تبیان، دستیار زندگی
بنکسی و آثار تخریب شده، ضد هنرها همه جا هستند.برخی از مشهورترین آثار بنکسی تخریب شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وندالیسم گریبان  بنکسی را گرفت

بنکسی و آثار تخریب شده، ضد هنرها همه جا هستند.

فراوری: یاسمن پیشوایی- بخش هنری تبیان
بنکسی

بنکسی، نام مستعار هنرمند گرافیتی، فعال و منتقد سیاسی، کارگردان و نقاش بریتانیایی است که سال ها فعالیت پنهانی داشته است. با این حال او مشهورترین هنرمند خیابانی محسوب می شود و تعدادی از آثار او بین 500 هزار تا 1.5 میلیون دلار در حراجی ها فروخته شده است. این هنرمند معترض، تاکنون در برابر دوربین های عکاسی و تلویزیونی ظاهر نشده و علاقه ای به شناخته شدن ندارد.

البته تا کنون گمانه زنیهایی برای شناختن شخصیت اصلی بنکسی انجام شده است: دانشمندان دانشگاه «کوئین مری» لندن معتقدند، الگوی توزیع آثار بنکسی حاکی از آن است که شخصیت حقیقی او «رابین گانینگهام» هنرمند انگلیسی است. پیش از این نیز نشریه «دیلی میل» در سال 2008 «گانینگهام» را به عنوان هنرمند معروف با اسم مستعار «بنکسی» معرفی کرده بود.

بنکسی به سبب مضمون سیاسی نقاشی های خیابانی اش به یک چهره مشهور در انگلیس و جهان تبدیل شده، گرچه هنوز صد درصد هویت حقیقی او فاش نشده است.

بنکسی

آثار این هنرمند گرافیتی که معمولا بر روی دیوارهای شهرها نقش می بندد هم گاهی مورد تخریب و یا سرقت قرار می گیرد و عده ای هستند که تاب دیدن این اثر هنری را ندارند و اقدام به تخریب آن می کنند. البته گاهی آثار سرقت شده و در حراجی ها نامعتبر به فروش می رسد.

در واقع وندالیسم یا تخریب گرایی، دامن هنر اعتراضی چون هنر گرافیتی و هنر خیابانی که بنکسی از فعالان آن است را نیز گرفته است.

بنکسی

وندالیسم یا تخریب گرایی پدیده ای است که امروزه در مناطق شهری شیوع پیدا کرده در ایران وندالیسم را نوعی بزهكاری جوانان و نوجوانان دانسته و هنوز بصورت ناشناخته می باشد .

وندالیسم پدیده ای نوظهور و مدرن در جامعه جدید است كه عكس العملی است خصمانه و واكنشی است كینه توزانه به برخی از صور فشارها، تحمیلات، ناملایمات، حرمانها، اجحاف ها و شكستها.

بنکسی

در ستون جامعه شناسی انحرافات و آسیب شناسی اجتماعی وندالیسم به مفهوم داشتن نوعی روحیه بیمارگونه به كار رفته كه مبین تمایل به تخریب آگاهانه، ارادی و خود خواسته اموال، تاسیسات و متعلقات عمومی است مع الوصف باید توجه داشت كه اغلب صاحب نظران و محققان آن را به مثابه جنایتی خرد و از انواع بزهكاری جوانان به شمار آورده اند.

بنکسی

به عبارت دیگر وندالیسم یعنی تخریب کنترل نشده اشیای و آثار فرهنگی باارزش یا اموال عمومی است که یک ناهنجاری اجتماعی به حساب می آید و فردی كه این كار را انجام می دهد در اصطلاح جامعه شناسان وندال می گویند تخریب اموال عمومی از سوی جوانان و نوجوانان دارای عوارض و پیامدهای مادی و معنوی بوده كه جنبه های عوارض انسانی را می توان بسیار فراتر دید .

بنکسی
بنکسی
بنکسی

منابع:
هنرآنلاین
میگنا