تبیان، دستیار زندگی
تخم شربتی دانه های بسیار ریز اما بی نهایت مغذی هستند. تنها 2 قاشق غذاخوری از آن حاوی 11 گرم فیبر، 4 گرم پروتئین و 137 کالری می باشد. تخم شربتی منبعی فوق العاده از امگا 3 و برخی مواد معدنی ضروری برای سلامت استخوان هاست؛ مانند کلسیم، فسفر و منیزیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هدی بانکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیوه های جالب مصرف تخم شربتی

تخم شربتی دانه های بسیار ریز اما بی نهایت مغذی هستند. تنها 2 قاشق غذاخوری از آن حاوی 11 گرم فیبر، 4 گرم پروتئین و 137 کالری می باشد. تخم شربتی منبعی فوق العاده از امگا 3 و برخی مواد معدنی ضروری برای سلامت استخوان هاست؛ مانند کلسیم، فسفر و منیزیم.

هدی فریدی بخش تغذیه و آشپزی تبیان
تخم شربتی

تخم شربتی، بو و طعمی ندارد و همین استفاده از آن را در بسیاری از غذاها ساده تر کرده است.

همراه با آب

یکی از ساده ترین شیوه های استفاده از تخم شربتی در تغذیه، نوشیدن ترکیب آن همراه با آب است. یک چهارم فنجان تخم شربتی را در 4 فنجان آب بخیسانید. برای طعم دادن به این ترکیب می توانید کمی میوه ی ریز شده یا کمی آب لیموترش یا آب پرتقال به آن اضافه کنید.

همراه با آب میوه

آب تنها چیزی نیست که می توانید این دانه ها را در آن بخیسانید. یک چهارم فنجان تخم شربتی را به 4 فنجان آب میوه اضافه کرده و نیم ساعت صبر کنید تا یک آب میوه ی پر از فیبر و مواد معدنی داشته باشید.

پودینگ تخم شربتی

تهیه این پودینگ هم راحت است. فقط باید مدت بیشتری منتظر بمانید تا این دانه ها کاملاً نرم شوند. می توانید این پودینگ را با آب میوه یا شیر درست کنید و سپس وانیل یا کاکائو به آن اضافه نمایید. پودینگ تخم شربتی برای صبحانه یا دسر انتخاب بسیار خوبی است. اگر دوست ندارید دانه های تخم شربتی در پودینگتان دیده شود می توانید آسیابش کنید.

همراه با اسموتی

اگر می خواهید اسموتی تان مغذی تر شود، تخم شربتی به آن بیفزایید. این کار را تقریباً برای هر نوع اسموتی می توانید انجام دهید فقط یادتان باشد قبل از استفاده آن در اسموتی، آن ها را در آب بخیسانید تا کاملاً ژله ای شوند.

تخم شربتی

به  صورت خام روی غذا

هرچند خیلی ها فکر می کنند حتماً باید تخم شربتی را بخیسانند اما می توانید این دانه ها را به  صورت خام نیز مصرف کنید. تخم شربتی را آسیاب کرده و روی اسموتی یا سالاد و یا هر چیز دیگری که دوست دارید بپاشید.

همراه با غلات برای صبحانه

اگر می خواهید صبحانه تان را کمی تغییر دهید، شب قبل از خواب تخم شربتی را در شیر بخیسانید و صبح این ترکیب را همراه با مغزها، میوه ها و ادویه ای مانند دارچین میل کنید. از هر نوع غله ای که دوست دارید می توانید استفاده کنید.

همراه با سبزیجات سرخ شده

می توانید دانه های تخم شربتی را به سبزیجات سرخ شده و خوشبویتان اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری تخم شربتی برای یک بشقاب سبزیجات کافی است.

همراه سالاد

می توانید تخم شربتی را به سالادتان اضافه کنید و سالمترش نمایید. این دانه ها را به هر نوع سالادی می توانید بیفزایید.

ترکیب با سس سالاد

یک راه دیگر برای استفاده از تخم شربتی در غذا این است که آن را به سس سالادتان اضافه نمایید. سس های بازاری معمولاً قند زیادی دارند. خودتان سس را درست کنید تا هم سالم تر باشد و هم بتوانید با تخم شربتی مغذی اش کنید.

تخم شربتی

همراه با پختنی ها

می توانید تخم شربتی را به هر نوع پختی وارد کنید. مثلاً همراه با کیک یا نانی که می خواهید بپزید یا در کلوچه  ای خوشمزه ی خانگی.

همراه با پنکیک

اگر پنکیک دوست دارید پس می توانید تخم شربتی را در ترکیب پنکیکتان هم داشته باشید.

همراه با مربا

دانه های تخم شربتی می توانند ده برابر وزنشان آب جذب کنند و برای همین می توانند جایگزین خوبی برای پکتین در مربا باشند. پکتین نسبتاً تلخ است، پس اگر با تخم شربتی جایگزینش کنید یعنی مربای شما نیازی به شکر زیاد نخواهد داشت تا شیرین شود.
پروتئین بارهایی که در فروشگاه ها موجودند، شکر تصفیه شده ی زیادی دارند و بیشتر شبیه شکلات هستند تا یک اسنک سالم. اگر پروتئین بار تخم شربتی خودتان را درست کنید، بسیار سالم و مغذی خواهد بود.

در سوپ و آب ِگوشت

دانه های تخم شربتی می توانند ده برابر وزنشان آب جذب کنند و برای همین می توانند جایگزین خوبی برای پکتین در مربا باشند

تخم شربتی می تواند جایگزین بسیار خوبی برای آرد جهت غلیظ کردن سوپ یا آب ِگوشت باشد. اول ژله ای شان کنید و سپس به غذایتان بیفزایید.

جایگزینی برای تخم مرغ

اگر شیوه ی تغذیه تان جوری است که باید از خوردن تخم مرغ پرهیز کنید، می توانید تخم شربتی را جایگزینش نمایید. این دانه ها در غذاهای پخته شده، جایگزین بسیار خوبی برای تخم مرغ محسوب می شوند. به جای یک عدد تخم مرغ، یک قاشق غذاخوری تخم شربتی را در سه قاشق غذاخوری آب بخیسانید.

ترکیب با ماست

تخم شربتی، رویه ی خوبی برای ماست است. پودر تخم شربتی را می توانید روی ماست بپاشید.

برای غلیظ کردن همبرگر خانگی یا کوفته ریزه

اگر عادت دارید برای غلیظ و چسبناک کردن کوفته ریزه، قلقلی یا همبرگرتان از تخم مرغ استفاده کنید می توانید به جای آن از تخم شربتی استفاده کنید.

ترکیب با چای

افزودن تخم شربتی به نوشیدنی ها، راهی ساده برای مصرفشان است. یک قاشق چایخوری تخم شربتی را به چایتان اضافه کرده و اجازه دهید کمی خیس بخورد.

همراه با بستنی

می توانید تخم شربتی را به بستنی دلخواهتان اضافه کنید. پودینگ تخم شربتی درست کنید و فریزش نمایید. هر وقت خواستید همراه با بستنی میل کنید.

تخم شربتی

همراه با پیتزا

می توانید با استفاده از تخم شربتی، پیتزایی فیبردار و تُردتر داشته باشید. کافی است پودرش را روی پیتزایتان بپاشید.

همراه با فلافل

فلافلی که با تخم شربتی درست شود بسیار لذیذ است، مخصوصاً برای گیاهخواران.

ترکیب با شربت لیموناد

یک راه جالب دیگر برای استفاده از تخم شربتی، همراه کردن آن با شربت لیموناد خانگی است. یک و نیم قاشق غذاخوری تخم شربتی را در دو فنجان آب سرد به مدت نیم ساعت بخیسانید و سپس آب یک عدد لیمو را به آن افزوده و به انتخاب خودتان شیرینش کنید. می توانید از طعم دهنده های دیگری مانند خیار یا هندوانه نیز استفاده نمایید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.