تبیان، دستیار زندگی
عضو مجلس علمایی بحرین که از این کشور تبعید شده تاکید کرد که اگر رژیم آل خلیفه شیخ عیسی قاسم را بازداشت کند در این صورت هیچ چیزی ملت بحرین را متوقف نخواهد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قیام بخاطر شیخ عیسی قاسم

عضو مجلس علمایی بحرین که از این کشور تبعید شده تاکید کرد که اگر رژیم آل خلیفه شیخ عیسی قاسم را بازداشت کند در این صورت هیچ چیزی ملت بحرین را متوقف نخواهد کرد.

بخش سیاست تبیان

بحرین، شیخ عیسی قاسم، مجلس، مجلس، رژیم آل خلیفه، قیام مردم، شیخ قاسم، محاکمه شیخ عیسی قاسم

«شیخ محمد حسن خجسته» روحانی مبارز بحرینی که از سوی مقامات منامه در سال 2015 سلب تابیعت و از کشورش تبعید شده بود به تشریح وضع کنونی انقلاب مردم کشورش پرداخت.

وی در گفت وگوی تفصیلی با خبرگزاری تسنیم گفت: رژیم آل خلیفه امروز در چالش بزرگی قرار گرفته است. در واقع تجمع مردم در میدان لولوة در  آغاز انقلاب با تحصن کنونی مردم در منطقه دراز در کنار منزل آیت الله شیخ عیسی قاسم کاملا متفاوت است.

زمانی که این تحصن آغاز شد گشایش سیاسی وجود داشته و مردم برای حضور و اعتراض در میدان لولوة با هیچ مشکلی مواجه نبودند. در تجمع میدان لولوة مردم با دیدگاه های مختلفی حضور داشتند و تعدادی به دنبال اصلاح نظام و برخی دیگر به دنبال جمهوریت و برخی نیز به دنبال سرنگونی رژیم آل خلیفه بودند به همین دلیل زمانی که رژیم به میدان لولوة هجوم آورد مردم به سرعت پراکنده شدند. اما امروز در دراز علما هستند که اوضاع را مدیریت می کنند و سخنانشان یکسان بوده و سقف مطالبات مختلف وجود ندارد و فقط یک سقف واضح وجود دارد که تمامی اقداماتی که علیه مردم اتخاذ شده لغو گردیده و رژیم به گزینه مذاکره بازگردد. بنابراین سقف خواسته های یکی بوده و میان رهبری مردم بحرین و علما اتحاد وجود دارد.

یک تفاوت عمده دیگری که وجود دارد آن است که در حالی که در تمامی 5 سال گذشته این موفقیت حاصل نشد که گروه های مخالف با یکدیگر متحد شوند اما درباره موضوع آیت الله شیخ عیسی قاسم و جایگاه بلندمرتبه وی همگی متحد القول بودند.

مردمی که امروز به الدراز می آیند برای شهادت آمادگی دارند

شیخ محمد خجسته اضافه کرد: در زمان تجمع میدان لولوة برخی برای تفرج و نگاه کردن به این میدان می آمدند. اما امروز کسانی که به منطقه دراز در اطراف منزل شیخ عیسی قاسم می آیند می دانند که مورد ضرب و شتم و حتی کشتار قرار خواهد گرفت و کسی که امروز به دراز می آید برای شهادت آمادگی دارد و تجربه نیز این موضوع را ثابت کرده است. دو هفته پیش خودروی نظامی در وسط روز به نزدیکی منزل آیت الله شیخ عیسی قاسم آمد و تنها طی چند دقیقه مردم خود را رسانده و در مقابل این خودروی نظامی ایستادند و این موضوع پیام واضحی دارد که مردم می گویند که به خاطر مذهب و عقیده و دین خود آماده هستیم تا کشته شویم.

توافق همه گروه های مخالف درباره لزوم حفظ حرمت آیت الله عیسی قاسم

عضو مجلس علمای بحرین گفت: یک تفاوت عمده دیگری که وجود دارد آن است که در حالی که در تمامی 5 سال گذشته این موفقیت حاصل نشد که گروه های مخالف با یکدیگر متحد شوند اما درباره موضوع آیت الله شیخ عیسی قاسم و جایگاه بلندمرتبه وی همگی متحد القول بودند. امروز همه گروه های مخالف با هر خواسته ای درباره عدم هتک حرمت آیت الله شیخ عیسی قاسم متحد بوده و هرگونه هتک حرمت به وی را خط قرمز دانسته اند این در حالی است که طی 5 سال گذشته این اتحاد وجود نداشته است. امروز ملت بحرین آشکارا اعلام کرده که هرگونه هتک حرمت به آیت الله شیخ عیسی قاسم تجاوز به دین، مذهب و شیعه ها در بحرین است که مردم هرگز اجازه این موضوع را نخواهند داد هر چند که خون ها در این مسیر ریخته شود.

بازداشت آیت الله عیسی قاسم جز با خونریزی صورت نخواهد گرفت

اما نظام در اقدامات اخیر خود علیه شیخ عیسی قاسم در ورطه افتاده است چون نخست آنها در تبعید شیخ شکست خوردند و به گزینه دوم که محاکمه وی بود رجوع کردند که شیخ نیز در این محکمه حاضر نشد و آن را برسمیت نشناخت و در جلسه نخست محاکمه حاضر نشد و معلوم نیست که در جلسه دوم محاکمه حاضر شود و در صورتی که در جلسه نخست و دوم حاضر نشود در جلسه سوم حکم جلب شیخ عیسی قاسم صادر خواهد شد و با تاکید می گویم که بازداشت شیخ جز با خونریزی صورت نخواهد گرفت. من می گویم که رژیم آل خلیفه به دلیل آنکه تفکر بدوی دارد ممکن است هرگونه اقدامی را انجام دهد و آل خلیفه و آل سعود هم اکنون در مرحله انتقام از مردم قرار دارد. اگر آل خلیفه بخواهد که شیخ را بازداشت کند باید از روی اجساد مردم عبور کند.اقدام برای بازداشت شیخ عیسی قاسم به هیچ وجه ساده نیست. آل خلیفه و آل سعود در اقدامات خود به چیزی اهمیتی نمی دهند اما همپیمانان آل خلیفه و آل سعود هر چیزی را با دقت محاسبه می کنند. در واقع آمریکا و انگلیس که هم اکنون در بحرین حضور دارند همه محاسبات را انجام می دهند. امروز انگلیس در بحرین نشان داد که تمامی ادعاهایی که درباره حقوق بشر داشته حرف واهی بیش نبوده است و آمریکا نیز که تکلیفش مشخص است و فقط به فکر منافع و مصالح خود است.بنابراین هرگونه هتک حرمت آیت الله شیخ عیسی قاسم باعث ایجاد بحران و تشنج در بحرین خواهد شد. گزینه هایی که در برابر رژیم ال خلیفه قرار دارد بسیار سخت است.

تاز زمانی که شیخ عیسی قاسم در بحرین است انقلاب هم مسالمت آمیز است

رژیم آل خلیفه امروز از شیوه هایی برای شکنجه استفاده می کنند که هیچگونه اثری بر روی بدن نمی گذارد.

وی گفت: مسالمت آمیز بودن اعتراضات مردم با بقای شیخ در بحرین باقی خواهد ماند. خود شیخ نیز حتی پس از آنکه سلب تابعیت شد همچنان سخنان خود را مطرح می کرد البته هیچ سخنی درباره سلب تابعیت مطرح نکرده است. شیخ هیچگاه درباره موضوعات شخصی خود صحبت نکرده است اما زمانی که موضوعات به دین و اعتقادات مردم مرتبط می شود هرگز سکوت اختیار نمی کند. و تا همین الان نیز شیخ عیسی معتقد است که جنبش مردم بحرین از حالت مسالمت آمیز خود خارج نشده است. حضور و وجود شیخ عیسی قاسم سوپاپ اطمینان در بحرین به شمار می آید اما اگر خدایی نکرده اقدام به بازداشت شیخ کردند هیچ کسی نمی تواند هیچ چیز دیگری را در این کشور تضمین کند  و زمانی که رژیم از خطوط قرمزی که ترسیم شده عبور کند در آن صورت هیچ چیزی مردم را نمی تواند متوقف کند.

انقلاب 14 فوریه سال 2011 نتیجه چالش های سیاسی بوده از سال 2000 آغاز شده بود

شیخ محمد خجسته در ادامه این مصاحبه به بدعهدی پادشاه بحرین اشاره کرد و گفت: انقلاب 14 فوریه نتیجه چالش های سیاسی بوده که از سال 2000 و از زمانی که پادشاه بحرین جنبش اصلاحات و میثاق ملی را اعلام کرد و از مردم خواست تا به این میثاق رای دهند و در پی آن نیز مردم به آن و به دلیل وعده های پاداشه رای دادند، روی داد. یکی از وعده های پادشاه آن بود که قانون سال 1973 که مجلس منتخب موسسان آن را تصویب کرده بود بر میثاق ملی حکمفرما باشد و نه آنکه میثاق ملی بر آن قانون سیطره یابد. همچنین قرار بود که مجلس منتخب ملی صلاحیت کامل قانونگذاری را داشته باشد و مجلس شورایی که از سوی پادشاه انتخاب می شود هیچگونه صلاحیت قانونگذاری نداشته و تنها به ارائه مشورت بپردازد.

این عضو مجلس علمای بحرین اضافه کرد: تنها یک سال پس از آن، پادشاه انحراف از وعده هایش را آغاز کرد. در سال 2001، پادشاه دستور جدیدی را بدون همه پرسی از مردم به اجرا گذاشت که این قانون تفاوت زیادی با قانون مجلس موسسان در سال 1973 داشته است. دستوری که در سال 2001 داده شد، به خود پادشاه صلاحیت های گسترده ای را اعطا کرد. یعنی به طور عملی بر اساس قانون سال 2001، پادشاه به عنوان راس تمامی قوا تبدیل شد و وی نخست وزیر و دولت را مشخص می کرد.

وی درباره طلیعه آغاز انقلاب 14 فوریه گفت: انقلاب 14 فوریه از سوی گروه هایی با عنوان 14 فوریه آغاز شد و میدان لولوة به مکانی برای تجمع گروه های سیاسی تبدیل گشت و در ابتدای این جنبش برخی خواسته ها مطرح می شد و از سوی مقامات بحرین و در راستای همراهی با انقلاب در کشورهای عربی، پاسخ هایی داده می شد. ولی عهد تلاش کرد که در این موضوع وارد شود و طرح خود را ارائه کرده و مخالفان نیز طرح های خود را ارائه کردند و به این طرح نیز واکنش مثبتی نشان داد اما به محض آنکه به درخواست گروه های مخالف، عربستان در بحرین مداخله کرد، مردم در میدان لولوة مورد هدف قرار گرفتند و تعدادی از شهروندان بحرینی به شهادت رسیدند و در حمله دوم، ارتش عربستان به صورت مستقیم وارد شد و اقدامات امنیتی و سرکوب ملت به امری ادامه دار تبدیل گردید.

بازداشت های گسترده و اخراج مردم از گام های نخست رژیم بحرین برای سرکوب انقلاب بود

خجسته در ادامه گفت: گام نخستی که رژیم بحرین برای سرکوب انقلاب 14 فوریه به کار بست، بازداشت های گسترده بود به گونه ای که بسیاری از سران مخالف و گروه ها به جز احزاب رسمی بازداشت شدند و گام بعدی نیز اخراج مردم از کار با هدف فشار آوردن به آنها و گرسنه کردن آنها برای جلوگیری از ادامه انقلاب بوده است.

وی افزود: پس از آنکه نظام در گام های قبلی خود شکست خورد اقدام به تحریک گروه های سنی برای انجام اقدام تحریک آمیز علیه شیعه با هدف ایجاد فتنه طائفه ای در این کشور بوده تا اعلام شود که مشکل در بحرین اختلاف سنی و شیعه و نه مشکل سیاسی است.

وی افزود: شیخ عیسی قاسم به عنوان رهبر جریان و مجلس علمایی و جمعیت وفاق بحرین به عنوان بال سیاسی شیخ عیسی قاسم بوده و تمامی این سه سازمان زیر نظر رهبری شیخ عیسی قاسم بوده اند. زمانی که رژیم آل خلیفه اقدام به بیکار کردن تعداد زیادی از مردم بحرین کرد، مجلس علمایی و جمعیت وفاق بحرین اقدام به تامین نیازهای مردم کرد و به همین دلیل دولت در سیاست خود برای گرسنه کردن مردم به شکست رسید.

شیخ محمد خجسته تاکید کرد که مجلس علمایی بحرین نقش بسزایی در خاموش کردن آتش فتنه طائفه ای در بحرین ایفا کرده و همواره با گروه های سنی میانه رو در کشور در ارتباط بوده و به جهانیان نشان دادیم که هیچ جنگ سنی و شیعی در کشور در جریان نیست و در این کشور تنها چالش سیاسی میان ملت و حکومت وجود دارد. بنابراین سیاست شعله ور کردن جنگ طائفه ای از سوی مجلس علمایی به شکست انجامید.

بحرین عملا به یکی از استان های عربستان تبدیل گشته است

وی افزود: پس از مداخله عربستان در مارس 2011، بحرین عملا به یکی از استان های عربستان تبدیل گردید و هر کسی که می خواست برای حل بحران بحرین وساطت کند باید به ریاض می رفت و حتی کشورهای هم جوار همانند طرح امیر کویت یا وساطت عمان یا دیگر میانجی گران، به آنها گفته می شود که برای هرگونه اقدامی می بایست به ریاض مراجعه کنند و پاسخ ریاض نیز کاملا آشکار بود: ملت بحرین باید به منازل خود بازگردد و همه چیز را فراموش کند.

شیخ محمد خجسته درباره تحریم انتخابات سال 2014 از سوی جمعیت الوفاق بحرین گفت: آنها به خوبی می دانستند زمانی که الوفاق تصمیمی را برای تحریم انتخابات اتخاذ می کند در واقع این تصمیم از سوی شیخ عیسی قاسم گرفته شده و این تصمیم ضربه سختی به رژیم آل خلیفه بوده و در حالی که ادعا شده بود که نسبت مشارکت در انتخابات سال 2014، حدود 50 درصد بوده اما واقعیت بسیار کمتر از آن بوده و در برخی از حوزه ها که 10 هزار نفر واجد شرایط رای دادن بودند، منتخب آن حوزه با هزار رای یا کمتر از آن پیروزی می شده است و به همین دلیل پس از انتخابات به دنبال محاکمه شیخ علی سلمان رفتند.

قول بحرین به امارات و عربستان برای اخراج شیخ عیسی قاسم طی 48 ساعت

وی گفت: تمامی این اقداما مقدمه ای برای حرکت به سوی شیخ عیسی قاسم بود و پس از چند روز، سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم اعلام گردید و بر اساس برخی خبرهای رسیده از داخل قصر، پادشاه بحرین به سران عربستان و امارات وعده داده بود که طی 48 ساعت، شیخ عیسی قاسم در بحرین حضور نخواهد داشت اما تجمع مردم در اطراف منزل شیخ عیسی قاسم و علمای کفن پوش و واکنش های خارجی نظیر بیانیه حاج قاسم سلیمانی و بیانیه حزب الله و تماس های علما با شیخ و بیانیه رهبر انقلاب باعث توقف حمله رژیم به منطقه الدراز و هتک حرمت شیخ عیسی قاسم گردید.

شیخ محمد خجسته در تشریح اینکه، برنامه ریزی متعلق به انگلیسی ها بوده گفت: اگر تصمیم را به آل سعود و آل خلیفه رها می کردند چون آنها تفکری بدوی دارند به گزینه کشتار افراد و حمله به متحصنان می پرداخته و شیخ را بازدشت می کردند و بنابراین عدم حمله به منزل شیخ عیسی قاسم نشان از آن دارد که طرح انگلیسی در پشت آن وجود دارد.  در ماه های هفتم و هشتم میلادی درجه حرارت و رطوبت در بحرین به حد غیر قابل تحملی می رسد و بنابراین مردم تجمع در اطراف منزل آیت الله شیخ عیسی قاسم را ترک خواهند کرد و به منازل خود می روند.

این عضو مجلس علمایی بحرین اضافه کرد: پس از آنکه تمامی طرح های آنها برای هدف قراردادن شیخ عیسی قاسم به شکست منتهی شد، به گزینه محاکمه شیخ روی آوردند و به وی اتهام پولشویی و جمع آوری پول و ارسال آن به طرف های نامعین در داخل و خارج کشور دادند.

شکنجه های زندان آل خلیفه در حالت های عادی غیر قابل تحمل است حال کسی که متهم به هدف قراردادن کاروان پادشاه باشد چه شکنجه هایی را خواهد دید.

وی در توضیح برخی ادعاها درباره ارتباط مخالفان بحرینی با برخی کشورهای خارجی از جمله ایران و حزب الله گفت: شاهد آن هستیم زمانی که رژیم سعودی درباره دست های ایران یا مداخله های ایران صحبت می کند می بینیم که آنها سید عبدالملک الحوثی و  آن چیزی را که در سوریه و عراق و بحرین روی می دهد با یکدیگر مرتبط می کنند و مدعی هستند که شیخ عیسی قاسم دستان ایران در بحرین است اما هر آنکه فعالیت های جنبش الوفاق را پیگیری می کند به خوبی شاهد آن است که الوفاق جنبشی ملی بوده و هر آنکه سخنرانی های شیخ عیسی قاسم را گوش می دهد می بیند که در هیچ کدام از سخنانش دستورالعمل کشورهای خارجی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اتهام به این افراد مبنی بر اینکه با ایران مرتبط هستند به دستاویزی پس از تاسیس جمهوری اسلامی برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تبدیل شده است. هر مشکلی که در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس روی  می دهد به جای آنکه به شکست خود در ادامه امور اعتراف کنند مدعی شدند که این از مداخله های ایران بوده و حتی خلیجی ها نیز دیگر این اتهامات را باور نمی کنند.

شیخ محمد خجسته  اضافه کرد: پادشاه بحرین امروز از عزل و نصب هرگونه وزیر در داخل دولت خود عاجز بوده و این عربستان است که امور در بحرین را اداره می کند.

وی درباره راهکارهایی که از طریق آن می توان بحران بحرین را حل کرد، گفت: رژیم باید از سیاست های خود عقب نشینی کند و این بدان معناست که تمامی زندان ها به طور کامل از زندانیان سیاسی خالی شود و حکم سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم و 200 شخصیت دیگر لغو گردیده و تمامی کسانی که از وطنشان تبعید شده اند به کشور بازدگردانده شده و قاتلان فرزندان ملت نیز محاکمه گردند و پس از آن، درب مذاکره و گفت وگو برای حل مسائل کشور باز خواهد گشت.

شیوه های شکنجه نظام بحرین

وی اضافه کرد: ملت بحرین که صدها شهید داده و هزاران نفر از مردم نیز همچنان در زندان ها به سر می برند نمی توانند به خانه های خود بازگردند و هر آنچه که امروز در بحرین روی می دهد مسئولیت مستقیم آن به عهده پادشاه بحرین بوده چون اعلام تصمیم سلب تابعیت، دستوری است که از سوی پادشاه صادر می گردد و پادشاه امروز جنگ را علیه مذهب جعفری و مقدسات آن در بحرین اعلام کرده است.

شیخ محمد خجسته درباره به شهادت رسیدن حسن الحایکی به دلیل شکنجه های وحشیانه در داخل زندان های رژیم بحرین گفت: شهید الحایکی که پس از انفجار الژر بازداشت شد، چند روز قبل از به شهادت رسیدن در دیدار با خانواده اش درباره شکنجه هایی که علیه وی به کار گرفته می شود صحبت کرد. وی و تعدادی دیگر متهم بودند که درصدد هدف قرار دادن خودروی پادشاه بودند و به همین دلیل به شدت و بر خلاف دیگر زندانیان مورد شکنجه قرار گرفتند که همین موضوع باعث بیمار شدنش شد این در حالی است که وی تنها 36 سال داشته و پیش از آن نیز هیچگونه مریضی نداشته است. شکنجه های زندان آل خلیفه در حالت های عادی غیر قابل تحمل است حال کسی که متهم به هدف قراردادن کاروان پادشاه باشد چه شکنجه هایی را خواهد دید.

عضو مجلس علمایی بحرین به شیوه های جدیدی که رژیم آل خلیفه در شکنجه افراد به کار می گیرد اشاره کرد و گفت: رژیم آل خلیفه امروز از شیوه هایی برای شکنجه استفاده می کنند که هیچگونه اثری بر روی بدن نمی گذارد به طور مثال مقامات از شوک الکتریکی که یکی از سخت ترین شکنجه ها به شمار می آید برای آزار زندانیان استفاده می کند که این اقدام باعث فلج شدن جسم یا مشکل برای چندین ماه خواهد شد و پزشک نیز نمی تواند اثبات کند که فرد مورد تعرض شکنجه قرار گرفته است.