلینیک های "سلامت خانواده" از نیمه دوم امسال


معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: کلینیک های "سلامت خانواده و جنسی" با توجه به اولویت های شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار است  از اوایل نیمه دوم سال جاری شروع به کار کنند.

بخش اجتماعی تبیان
کلینیک خانواده


اطهره نژادی افزود: وزارت بهداشت با همکاری معاونت امور زنان و خانواده کلینیک های "سلامت خانواده و جنسی" را در پلی کلینیک های تخصصی دانشگاه های علوم پزشکی راه اندازی می کند. عنوان این طرح «همکاری در راه اندازی کلینیک های سلامت خانواده و تدوین بسته خدمتی این کلینیک ها» است.
وی درباره هدف کیفی این طرح گفت: هدف کیفی آن تضمین دسترسی خانواده ها به خدمات سلامت خانواده و سلامت جنسی، ارتقای رضایتمندی زوجین از زندگی زناشویی در راستای تحکیم و پایداری بنیان خانواده  منطبق با  بند 4 سیاست های ابلاغی جمعیت و همچنین ترویج سبک زندگی سالم اسلامی- ایرانی است.
نژادی با اشاره به هدف کمی کلینیک های "سلامت خانواده و جنسی " اظهارکرد: 17 کلینیک سلامت خانواده و جنسی به مردم خدمت ارایه می دهند. بر اساس بخش دوم موافقت نامه با وزارت بهداشت، یک بسته خدمتی باید تدوین شود که شامل راهنمای ارایه خدمت در کلینیک های سلامت خانواده، نظام پایش و ارزیابی ارایه خدمت در کلینیک ها، آیین نامه اخلاقی کارکنان در کلینیک ها، طراحی سیستم بومی کدگذاری برای ایجاد حداکثر محرمانگی و امنیت اطلاعات در پرونده های کلینیک های سلامت خانواده و جنسی و استانداردهای خدمت در کلینیک سلامت و خانواده است.

کلینیک سلامت خانواده و جنسی، معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، دانشگاه های علوم پزشکی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، سلامت خانواده


وی افزود: قرار است با انجام مصاحبه، 10 نفر به عنوان ارائه دهندگان خدمت در هر کلینیک مشخص شوند. در مجموع 170 نفر به عنوان ارایه دهنده خدمت جذب می شوند. بسته های خدمتی را یکی از واحدهای زیرمجموعه دانشگاه های علوم پزشکی تهران تدوین می کند. این بسته ها در اختیار مصاحبه شوندگان برگزیده قرار می گیرد و آنان ارایه مشاوره تخصصی را بر اساس همین بسته ها از آغاز نیمه دوم سال جاری آغاز می کنند
معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در ادامه گفت: کلینیک های سلامت خانواده و جنسی در دانشگاه های علوم پزشکی تهران، البرز، خراسان رضوی، گیلان، قم، مازندران، کرمانشاه، مرکزی، اصفهان، فارس، خوزستان، کرمان، ایلام، کاشان، ایران، شهید بهشتی و آذربایجان شرقی قرار است راه اندازی شود؛ البته 10 استان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان اولویت اجرای تحکیم بنیان خانواده مشخص شده است که جزو 17 استان مورد نظر ماست و کلینیک ها با توجه به اولویت شورای عالی انقلاب فرهنگی راه اندازی می شوند.
وی افزود: در حال حاضر مکان کلینیک ها مشخص و پایگاه داده متخصصان کامل شده است. مصاحبه های تخصصی با افراد معرفی شده از اواخر ماه جاری آغاز می شود و افراد منتخب فعالیت های مشاوره ای خود را از آغاز نیمه دوم سال جاری شروع می کنند.

کلینیک های سلامت خانواده و جنسی در دانشگاه های علوم پزشکی تهران، البرز، خراسان رضوی، گیلان، قم، مازندران، کرمانشاه، مرکزی، اصفهان، فارس، خوزستان، کرمان، ایلام، کاشان، ایران، شهید بهشتی و آذربایجان شرقی قرار است راه اندازی شود


وی درباره مصاحبه کنندگان و مصاحبه شوندگان گفت: در استانهایی که قرار است در آن کلینیک راه اندازی شود متخصصانی در زمینه های مرتبط با سلامت خانواده مانند حقوق، روانشناسی، اورولوژی فعالیت می کنند. استانها متخصصان مختلف استان خود را شناسایی و به ما اعلام کرده اند. نمایندگان وزارت بهداشت نیز در ماه جاری این افراد را برای مصاحبه دعوت می کنند و سطح تخصص آنان را می سنجند.
نژادی در پایان اظهارکرد: در حال حاضر محل ارایه خدمت و زیرساخت های کلینیک های سلامت خانواده و جنسی  فراهم شده است اما آن ها هنوز خدمتی ارایه نمی دهند  چراکه قصد داریم همه کلینیک ها با رویه واحد عمل کنند تا خدمت ارایه شده علمی، کارشناسی و دقیق باشد.



منبع: ایسنا