تبیان، دستیار زندگی
یادتان باشد که ویتامین ها بدون وجود مواد معدنی نمی توانند کار خود را به درستی انجام دهند و بدن نیز نمی تواند بدون وجود مواد معدنی زنده بماند. کلاً هر نوع ماده معدنی برای بدن لازم است اما در زیر به برخی از مهمترین آن ها برای سلامت آقایان اشاره می کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد معدنی و دیگر مکمل های مورد نیاز آقایان

یادتان باشد که ویتامین ها بدون وجود مواد معدنی نمی توانند کار خود را به درستی انجام دهند و بدن نیز نمی تواند بدون وجود مواد معدنی زنده بماند. کلاً هر نوع ماده معدنی برای بدن لازم است اما در زیر به برخی از مهمترین آن  ها برای سلامت آقایان اشاره می کنیم.

فاطمه مهدی پور بخش تغذیه و آشپزی تبیان
مکمل

بی مواد معدنی هرگز!

کروم
کروم در سوخت و ساز قند و مقابله با خستگی عضلانی نقش دارد.

ید
ید یکی از عناصر ضروری هورمون های تیروئید است و غده تیروئید وظیفه کنترل سوخت و ساز بدن را بر عهده دارد. اختلالات تیروئیدی زیاد باعث شد که ید را به نمک اضافه کنند. در واقع کمبود ید می تواند باعث بروز بیماری های تیروئیدی شود. خوشبختانه مصرف نمک یددار در ایران کمک زیادی به مقابله با گواتر کرد. اما همچنان ممکن است که با کاهش مصرف نمک و یا استفاده از نمک های بدون ید احتمال بروز اختلالات تیروئیدی ناشی از کمبود ید بالا برود.

منیزیم
منیزیم برای کل سیستم بدن لازم است. متأسفانه کمبود منیزیم حتی با وجود تغذیه مناسب نیز رایج شده است. چون خاکی که مواد غذایی در آن پرورش می یابد دچار کمبود منیزیم شده است. این ماده معدنی برای سلامت قلب، دستگاه عصبی، خلق و خوی و همچنین مجاری تنفسی لازم و ضروری است.

دیگر مکمل ها و هورمون ها و تأثیر آن ها روی سلامتی آقایان

کوآنزیم Q10
CoQ10 در هر یک از سلول های بدن وجود دارد اما بیشتر در عضلات قلب یافت می شود. این آنزیم یک آنتی اکسیدان بوده و در محافظت از قلب و رگ های خونی نقش دارد. CoQ10 در افرادی که برای کاهش کلسترول خونشان استاتین مصرف می کنند موثر است. چون این داروها باعث کاهش CoQ10 می شود.

روغن ماهی

CoQ10 در افرادی که برای کاهش کلسترول خونشان استاتین مصرف می کنند موثر است. چون این داروها باعث کاهش CoQ10 می شود

روغن ماهی یکی از مکمل هایی است که توصیه زیادی به مصرف آن می شود. این مکمل حاوی میزان زیادی امگا 3 است که تأثیر ضدالتهابی دارند. متخصصان به این نتیجه رسیده اند که اکثر بیماری ها از قبیل سرطان، بیماری های قلبی، بیماری های تنفسی، دیابت، فشارخون بالا و همچنین شرایطی مانند بروز درد، چاقی مفرط ، سندرم متابولیک نیز در نتیجه التهاب بروز می کنند. خوشبختانه روغن ماهی روشی ساده برای کاهش میزان التهاب در بدن است.

آندروپوزو (یائسگی) در آقایان و هورمون محافظت کننده از آن ها
کاهش تستوسترون در بدن باعث بروز عوارض نامطلوبی مانند کاهش میل جنسی، افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، بیماری های عروق کرونری و غیر می شود. افت میزان این هورمون همچنین با بروز پوکی استخوان، کاهش حافظه و اختلال در خلق و خوی نیز می شود. مکمل های تستوسترون برای بهبود برخی از علائم مربوط به پیری موثر عمل می کنند. مکمل دیگر یعنی دی هیدرو اپی آندروسترون (DHEA) نیز در برخی مردان توصیه می شود. باید بدانید که سطح پایین (DHEA) در بدن با دیابت، بیماری های قلبی، چاقی مفرط و بیماری آلزایمر در ارتباط است اما باید در خصوص آن بیشتر بررسی شود. اما به نظر می رسد که مکمل (DHEA) برای مقابله با اختلالات و مشکلات روحی، پوکی استخوان و اختلال نعوظ موثر باشد.

حرف آخر

صحبت کردن در خصوص مکمل ها چه در قسمت اول این مطلب، چه در قسمت دوم و چه در این قسمت به این معنی نیست که هر کس می تواند خودسرانه آن ها را مصرف کند. قصد ما صحبت از اثرات این ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدآمینه ها و هورمون ها بود. اگر تصور می کنید به هر یک از این مکمل ها نیاز دارید بهتر است قبل از هر اقدامی با یک پزشک مشورت کنید. اطلاعات کافی در خصوص شرایط بدنی، بیماری ها یا داروهایی که مصرف می کنید را در اختیار پزشک قرار دهید و با صلاحدید وی مکمل مورد نیازتان را مصرف کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.